Coral enheder hvad skal de bruges til

Rosinen i pølseenden

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf ferr31 » tirs 16. feb 2016 15:47

Så blev de samlet færdig
CIMG1057 (Custom).JPG

CIMG1058 (Custom).JPG

Støvet må fjernes senere
CIMG1059 (Custom).JPG

CIMG1060 (Custom).JPG


Nu har jeg jo aldrig hørt nogle af enhederne spille før, men det var lidt af en skuffelse :(
måske jeg havde sat mine forventninger for højt, efter at have læst om hvor gode de hver
især skulle lyde :?
Jeg har ikke givet op, jeg håber der er en der har tid på træffet til at lære mig hvordan jeg
ser hvilke komponenter der evt. skal skiftes i delefiltret. Medbringer det ene.
Med hensyn til kanter på basserne ser de fine ud, dermed ikke sagt at de ikke trænger til
en udskiftning, men i første omgang vil jeg prøve at se om det kan hjælpe at få kigget på
delefiltret.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af ferr31 søn 23. jul 2017 10:15, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf spuncut » tirs 16. feb 2016 16:19

Hej Nils
Det er ellers et par fine kabinetter du har fået lavet der, paskram, skal jeg love for :cool1:
Hvad syntes du at de mangler eller har for meget af? Hvilken forstærker anvender du?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf ferr31 » tirs 16. feb 2016 16:24

Hej spuncut
Jeg spiller med min Sansui G-8000
Jeg synes det er ligesom om de har sådan lidt kasse lyd hvis man kan sige sådan.
I forhold til mine Audiovector 4 mangler de også en del i bunden, det bliver bedre
hvis jeg bruger loudness, hvilket jeg normalt ellers aldrig gør.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf Louis » tirs 16. feb 2016 16:31

Hmm - Det ser ellers bragende godt ud - Det måtte da gerne stå her. Men det er bare træls når man har brugt lang tid på noget og det bare ikke lyder deraf.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf ferr31 » tirs 16. feb 2016 16:45

Ja der er ikke meget ved at lave den sidste finish hvis de ikke lyder godt :(
Jeg havde overvejet at tage dem med til træf men da de vejer godt 70 kg stk.
har jeg droppet ideen ;)
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf Klausen » tirs 16. feb 2016 17:10

ferr31 skrev:Ja der er ikke meget ved at lave den sidste finish hvis de ikke lyder godt :(
Jeg havde overvejet at tage dem med til træf men da de vejer godt 70 kg stk.
har jeg droppet ideen ;)


Er det en minibil du køre i eller er det MC med sidevogn. ÆÆ:Æ
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 921
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf ferr31 » tirs 16. feb 2016 17:13

Godt nok en stationcar men så sjovt er det heller ikke at slæbe dem op og ned fra 1 sal.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 16. feb 2016 17:13

ferr31 skrev:Jeg havde overvejet at tage dem med til træf men da de vejer godt 70 kg stk.
har jeg droppet ideen ;)

Måske kan du tage én med ("mono" er jo det nye sort herinde for tiden...) - så kan vi andre jo tage kondensatorer med så du kan prøve om det hjælper at eksperimentere med dette.
Det kan jo være noget med dæmpningsmateriale, hvis problemerne er i bas-området. Måske nogen kan medbringe dette?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf ferr31 » tirs 16. feb 2016 18:44

Hej Claus

Jeg ser lige hvad jeg har plads til ved siden af det andet jeg skal medbringe.
Samtidig skal jeg have en til at hjælpe mig med at på den ned den vejer en
del mere nu da enhederne er monteret ( læs bassen)
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf spuncut » tirs 16. feb 2016 19:07

Hej Nils
"Kasselyden" kan som regel fjernes med et lag filt (brug rigeligt med lim), som beskrevet her:
http://www.troelsgravesen.dk/cabinet-damping.htm
Skal det være endnu bedre så først et lag bitumen. Jeg har også været heldig med at anvende den slags gummispartel som man bruger under fliser i brusekabiner, men det kræver at der skæres spor i pladen.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf Highmass » tirs 16. feb 2016 22:03

