Forvrængning ved lav volumen, hjælp?

Rosinen i pølseenden

Forvrængning ved lav volumen, hjælp?

Indlægaf Anders » tors 12. jan 2017 18:44

Hej folkens,

Jeg har et sæt Celestion Ditton 2, hvor den ene højttaler forvrænger en smule i mellemtonen ved lav volumen.

Jeg har lige lavet en bortgivningstråd, men nu har jeg fortrudt. Jeg vil som minimum lige forsøge at identificere fejlen, før de ryger videre. Indtil nu har jeg ikke løftet en finger for at løse problemet, da højttalerne i forvejen var "til overs".

Er der nogen, der har et godt råd? Jeg kan se, andre spekulerer i, at snavs i magneten kan give lignende symptomer.

Mvh

Anders
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Forvrængning ved lav volumen, hjælp?

Indlægaf Dan63 » tors 12. jan 2017 18:53

Hej Anders.

Den forvrængning der er, er det kun ved lav lydstyrke?
Har du prøvet at bytte om på højtalerne i forstærkeren, bare for at udelukke at problemet kommer derfra.

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Forvrængning ved lav volumen, hjælp?

Indlægaf his067 » tors 12. jan 2017 19:01

Jeg ville tage te kig på modstande i delefiltret og på lodningerne sammesteds.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Forvrængning ved lav volumen, hjælp?

Indlægaf Anders » tors 12. jan 2017 19:38

Dan63 skrev:Hej Anders.

Den forvrængning der er, er det kun ved lav lydstyrke?
Har du prøvet at bytte om på højtalerne i forstærkeren, bare for at udelukke at problemet kommer derfra.

Mvh Dan


Lige netop, kun ved lav volumen, og forstærkeren er udelukket som problem.

his067 skrev:Jeg ville tage te kig på modstande i delefiltret og på lodningerne sammesteds.


Okay, kan lodningerne tage skade af for høj volumen/forvrænging fra en dårlig forstærker?
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Forvrængning ved lav volumen, hjælp?

Indlægaf Flyng » tors 12. jan 2017 21:37

Hej

Bevæger enheden sig frit, uden skrabelyde, hvis du trykker på den?
Det kan jo være, at svingspolen rammer magneten.

Mvh

Jacob
Flyng
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: 4140

Re: Forvrængning ved lav volumen, hjælp?

Indlægaf møffe » tors 12. jan 2017 21:53

Modstande forvrænger ikke. kik hellere på de gamle kondensatore... det giver mening, hvis ikke at det er enheden der er makanisk defekt. (skraber på)
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Forvrængning ved lav volumen, hjælp?

Indlægaf his067 » tors 12. jan 2017 23:11

Jeg tænkte at (en af) modstandene måske havde lidt overlast da kæresten brændte diskanten af.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Forvrængning ved lav volumen, hjælp?

Indlægaf stiv » tors 12. jan 2017 23:18

Anders, det er nogle halv-gl. sager, så først den hurtige, vend/-drej enheden en halv omgang.
Er det ikke nok, er der muligheden med snavs, mekaniske defekter eller som møffe også er inde på, delfiltrenes kondensatorer.

Pøj, pøj.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Forvrængning ved lav volumen, hjælp?

Indlægaf Anders » lør 14. jan 2017 18:28

Jeg har pillet enheden ud og vendt og drejet på den. Jeg kan ikke finde ud af, om det hjælper noget, eller om mislyden kommer og går tilfældigt. Delefilteret ser ud til at være i orden, ingen gravide elektrolytter eller lignende - jeg kan dog ikke måle på dem.

Til gengæld er der bestemt en skrabelyd, når jeg trykker på basenheden - øv øv. Jeg har filmet det her: https://www.youtube.com/watch?v=IXgCC-6hqPk skrabelyden kan høres, men der skal skrues godt op. Husk at skrue ned igen!

Mon det kan være spolen, der har været så varm at den er begyndt at skrabe på? jeg kigger rundt på nettet efter reservedele eller reparationsinstruktioner, men alle tips og links er velkomne.
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Forvrængning ved lav volumen, hjælp?

Indlægaf cdp » lør 14. jan 2017 22:47

Varme kommer af effekt, og især for meget.. har spolen været en tur i bund, kan den sagtens have taget skade. Du kan sikkert høre forskel på en løs vinding eller en skadet spole, der skraber.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Forvrængning ved lav volumen, hjælp?

Indlægaf Anders » søn 15. jan 2017 16:55

cdp skrev: Du kan sikkert høre forskel på en løs vinding eller en skadet spole, der skraber.


Det tvivler jeg på, jeg ved i hvert fald ikke, hvad jeg i så fald skal lytte efter.

Jeg tror, det ender med at højttalerne bliver sendt videre til nogen, der har mod på at reparere dem. Det ser ikke ud til at enhederne hænger på træerne, og da jeg står over for en flytning bliver der ikke tid til at gå og lede. Jeg kunne vel forsøge at finde et reparationskit, men igen bliver det ikke aktuelt pga. flytning.

Vi "nøjes" med et sæt Beovox S45 som ekstra højttalere, de spiller også hæderligt efter min mening.

Tak til alle for hjælpen!
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster