JBL 120Ti, - hvordan spiller de??

Rosinen i pølseenden

JBL 120Ti, - hvordan spiller de??

Indlægaf NikonSP » man 11. jan 2016 15:23

Hej alle i forum

Jeg blev for nogen tid siden ejer af et sæt JBL 120Ti årg. ca. '84:

http://audio-database.com/JBL/speaker/120ti-e.html

som trængte til en større omgang TLC.

Egentlig lidt udenfor min aldersmæssige boldgade, men da det nu var JBL, noget med istandsættelse og så trods alt kun lidt udenfor min boldgade, så var det jeg hurtigt fik mig selv overbevist om, at det vist ville være en rigtig god ide, at kastede mig ud i det :lol:

Det er der kommet nedenstående resultat ud af, på billedet iøvrigt sammen med den Marantz PM6A, som kommer fra X-ray og som nu, efter et længere ophold på hi-fi hospitalet, atter er virkelig high-end :thumbsup: :thumbsup:

P1119860 - besk. (Custom).jpg

Spillet på dem har jeg også, men for nu ikke at lægge ordene i munden på nogen, har jeg tænkt mig at spørge publikum:

Er der nogen af jer, der har lyttemæssige erfaringer med sådan nogle JBL 120Ti??

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af NikonSP man 11. jan 2016 17:08, rettet i alt 1 gang.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL 120Ti, - hvordan spiller de??

Indlægaf Struktør » man 11. jan 2016 15:53

De ser hamrende godt ud... De klæder faktisk den fine forstærker ganske godt...
Tillykke med dem.
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: JBL 120Ti, - hvordan spiller de??

Indlægaf Strandvaskeren » man 11. jan 2016 22:04

Jeg har ikke hørt 120ti, men jeg er ret begejstret for mine egne 240ti og min kammerats 4412 og sådan en 120ti'er er vel stortset en lodret 4412'er med diskanten fra 240ti, så jeg kan ikke rigtigt forestille mig at det ikke skulle være guf..

Jeg vover for øvrigt påstanden at jeg må have lagt øre til din forstærker inden den blev din - xray og jeg har en fælles kammerat der havde sådan en og den endte på et tidspunkt hos xray, så lur mig om det ikke nu er den der er endt hos dig?

Nu er det i sagens natur lidt af en øvelse at kombinere indtryk fra en kammerats forstærker med en anden kammerats 4412'ere og mine egne diskanter, sådan let spredt henover en tidsforskel på 20 år, men jeg holder alligevel fat i at det bør være godt. Højttalere med masser af pondus, trukket af en forstærker med masser af overskud, det skal sgu ende lykkeligt.. :Thumpsup:
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: JBL 120Ti, - hvordan spiller de??

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 12. jan 2016 00:24

Altså - et par JBL'er fra før 1985 og med 12" bas-enhed er jo aldrig dårligt...
Når dét er sagt, vil jeg så tilføje, at dem med titanium-dome'er ikke er mine foretrukne model-linje.
Det bliver simpelt hen for klinisk og lidt koldt/spidst for mig - uanset at de utvivlsomt måler bedre end tidligere pap- eller fenol-membran-diskanter fra samme firma.
Mener også at huske, at modellen skal godt fri af gulvet, hvis ikke bas-gengivesen skal blive for "boomy" eller udefineret...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL 120Ti, - hvordan spiller de??

Indlægaf Torben » tirs 12. jan 2016 01:40

Hej Nikon!
Jeg har et sæt Revox - et sæt Wharfedale og et sæt JBL TI 120!
Og jeg er glad for dem alle.
Revox bruges til at høre musik og lignende fra TV - altså DVDer, det går fint, de klarer såvel "Cats" som Bach. Wharfedale er til "træ musik" altså mest kammer musik, der de gamle Wharfedale fine til!
JBL TI 120 er - og vil altid - være de foretrukne til det meste, de klarer på det flotteste de store klassiske værker, men også underholdningsmusik. et af mine favoritter er John Philips (fra Mamas & Papas), han lavede en solo LP hvor der er et nummer med en super optaget bas, Jennifer Warnes "Famus Blue Raincoat" er også fin på dem - meget fin endda!
Men heri huset er det mest klassisk - og det går fremragende, såvel instrumentalt som operaer og den slags!
Titanium domen er også flot -messing musik gengives udsøgt, på svagere forstærkere anbefales en mindre diskant justering.
De har fået ny bas kanter en gang.
Men altså¨overvældende fuld fornøjelse med mine JBL TI120.
Husk at give kabinetterne rå linolie nu og da - det dufter bare så fint!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: JBL 120Ti, - hvordan spiller de??

Indlægaf CARS10 » tirs 12. jan 2016 16:38

Husk blot at vende ht.kabler sådan at plus fra forstærker går til minus på ht og minus går til plus. De er fra dengang hvor JBL kørte med omvendt fase. Bassen skal slå udaf ved påtrykt signal f.eks. fra et 1,5 volt batteri. I øvrigt en dejlig højttaler som jeg var meget glad for dengang jeg havde dem.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: JBL 120Ti, - hvordan spiller de??

Indlægaf Baggesgaard » tirs 19. jan 2016 10:54

Hvad skal et sæt 120Ti der er i orden koste ???
Har kik på et par er bare ikke sikker på prisen.

Har samtidig et sæt L80T der skal sælges - hvad kan man prissætte dem til ?, de er i god stand og basserne er "re foarmed".

