Coral enheder hvad skal de bruges til

Rosinen i pølseenden

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf Louis » fre 20. maj 2016 17:35

Hvordan går det egentligt med det her projekt Nils - Det kom jo godt fra start - og så både spændende og imponerende ud i stuen hos jer. Er det kommet i skammekrogen?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf ferr31 » fre 20. maj 2016 23:30

Hej Louis
De står stadig i stuen, de er så tunge at konen ikke kan flytte med dem ;)
Basserne er kommet tilbage efter at have fået nye kanter, stort tak til
Hackenberg for et flot udført arbejde. Jeg var så heldig at få et sæt L-pads
af Hificlassic som er Mont. På flat 10
De er kommet til at lyde bedre men er ikke helt i mål endnu :|
Jeg mangler lige at få taget nogle mål som Highmass har efterspurgt for at
han forhåbentlig kan hjælpe mig lidt videre.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf Louis » lør 21. maj 2016 11:11

ferr31 skrev:Hej Louis
De står stadig i stuen, de er så tunge at konen ikke kan flytte med dem ;)
Basserne er kommet tilbage efter at have fået nye kanter, stort tak til
Hackenberg for et flot udført arbejde. Jeg var så heldig at få et sæt L-pads
af Hificlassic som er Mont. På flat 10
De er kommet til at lyde bedre men er ikke helt i mål endnu :|
Jeg mangler lige at få taget nogle mål som Highmass har efterspurgt for at
han forhåbentlig kan hjælpe mig lidt videre.


Det lyder da godt at de ikke er blevet helt afskrevet, potentialet er der i hvert fald. Mon ikke Highmass kan hjælpe dem i mål:-) Hvad er det der lyder "forkert" hvis man kan sige det?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf ferr31 » fre 1. jul 2016 16:47

Så fik jeg mig endelig taget sammen til at få regnet volumen ud på de 2 kabinetter (læs mine 2 matematiske genier af børn)
De kom begge frem til 267 liter målt uden på så mon ikke der skal regnes med at de er omkring de 260 liter når pladetykkelsen regnes fra.
Kan der på baggrund af det tal gives et bud på om refleksporten passer ( highmass ) ?
Hvis der er nogen der har lyst til et lyt, giver jeg gerne en kop kaffe eller andet drikkeligt.
Det er altid dejligt med et par øre mere, til at give en anmeldelse så jeg måske ved hvordan
jeg kommer videre.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf Highmass » fre 1. jul 2016 20:19

Hej Niels.
Jeg har en smule svært ved at forstå udregningen af kabinetvolumen. Så vidt jeg kan se ud fra tegningerne, så er de ydre mål 68,8 cm (Bredde)* 50,8 cm (Dybde)* 78,2 (Højde). Dette giver ifølge min regnemaskine et ydre volumen på 273L, men vel at mærke hvis kabinettet har "normal" kassefacon. Når vi fraregner godstykkelsen på sider, front og bagside, så vil det blive til 239L (Jeg antager at du har brugt 19mm plade som på tegningerne, og at top og bund er monteret henholdsvis ovenpå og nedenunder sider, front og bagside). Så skal vi have fraregnet "rundingerne på front og bagside. På bagsiden mister du ca. 2*8l, og på forsiden mister du ca. 2*5l. Det vil sige at du i alt mister ca. 26l på rundingerne. 239-26 giver så et indre volumen på 213L. Men vi skal jo lige huske at fratrække volumen til det indre kabinet til flat 10. Ja det vil sige, jeg går da ud fra at du har givet flat 10 deres eget kabinet. Hvis du ikke har gjort det, så skal du straks gøre det, idet de ellers vil opføre sig som nogle temmelig uberegnelige slavemembraner for 15L100 (Og så går alt helt galt). Hvis vi regner med at flat 10 har fået kabinetter på 15L, og vi regner med et par liter til basporte, så ender jeg med et effektivt kabinetvolumen på omkring 195L.
Med de målinger jeg har lavet på et par nyrenoverede 15L100, med kanter fra loonytunes, kommer JBL speakershop frem til, at du skal have porte på ???.
Ja nu går det pludselig op for mig, at jeg ikke ved hvor mange porte du arbejder med, og hvad deres diameter er, og det gør det jo unægtelig noget svært at komme med et bud på portenes længde. Så altså, har du én eller flere porte på hvert kabinet, og hvad er den indre diameter?. Når jeg ved dette, vil det tage få minutter at komme med et bud på hvad længden skal være, samt med hvilke data du kan forvente at dette vil give. Jeg har også brug for at vide om der er lidt eller meget dæmpemateriale i kabinetterne, samt om dine indre kabinetter til Flat 10 afviger markant fra mit gæt på 15l.
Mvh. Lars.
Highmass
 

