Opfriskning af matte membraner

Rosinen i pølseenden

Opfriskning af matte membraner

Indlægaf rollator » lør 30. jan 2016 12:44

Hej jeg kunne godtttænke mig at høre om nogle af jer har gode erfaringer med behandling af membraner for at give dem lidt farve tilbage eller for at dække grimme flader.
Jeg er i gang med et sæt 15" Audax der desværre grundet rengøring af limrester har fået en misfarvet kant.
Har desuden et sæt B&O S80.2 der lige ledes mangler lidt mere farve i den noget matte overflade.
Og ja ved da godt det intet har med lyden at gøre men lidt som med biler må de godt præsenteres sig lidt pænt udadtil også med tanke på hvis det skal sælges videre.
Men jeg har desværre ikke nogle højtallere liggende jeg kan eksperimentere med så håber på lidt visdom fra andre inden jeg vover pelsen, på forhånd tak.
mvh Renè
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
rollator
 
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 jul 2012
Geografisk sted: Albertslund
Lokalitet: Albertslund

Re: Opfriskning af matte membraner

Indlægaf larsne » lør 30. jan 2016 13:22

Lars (Nillerviborg) har vist nok en coating han frisker membraner op med, prøv at skrive en pb til ham.
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Opfriskning af matte membraner

Indlægaf ole n 84 » lør 30. jan 2016 14:53

Har hørt noget om at man måske kan smøre sort skosværte på membranen, så den bliver pæn sort igen.
ole n 84
 
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Opfriskning af matte membraner

Indlægaf KlausM » lør 30. jan 2016 17:10

ole n 84 skrev:Har hørt noget om at man måske kan smøre sort skosværte på membranen, så den bliver pæn sort igen.


Målet er vel at opfriske farven uden at øge vægten af membranen, og dermed ændre enhedens specifikationer; skosværte lyder ikke som det bedst egnede, set i det lys. Allan Thwaites anbefalede en vandig opløsning af bogbinderlim med sort farvepigment opblandet. Tricket er at farvepigmentet skal påføres med så lidt binder som muligt, kun lige nok til at det hænger fast, vandet fordamper. Personligt bruger jeg denne her til støbejernsovne:

Billede

Den udmærker sig ved et meget lavt indhold af binder ift pigment og et meget flygtigt, og dermed hurtigt fordampet, opløsningsmiddel, så membranen ikke bliver egentligt våd, og den er nem at dosere. Giver en flot matsort farve med let blåligt skær:

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=297&start=15#p63472

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Opfriskning af matte membraner

Indlægaf rollator » lør 30. jan 2016 19:49

Hej igen
Tak for jeres forslag har nu fået lidt at tænke på, havde allerede en ide m skosværten dog den der købes i flydende form man trykker ud på skoen, men ved ikke rigtigt hvor meget farve det giver, Den med spray til pejse kunne også være en mulighed.
For at hav af år siden lavede jeg selv en coatnings lim kan dog ikke huske hvad jeg brugte, det var til en konstruktion fra High fidelity.
Jeg vil prøve at fremskaffe flere typer og finde nogle gamle enheder eller prøve mig frem på karton, så jeg kan bedømme udfaldet, vender nok tilbage når jeg engang for tid til forsøgene.
mvh Renè
rollator
 
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 jul 2012
Geografisk sted: Albertslund
Lokalitet: Albertslund

Re: Opfriskning af matte membraner

Indlægaf cdp » lør 30. jan 2016 22:11

Hej..
Claus admin anbefalede i et andet indlæg at bruge narv sværte..
- har ikke prøvet, men hermed givet rådet videre. Kan købes eller bestilles i skobutikker.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 84 gæster