/Palle B
Baggesgaard
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18 jan 2016
Lokalitet: Saxild

Re: JBL 120Ti, - hvordan spiller de??

Indlægaf NikonSP » tirs 19. jan 2016 12:47

Tak til alle for jeres indspark :thumbsup:

Sammenfattende kan man vel godt sige, at anmeldelserne er særdeles positive. Det falder fint sammen med det jeg oplevede. Jeg har aldrig tidligere hørt nogen af modellerne fra Ti-serien, men var meget positivt overrasket, da jeg efter istandgørelse spillede på dem.

Jeg spillede med flere kombinationer, bla. Marantz Model PM6A, Luxman L100, Marantz Model 1060, Marantz Model 27 receiver og 2 Nikko brokoblede sluttrin. Som Captain skrev, havde jeg allerede fra starten en flot forudindtaget :lol: mening om, at de der titanium diskanter, nok skulle vise sig at være et lidt skarpt bekendtskab. Det var de bare ikke!! Om det skal tilskrives sammensætningen af 5. og 6. ciffer i mit CPR. nummer, skal jeg lade være usagt, - men under alle omstændigheder var jeg meget positivt overrasket over lyden, selvom der naturligvis var lidt forskel, afhængig af den aktuelle sammensætning. Fin og veldefineret lyd, uden ubehagelige indslag . . .

. . . . så det var da sådan en fornøjelse :thumbsup: :thumbsup:

. . . . . og Baggesgaard:

Baggesgaard skrev:Hvad skal et sæt 120Ti der er i orden koste ???
Har kik på et par er bare ikke sikker på prisen.

Har samtidig et sæt L80T der skal sælges - hvad kan man prissætte dem til ?, de er i god stand og basserne er "re foarmed".

/Palle B


Det der med priser, en en rigtig svær ting :|

Hvis du søger dem på http://www.hifishark.com, er der et sæt i US til 10.205 kr. :QQS: og et sæt i DK i Guloggratis til 3.800 kr., som hvis man søger dem direkte på GoG står til 4.000 kr. Og et sæt i den blå med trykkede mellemtone domer til 3.200 kr. Prisen er vel det, som parterne kan blive enige om, men ovenstående kan da ihvertfald give en rettesnor.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL 120Ti, - hvordan spiller de??

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 19. jan 2016 12:49

CARS10 skrev:Husk blot at vende ht.kabler sådan at plus fra forstærker går til minus på ht og minus går til plus. De er fra dengang hvor JBL kørte med omvendt fase.

Hmmm... det er jo diskussionen om "absolut fase" (i en kort periode gik bladet "High Fidelity" op i dette).
Personligt mener jeg, at det er helt ligegyldigt - blot begge/alle kanaler er fasede på samme måde (og alle enhederne i hver højttaler).

Baggesgaard skrev:Hvad skal et sæt 120Ti der er i orden koste ???

Mon ikke (op til) kr. 3.000,- er en rimelig pris for et pænt/OK sæt.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL 120Ti, - hvordan spiller de??

Indlægaf Strandvaskeren » tirs 19. jan 2016 20:47

Captain Phoenix skrev:Hmmm... det er jo diskussionen om "absolut fase" (i en kort periode gik bladet "High Fidelity" op i dette).
Personligt mener jeg, at det er helt ligegyldigt - blot begge/alle kanaler er fasede på samme måde (og alle enhederne i hver højttaler).

Ja, man skulle mene, at eftersom musikken er leveret i form af membransvingninger, så går enhederne nok gennemsnitligt lige så meget indad som de går udad, dvs. forskellen begrænser sig til en halv bølgelængde i tidsdomænet - sandsynligvis usandsynligt vigtigt for dem med gyldne ører og jævnt ligegyldigt for os der bare er født på planeten Jorden.. :lol:

Jeg stemmer på, at bare de holder samme fase er det i princippet ligegyldigt om første bevægelse af mange er ud eller ind..

Prismæssigt er jeg også enig, omkring 3 af de lange for et sæt i god stand, ca. det halve hvis kanterne på membranerne er møre..
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: JBL 120Ti, - hvordan spiller de??

Indlægaf his067 » ons 20. jan 2016 00:44

Strandvaskeren skrev:
Captain Phoenix skrev:Hmmm... det er jo diskussionen om "absolut fase" (i en kort periode gik bladet "High Fidelity" op i dette).
Personligt mener jeg, at det er helt ligegyldigt - blot begge/alle kanaler er fasede på samme måde (og alle enhederne i hver højttaler).

Ja, man skulle mene, at eftersom musikken er leveret i form af membransvingninger, så går enhederne nok gennemsnitligt lige så meget indad som de går udad, dvs. forskellen begrænser sig til en halv bølgelængde i tidsdomænet - sandsynligvis usandsynligt vigtigt for dem med gyldne ører og jævnt ligegyldigt for os der bare er født på planeten Jorden.. :lol:

Jeg stemmer på, at bare de holder samme fase er det i princippet ligegyldigt om første bevægelse af mange er ud eller ind..

Prismæssigt er jeg også enig, omkring 3 af de lange for et sæt i god stand, ca. det halve hvis kanterne på membranerne er møre..


Jeg syntes nu at det kunne høres på mine elektrostater (Både mørchen og Woodside DVAC18 har jo en fasevendeknap), Det afhænger selvfølgelig af indspilningen (multi-track duer slet ikke, men de gamle Living Stereo indspilninger var ofte gode i den sammenhæng). Til gengæld kan jeg ikke høre det med mine ny KEF LS50.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 130 gæster