Hej Nils.
Jeg har ikke glemt dig, men jeg har skuffende nok stadig ikke fået JBL speakershop til at fungere. Jeg synes at det er rigtig pænt arbejde du har lavet, så pænt øv at de ikke lyder som du synes de skal. Men jeg har da et par bud på hvad problemet er.
Første og væsentligste problem er niveautilpasning. Hvis det er et Fostex 2418 filter, så mener jeg da at det er beregnet til at blive niveautilpasset med l-pads. Så selv om der er nogle modstande i delefiltret, så vil jeg forvente at i det mindste M 100 og H 104 spiller højere end de bør. Hvad følsomheden på den modificerede flat 10 enhed er, er jo heller ikke til at vide. Men det vil være et rent lykketræf hvis den er præcis den samme, som på den Fostex enhed som filtret er designet til. Jeg er også ret sikker på at INGEN af de andre enheder har samme følsomhed som Fostex enhederne. Så jeg ville egentligt have været ganske overrasket hvis du havde fået det til at spille uden l-pads.
At kanterne på basserne ser pæne ud, er da dejligt. Men det er desværre ikke rigtig nok. Resonansfrekvensen kan sagtens være helt ved siden af, selv om de ser pæne ud, og hvis den er det, så kan du roligt regne med, at alle andre data på enhederne også er helt ved siden af. Det koster et par hundrede kroner at skifte dem, hvis du kan gøre det selv, og de penge er givet godt ud. Kanter til JBL le15, 2231, 2235 osv. passer perfekt på 15L100. Når du så er nået så langt, så vil jeg tro at du skal kigge på din basport. Hvis du monterer én til af samme dimensioner, så vil jeg forvente at du er noget tættere på målet ( I det mindste imedens vi venter på at speakershop kommer op igen).
Derefter tror jeg at du skal kigge lidt på fase/time alignment. Så vidt jeg kan se, sidder motorsystemet på dit mellemtonehorn ca. 0,5 m bag motorsystemet på bas og mellembas. Det er et alvorligt problem, hvis der ikke er kompenseret for dette i delefiltret, hvilket jeg er temmelig sikker på at der ikke er. Hvis du ikke skal ud i noget med helt nye filtre, så vil jeg anbefale at du skubber mellemtonehornet som langt frem på kabinettet som muligt. Diskanten ville jeg til gengæld forsøge at skubbe så langt tilbage som muligt på hornet. Hvis du får problemer med refleksioner fra hornet overside, så kan du eventuelt dæmpe den med lidt filt (Hornets overside, IKKE diskanten).
Ovenstående er hvad jeg ville gøre hvis det var mine højttalere. Jeg er sikker på, at det vil give en langt mere sammenhængende klang, og et bedre perspektiv. Med et så stort og relativt kompliceret system, så skal du forvente noget arbejde med tilpasning inden det fungerer optimalt. Som det er sat sammen nu, vil jeg ikke forvente store oplevelser, men det betyder ikke, at de ikke kommer når de er optimeret.
God arbejdslyst, og god fornøjelse når du er færdig, Lars.
Highmass
 

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf ferr31 » tirs 16. feb 2016 22:28

Hej Lars jeg havde håbet lidt på at du ville give et input, så tak for det :thumbsup:
Der er L-pads til diskant og mellemtonerne driver, de kan ses på billederne på side 1
Jeg må prøve med et "hul" mere til bassen og så prøve at flytte hornet længere frem.
Hvad med dæmpningen som spuncut bl.a skriver om, lige nu er sider og bund beklædt
Med 50 mm. Knauf isolering som er forholdsvis blødt.
Der er nok ingen tvivl om at det er et Fostex filter hvor der ikke er skiftet nogle dele
Siden det var nyt. Jeg ved ikke om du kan fornemme at at jeg forsøger at krybe uden
Om at skifte kanter :oops:
Jeg har prøvet at skifte kanter på både et par 12" og et par 15" så det er vel bare at
Få bestilt et sæt kanter hjem.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf ferr31 » tirs 16. feb 2016 22:42

Så blev der købt nye kanter, så kan jeg bare vente på de kommer
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf Highmass » tirs 16. feb 2016 22:57

Hej Niels.
Ja, hvis man bare kigger ordentligt på billederne, så bliver det hele jo også lidt lettere!. Så må vi jo forvente at du kan få M100 og H104 justeret ordentligt ind. Men det efterlader jo stadig Flat 10 som en mulig fejlkilde. Hvis den spiller højere end den burde, så kan det jo udmærket give de problemer du beskriver. Jeg ville prøve at dæmpe den lidt.
Jeg kan godt fornemme, at du ikke er meget for at skifte kanterne på dine 15L100. Men jeg ville ikke tøve, jeg ville gøre det omgående. Dels kan kanterne være for hårde, og jeg har også set en del 15L100 hvor membranen har hængt lidt (Membranen er længere inde i kurven end den burde være), hvilket i den grad fucker med dens data. Kan du ikke tage én af dem ud, og lægge den på magneten, og så tage et billede af spideren?. Hvis det er tilfældet, så vil nye kanter, eventuelt sammen med lidt mekanisk støtte under monteringen af nye kanter kunne hjælpe gevaldigt. Jeg har skiftet kanter på et sæt 15L100. Med de oprindelige ophæng havde de resonanser på 39 Hz og 35 Hz. Med nye kanter kom de ned på 22 Hz (Fra 39) og 25Hz (Fra 35). Det er en ganske væsentlig forskel, og lyden blev også markant bedre. Jeg kan varmt anbefale en sælger som kalder sig Loonytunes på ebay. Rimelig pris (Ikke billigst, men heller ikke dyr), super varer og fornuftig leveringstid. Jeg kunne ikke drømme om at bruge andre til JBL kanter.
Dæmpemateriale har jeg ikke nogen mening om. Jeg spiller på noget større kabinetter, og med en Fostex L475, så mine erfaringer er sikkert ikke til nogen nytte her. Men umiddelbart synes jeg da, at det du har gjort virker fornuftigt.
Mvh. Lars.
Highmass
 

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf ferr31 » ons 17. feb 2016 06:38

Kanterne er på din anbefaling bestilt hos Loonytunes :p
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 42 gæster