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf ferr31 » fre 1. jul 2016 21:18

Hej Lars
Der skulle selvfølgelig være en tegn. med mål den kommer her, de er lidt større end de mål du har brugt.
Coral (Custom).JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af ferr31 søn 23. jul 2017 10:17, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf Highmass » lør 2. jul 2016 12:13

Hej igen Niels.
Ja så giver det mere mening, når målene er større. Men du mister naturligvis stadig mere volumen på kabinetstykkelsen, end du har regnet med. I mit eksempel var det 34l, men dit "runde" kabinet er jo lidt mere effektivt i den henseende, så lad os sige ca. 30l. Så vidt jeg kan regne mig frem til, så er kabinettet til Flat 10 ca. 29l. Dine 267l minus 59l giver så et forventet indre volumen på omkring 218l.
Det er flere år siden jeg sidst for alvor har brugt speakershop, og jeg må erkende at det lige nu driller mig lidt. Først fik jeg et lidt besynderligt resultat, som siger at du med én port, skal have en lændge på ikke mindre end 33,5cm.
Derefter prøvede jeg at regne på en anden måde, og kom der frem til, at din port er tæt på at være den rigtige størrelse, lige bortset fra, AT DER BØR VÆRE TO PORTE. Jeg ville under alle omstændigheder bruge to porte, for at lufthastigheden inde i porten ikke skal blive for høj.
Hvis det var mine højttalere, så ville jeg montere to porte som stikker ud af fronten. Jeg ville lade dem være omkring 20cm lange, og så langsom save dem kortere, indtil lyden er optimal (Hvilket jeg forventer er ved ca. 10cm), og så først derefter montere dem inde i kabinettet.
Du kan forvente at bassen langsomt begynder at falde blødt af vad 100hz, indtil ca. 35hz, hvor den er ca. 3db nede. Ved 35hz begynder den at stige igen, og kommer op på ca. 0 db ved 31-32hz, hvorefter den ved 29,6 Hz er 3 db nede igen, og derefter falder responsen så hurtigere end det britiske £.
Men altså, lav en port mere, og juster så lænden på portene indtil det virker, hvilket jeg som nævnt venter er ved ca. 10 cm lændge.
Ja så læste jeg lige tråden igennem igen, og jeg kan se at du har skrevet at du ville lave en ekstra port. Hvis du har gjort det, og hvis du har fået niveautilpasning på mellembassen, så burde det faktisk fungere nu. Hvis det ikke gør det, så kan man jo begynde at overveje hvor det går galt. Jeg har før haft problemer med gamle Audioscan filtre fra studio serien, hvor Jensen elektrolytterne ikke har været i orden. Og dine Jensen lytter er jo et sted mellem 35 og 40 år gamle. Har du mulighed for at få kontrolmålt lytterne?.
Mvh. Lars.
Highmass
 

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf ferr31 » lør 2. jul 2016 12:36

Hej Lars

Tak for foreløbig indsats :cool1:
Jeg må i gang igen :? Jeg må have bestilt et sæt porte mere.
Kan jeg bruge de her ? de er godt nok lidt større, men kan så just. i længden.
http://www.discosupport.dk/lyd/hoejttal ... 170mm-8237
Nu er jeg ikke så elektronik kyndig så hvordan måler jeg om
elektrolytterne er i orden, eller skal jeg bare gøre som mcs_5
sagde da han så filtret på træffet, skift alle de gule ;)
Jeg har overvejet at skift dæmpningen ud med det her
http://www.discosupport.dk/flightcase/f ... -2x1m-7850
Jeg kan se at der står en lille "støv"sky ud af porten når de får lidt at leve af :roll:
Mange spørgsmål håber det går :oops:
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf hificlassic » lør 2. jul 2016 12:57

Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf Highmass » lør 2. jul 2016 13:05

