Reparation af Dali 8-bas.

Rosinen i pølseenden

Reparation af Dali 8-bas.

Indlægaf Hackenberg » tirs 15. dec 2015 18:56

Jeg har eftersøgt en bas til Dali 8 andetsteds på dette forum. viewtopic.php?f=651&t=7504

Billede0124%20(Small).jpg

Den bas jeg har, fungerer men membranen er krøllet og fuld af folder. Dette gør selvfølgelig enheden ubrugelig til hifi og man risikerer at den bliver revet i stykker under afspilning.
Jeg forsøger at rette folderne ud på følgende måde:

På enhedens bagside lægges 1 - 1,5 cm lang, 1 mm bred, streg af lynlim (gel) på tværs af folden.
Et lille stykke papir lægges udenpå stregen som forstærkning.

Billede0125%20(Small).jpg

Papir og membran presses sammen med tommel - og pegefinger så folden rettes ud mens limen tørrer.
Lav så mange lapper som du skønner nødvendigt. Fjern løbende den del af papirforstærkningen som IKKE er limet fast.
Lapperne stiver membranen pænt af men folderne kan stadig anes på forsiden.

Jeg skal nok give enheden nogle tæsk, når de har fået nye kanter, så jeg kan se om det holder.

fcb2-22cc-4e98-8aa7-bc94a6f1308f.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Hackenberg ons 16. dec 2015 19:13, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Reparation af Dali 8-bas.

Indlægaf cdp » tirs 15. dec 2015 20:01

Fint arbejde - tænker lidt,- forøget vægt og anderledes stivhed/opbrydning osv... men hvis det spiller uden den store forskel i forhold til den anden, er det vel ok.. :p
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Reparation af Dali 8-bas.

Indlægaf Hackenberg » ons 16. dec 2015 09:18

cdp skrev:Fint arbejde - tænker lidt,- forøget vægt og anderledes stivhed/opbrydning osv... men hvis det spiller uden den store forskel i forhold til den anden, er det vel ok.. :p


Du har selvfølgelig ret!
Alternativet skal også vurderes. Jeg får nok svært ved at skaffe en anden bas sååå.....

Hvis man skal reparere en større eller mere ødelagt bas må man nok forstærke yderligere med en anden type lim evt. på HELE membranen. Dette bør nok også gøres på partneren i den anden højttaler.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Reparation af Dali 8-bas.

Indlægaf cdp » ons 16. dec 2015 17:39

Helt enig Claus - kan det tænkes de 2 Basenheder kun følges i det dybe område og opadtil afskæres forskelligt..
- så var det måske en ide at parre de 2 raske enheder, som spiller mest mellemtone..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Reparation af Dali 8-bas.

Indlægaf Hackenberg » ons 16. dec 2015 19:06

God ide, cdp. Jeg har ikke set på filter endnu. Tegner det op når jeg får tid.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Reparation af Dali 8-bas.

Indlægaf Hackenberg » ons 30. dec 2015 14:28

Så fik jeg, takket være nybegynder, et reservesæt med komplette enheder.
Der er også et ekstra filter til at rode med.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Reparation af Dali 8-bas.

Indlægaf Hackenberg » man 11. jan 2016 14:54

-
Billede0138 (Small).jpg

Sådan ser den altså ud uden tøj på. Dækpladen med flock er fjernet og man kan tydelig se at højre og venstre højttaler er ens. Kun dækpladen er forskellig på de to. Smart, når men skal lave en asymmetrisk forplade.
Siderne er rigeligt afstivet og forstærket med resttræ fra udfræsningen af hullerne. Tungt.
Fint, stort mellemtonekabinet til SEAS 11F-M'en.

Billede0136 (Small).jpg

Den store spole med kærne, øverst og den røde med kærne, er i serie med bas og mellemtone. De skal skiftes. Den blå Bennic er parallelkoblet med en lille, bedre. Det er nok ok. De gyldne fra ROE skal normalt også skiftes.

Billede0137 (Small).jpg

Impedanskorrektion på bassen, udglatning af resonanspuklen på den store Audax-dome og både 1. 2. og 3.-ordens filtre.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 138 gæster