Reolhøjtallere forslag søges

Rosinen i pølseenden

Reolhøjtallere forslag søges

Indlægaf mashuro » søn 22. nov 2015 10:03

Hejsa,
Er på jagt efter et sæt reol højtallere der skal placeres i hovedhøjde i stuen.
Pt er der sneget sig et Tandberg HS 15 ind men jeg syntes ikke helt at det er sagen. De er store og lyder bare bedst på et par standere. Ved godt at de vel er lavet til at klemme ind på en reol, men lyden kommer ligesom ikke ud af dem.

Så jeg er lidt nysgerrig på at høre om i har nogle gode forslag til hvad der så kunne gøres? Pt er jegblvet lidt lun på et sæt B&W DM 12 som jeg hørte på træffet i Hillerød.

Jeg har lige nu valget mellem en Tandberg TR 1000 eller en pioneer sx 567 eller sådannoget, kan ikke huske den.

What to do?
mashuro
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 14 maj 2010
Lokalitet: København

Re: Reolhøjtallere forslag søges

Indlægaf Hackenberg » søn 22. nov 2015 11:31

Hvad med noget klassisk Scandyna? A25 f.eks.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Reolhøjtallere forslag søges

Indlægaf guh » søn 22. nov 2015 11:43

Whafedale Diamond hvis du kan finde et sæt, mk 1 - 2 -3 osv. de er ikke særligt dyre fra nye af, typisk engelsk lyd som DM 12
er du til byg selv, nogle meget små bokse med gl. Phillips enheder deres gamle 4" som er mellemtone som i snell A - i kombination med deres AD 0108 diskant evt. med lille aktiv sub- ikke at jeg selv har fået det bygget (i nu),så det er bare et forslag mvh
guh
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 jan 2011
Lokalitet: Horsens

Re: Reolhøjtallere forslag søges

Indlægaf Captain Phoenix » søn 22. nov 2015 11:53

mashuro skrev:Pt er jegblvet lidt lun på et sæt B&W DM 12 som jeg hørte på træffet i Hillerød.

Jeg har lige nu valget mellem en Tandberg TR 1000 eller en pioneer sx 567 eller sådannoget, kan ikke huske den.

Du kan nok få bedre forslag hvis du fortæller lidt om hvilken type musik spiller du (mest) og om du har behov for høje lydtryk?
DM-12'erne spiller godt, men er tunge at trække - tror ikke TR-1000'erens 2 x 30 watt er nok hvis der skal tryk på heavey rock'en
:Skor:
Jeg er selv meget glad for mit sæt B&W DM-4, der netop skal stå helt tæt på bagvæggen for at bassen kommer med. Spiller mest jazz med mindre besætninger samt pop/rock uden de helt høje lydtryk - det gør de rigtig godt og musikken kommer fint "fri".
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2604
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Reolhøjtallere forslag søges

Indlægaf mashuro » søn 22. nov 2015 12:14

Ja hvordan er de med at ligge ned? Jeg har kun en LP størrelse i højden så hvis de er lidt høje må de ligge ned.

Jeg lytter mest jazz, men engang imellem kommer der tråd og elektronisk musik på
mashuro
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 14 maj 2010
Lokalitet: København

Re: Reolhøjtallere forslag søges

Indlægaf his067 » søn 22. nov 2015 13:09

LS3/5A er den utimative reolhøjtaler (der er bare ærgreligt at de er så dyre)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Reolhøjtallere forslag søges

Indlægaf B&O Vintage » søn 22. nov 2015 13:10

Jeg har nogle Beovox 800 som lyder godt og er utrolig smukke God bas i dem. Der er fra fabrikken forsynet med beslag til ophæng. Prøv at finde et par som dem, de kan selvfølgelig ikke klare ubegrænset Watt belastning men du spiller jo ikke heavy og kraut rock. De er D: 12, H 42 og B 30
WP_20151006_001 (Medium).jpg
WP_20151006_002 (1) (Small).jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Reolhøjtallere forslag søges

Indlægaf Gottschalck » søn 22. nov 2015 13:51

Det var vel ikke dig der overtog mine i sin tid?

For ellers gør nye kondensatorer i delefiltrene underværker på netop den højtaler og til jazz specielt bliver de rigtig gode.

De HA-15 jeg havde var meget lukket og klemte at lytte på og med nye caps skete der virkelig underværker. Musikken åbnede op med et godt perspektiv og med en virkelig afslappet gengivelse. Da de samtidigt er følsomme er det et godt match med mindre recievere eller forstærkere.

Hjælper gerne med filtre, hvis det har interesse?


Ellers er listen lang omkring små højtalere, men hvad der lyder godt på dit setup er svært at bedømme. DM 12 lyder glimrende selv om DM 17 er at fortrække efter min mening. De små Rogers bør man beholde, hvis de kommer ind i huset, synd de er ubetalelige i dag for gode er de. Så er der de små JBL højtalere L-20, 18TI,4406 og ikke at forglemme L-15. Ligeledes glimrende. Celestion SL-6 ligeledes en mindre super højtaler godt gennemsigtige at lytte til. Goodmans Maxim, hvis man lige falder over dem. Ligeledes mini mini monitor med gode musikalske egenskaber. B&O C-40 ligeledes glimrende. PT står her et sæt i overskud, hvis du er interesseret? Mindre kan det ikke blive.