Hej igen Nils.
De porte er for lange. Med den diameter skal de have en længde lige omkring 9-11cm. Jeg er på vej ud af døren og har ikke tid til at sidde og rode med Speakershop lige nu (Det bliver sikkert ikke før Mandag), men uden at have simuleret noget, er jeg helt sikker på, at de 16 cm de opgiver som korteste længde, er markant i overkanten. Har dit lokale byggemarked ikke nedløbsrør?.
Hvis du skal måle lytterne, skal du have et kapacitansmeter, og et esr meter, eller kende nogen som har det. mcs_5´s råd om bare at skifte alle de gule lytter, giver faktisk ret god mening for mig.
Men jeg synes at du skal vente med filtret. Når du nu har sagt, at den tidligere annocerede ekstra port endnu ikke er på plads, ved vi jo med sikkerhed, at du har et problem der. Få styr på portene, og hør så, om der er grund til at rode med filtrene.
Eller det vil sige, find lige ud af hvad nye kondensatorer koster. Hvis nye kondensatorer i fornuftig kvalitet ikke koster en formue, så skift dem endeligt. Jeg er ret sikker på, at nye kondensatorer lyder bedre end de gamle. Ikke at det vil ændre på bunden, hvis de gamle er sunde endnu, men højere oppe, vil nye kondensatorer sikkert gøre gavn, særligt hvis det ikke er elektrolytter.
Jeg er ikke vild med det dæmpemateriale du linker til. Dæmpematerialet i en højttaler er der ikke for at dæmpe lydtryk, det er der primært for at snyde højttalerenheden til at tro at kabinettet er større end det er. Jeg vil tro at det du bruger nu er mere velegnet. Hvis der står en sky af det ud af porten når du spiller, så tror jeg snarere at det er et udtryk for at lufthastigeden i porten er for høj, men det bliver jo langt bedre med endnu en port (Hver port skal jo transportere betydeligt mindre luft end den enlige skal nu).
Mvh. Lars.
Highmass
 

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf ferr31 » lør 2. jul 2016 13:09

Det link Verner heviser til har også dem jeg har monteret, så jeg bestiller nok et par mere.
http://www.hoejttalerbutikken.dk/produk ... fleksroer/
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf pulsedriver » man 8. aug 2016 17:21

Hej Nils

De ser da for fede ud, velkommen i horn klubben, lidt træls at du ikke umiddelbart falder for lyden, men den slags konstruktioner kan godt give visse udfordringer.
Nu er det da dobbelt ærgerligt at jeg ikke kan komme forbi imorgen.

Håber du klør på, jeg synes det har været rejsen værd, hvis jeg kigger på mit eget resultat.

Mvh Jacob
Sansui C-B 2301 -- Onkyo Scepter 500 gør det selv -- En Vogue Quasar med Triplanar arm - -- Lidt DIY rør stumper -- Sati Taj Mahal 6C33 rør forstærker
pulsedriver
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 02 maj 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf pulsedriver » tirs 31. jan 2017 10:46

Hej Nils

Hvordan går det med Coral projektet.
Er der stadig liv i det eller har du opgivet helt?

Jeg håber du er kommet i mål, da det gerne skulle give dig nogle ret fede oplevelser.
Jeg vender hjem til Oktober, så kan vi eventuelt kaste os over det igen, hvis du ikke har afhændet det inden.

Mvh Jacob
Sansui C-B 2301 -- Onkyo Scepter 500 gør det selv -- En Vogue Quasar med Triplanar arm - -- Lidt DIY rør stumper -- Sati Taj Mahal 6C33 rør forstærker
pulsedriver
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 02 maj 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf ferr31 » tirs 31. jan 2017 11:48

Hej Jacob
Godt at høre fra dig igen :p
Nej de står lidt på standby, jeg har en aftale med Hackenberg om at han vil gå
delefiltrene igennem, jeg regner med at tage dem med til træf og aflevere dem der.
Kommer i bare hjem på et kort visit eller er det længere tid. Det bliver jo spændende at se hvad
du har med hjem.

Mvh.
Nils
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Coral enheder hvad skal de bruges til

Indlægaf pulsedriver » tirs 31. jan 2017 12:44

Hej

Vi kommer hjem og bliver hjemme, så vi kan komme i gang med hifirierne igen.

Ja, der er lidt spændende med hjem, Japan er jo temmelig tæt på.

Jeg håber dælme du får liv i de store kasser, jeg syntes der var godt med potentiale at spore, i det jeg hørte hos dig, selvom de ikke var i mål.

Kommer nok også hjem til sommer et smut, men jeg når desværre ikke træffet i Odense, øvøv.

Mvh Jacob
Sansui C-B 2301 -- Onkyo Scepter 500 gør det selv -- En Vogue Quasar med Triplanar arm - -- Lidt DIY rør stumper -- Sati Taj Mahal 6C33 rør forstærker
pulsedriver
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 02 maj 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Nyborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 42 gæster