Vh Jesper


mashuro skrev:Hejsa,
Er på jagt efter et sæt reol højtallere der skal placeres i hovedhøjde i stuen.
Pt er der sneget sig et Tandberg HS 15 ind men jeg syntes ikke helt at det er sagen. De er store og lyder bare bedst på et par standere. Ved godt at de vel er lavet til at klemme ind på en reol, men lyden kommer ligesom ikke ud af dem.

Så jeg er lidt nysgerrig på at høre om i har nogle gode forslag til hvad der så kunne gøres? Pt er jegblvet lidt lun på et sæt B&W DM 12 som jeg hørte på træffet i Hillerød.

Jeg har lige nu valget mellem en Tandberg TR 1000 eller en pioneer sx 567 eller sådannoget, kan ikke huske den.

What to do?
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Reolhøjtallere forslag søges

Indlægaf rip59 » søn 22. nov 2015 15:34

Den lille "BS Minor" kunne være en mulighed, men jeg kan ikke på stående fod huske om den havde basporten på bagsiden, for så skal den jo nok ikke pakkes væk i en reol. Jeg husker den som rimelig dyb i det, måske hele 30-35cm

Rip
Senest rettet af rip59 søn 22. nov 2015 15:51, rettet i alt 1 gang.
Tannoy SGM 1000, Fostex 2418b, Denon POA-3000, Yamaha C2a, Denon DP-75, BS Monitor III.

Loudness contour? Tannoy's don't need no steenking loudness contour!
rip59
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 23 mar 2015
Lokalitet: Skåne, Sverige

Re: Reolhøjtallere forslag søges

Indlægaf mashuro » søn 22. nov 2015 15:37

Hej Jesper ,
Tak for input, det er nemlig hvad mine hs 15 er, indelukket. Hvis nye kondensatorer kan gøre noget godt er jeg ret villig til at prøve dette. Problemet er bare at jeg ikke aner hvor jeg skal starte. Hjælp er kærkommen :-)

Jeg har overtaget dem fra x-Ray for et par år siden, og jeg hørte dem første gang en gang i Hald med netop en TR 1000 og en skøn TD 124.
mashuro
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 14 maj 2010
Lokalitet: København

Re: Reolhøjtallere forslag søges

Indlægaf beodude » søn 22. nov 2015 21:15

Beovox S-30. Den gamle model med 6,5" bas. Er også meget god. Og billige at få fat i.
beodude
 

Re: Reolhøjtallere forslag søges

Indlægaf Gottschalck » søn 22. nov 2015 21:42

Nu kommer X-Ray måske på banen og kan fortælle om de fremstår originalt eller om filterne er renoveret?
Ellers kan du komme ud med højtalerne til mig i Ballerup, så kigger vi på dem. Jeg har lidt kondensatorer liggende og ellers kan vi bestille.
Du er velkommen. Bare send en pb.
Hilsen Jesper




mashuro skrev:Hej Jesper ,
Tak for input, det er nemlig hvad mine hs 15 er, indelukket. Hvis nye kondensatorer kan gøre noget godt er jeg ret villig til at prøve dette. Problemet er bare at jeg ikke aner hvor jeg skal starte. Hjælp er kærkommen :-)

Jeg har overtaget dem fra x-Ray for et par år siden, og jeg hørte dem første gang en gang i Hald med netop en TR 1000 og en skøn TD 124.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Reolhøjtallere forslag søges

Indlægaf X-ray » søn 22. nov 2015 23:53

Jeg syntes at vi lige skal få slået fast, at HS-15 er en 50-liter/lukket sag - 3vejs/4-ohm - 12" bas. TOTL omkring 70'
Hvis den er iorden - spiller de fantastisk - og vel rigtig passende til din musiksmag.
TR1000 leverer 50watt i 4-ohm - og er et super godt match. Men hvor frisk er din TR1000..? Den er jo rigtig vintage med kondensator i udgangen og det hele...! TR1000 er jo min egen favorit - den trækker snildt 2sæt HS-15 hele aftenen - og går ikke i knæ med yderligere et sæt... :thumbsup: OK nok om den.. ;)

Du er velkommen til, at låne et sæt HS-15 med friske kondensatorer.
I delefilteret sidder der typisk 50-12-8-5µF.
Jeg har også et sæt HS-17 du må prøve. Husker dog ikke om der er skiftet kondensatorer - mener dog er have dem liggende. Så kan du selv skifte dem - hvis du har lyst.
TL3520 er også en mulighed - ved dog ikke om de egner sig til reolen.

Hvordan er du egentlig endt med en TR1000 - har du hemmeligheder for mig.... :p

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1380
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Reolhøjtallere forslag søges

Indlægaf Hackenberg » man 23. nov 2015 09:29

beodude skrev:Beovox S-30. Den gamle model med 6,5" bas. Er også meget god. Og billige at få fat i.


Der er mange fine Beovox'er, f. eks. 1200, som lyder godt og er rin´melige at drive.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Reolhøjtallere forslag søges

Indlægaf preludo » man 23. nov 2015 10:32

Hej , jeg har et par fine B&W DM4 som måske kunne komme videre :p



Venligst Flemming.
Venligst Flemming.

______________________________________________________________________________
JBL 240Ti , JBL L100T, JBL L100 ,DIY Lenco L75/RB 300/Ortofon MC Samba, Ariston RD-40/SME 3009/ Ortofon 2m Blue ,Denon PRA 1500,Denon POA 2400,Proton AA-2080.
Brugeravatar
preludo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: 6670 Holsted

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster