Beovox MC120.2 falder ud.

Rosinen i pølseenden

Beovox MC120.2 falder ud.

Indlægaf arm2205 » man 16. jan 2017 14:52

Hej!

Jeg har for nylig købt et sæt meget velholdte Beovox MC 120.2, og skiftet kantophæng i basenhederne, der var ganske møre. De lyder nu aldeles fremragende MEN, de har en træls periodisk fejl. Begge højttalere falder ud periodisk. De kan spille fint i timevis en dag, for så pludselig dagen efter at falde ud, dvs. lyden forsvinder helt eller delvist fra enten den ene eller den anden kanal. Jeg bilder mig ind det er værst når jeg spiller noget med meget dyb bas, men det er ikke helt konsekvent. Det sker uanset volumen..
Jeg ved disse Beovox har en overbelastnings sikring, men da fejlen opstår selv ved lavere volumen, tænker jeg ikke det er den det er galt med.
Jeg har prøvet med anden forstærker, kabler og signal kilde, fejlen er isoleret til højttalerne.
Er der nogen der har en ide om hvad jeg skal kigge efter? Alle komponenter på delefilter ser helt fine og intakte ud, ingen opsvulmede kondensatore eller lign...
Hjælp! :(
arm2205
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 okt 2016
Lokalitet: Randers SV

Re: Beovox MC120.2 falder ud.

Indlægaf cdp » man 16. jan 2017 17:41

Hejsa
Jeg tror fokus skal rettes på beskyttelsen - Hvis der er en reset knap, så prøv med lidt motion. Ellers kan du forsøge med en bypass..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beovox MC120.2 falder ud.

Indlægaf Allan. A » tirs 17. jan 2017 00:42

Jeg ville også foreslå beskyttelsen, det er en trykknap. Prøv at se om det kan skilles ad og renses
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Beovox MC120.2 falder ud.

Indlægaf arm2205 » tirs 17. jan 2017 16:14

Tak for svar, men hvis det var overbelastningssikringen, ville den LED der sidder ved overload reset knappen så ikke lyse?
/Allan
arm2205
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 okt 2016
Lokalitet: Randers SV

Re: Beovox MC120.2 falder ud.

Indlægaf Allan. A » tirs 17. jan 2017 16:49

Ikke nødvendigvis. Jeg havde et sæt S80 hvor dioden kun virkede når den slog til. Hvis der er skidt i knappen/Reset button kan led godt drille
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Beovox MC120.2 falder ud.

Indlægaf arm2205 » tirs 17. jan 2017 18:36

Har nu lavet en bypass af overload filteret, problemet er der stadig. MEN, jeg har så opdaget at det nok kun er basenheden der "forvrænger" klipper eller falder ud. Det er lidt svært at beskrive, for den spiller, men ligesom forvrænger, eller klipper ved bas slag, hvis der er meget dybe bas toner. Det er værst ved digital lydkilde, hvor bassen jo også går noget dybere end på vinyl.. Måske er det nærmere selve basenheden den er gal med. Jeg kan ikke se noget galt på den fysisk, den har fået nye kantophæng, bevæger sig uhindret, og lodninger ser umiddelbart intakte ud. Jeg har desværre ikke lige en kolbe ved hånden, så jeg kan ikke efterlodde dem, men de ser ok ud..
Men hvad siger i, er det enhederne den er gal med? (Begge kanaler har samme opførsel..)
arm2205
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 okt 2016
Lokalitet: Randers SV

Re: Beovox MC120.2 falder ud.

Indlægaf Allan. A » tirs 17. jan 2017 18:50

Måske problemet ligger i filtret
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Beovox MC120.2 falder ud.

Indlægaf cdp » tirs 17. jan 2017 20:10

Hvis den "klipper" eller forsyningslinien til bassen synes" kortsluttet, så prøv lige og ohme højttaleren. Et 1,5 volt batteri ( gerne 3xa) burde give en tydelig bevægelse på bassen. pas på med længerevarende DC. ;)
Alternativt kan du afprøve basenhederne isoleret - der kan jo være defekter/skævheder i forb. med de nye kanter.

Håber det kan hjælpe..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beovox MC120.2 falder ud.

Indlægaf GSmed » tirs 17. jan 2017 21:09

Prøv at rykke lidt i komponenter på delefilter, det var galt på min den ene, der var knækket en lige hvor den gik gennem hullet i printet.
Mvh Gert
Brugeravatar
GSmed
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: 15 sep 2012
Geografisk sted: Rebild Syd
Lokalitet: Rørbæk

Re: Beovox MC120.2 falder ud.

Indlægaf arm2205 » ons 18. jan 2017 12:43

Hej,

Min mistanke går nu i retning af at de nye kant ophæng ikke er sat på helt lige, og at der derfor kommer forvrængning når enhederne skal arbejde lidt for føden, fordi de sidder skævt. Jeg har bestilt nye kantophæng, og vil forsøge at skifte dem selv, de koster jo ikke alverden, og det kan kun blive bedre end nu :-)
Er der nogen der har en ide om hvad man kan bruge til at opløse limen på dem der er monteret? Jeg har læst at lim opløser beskadiger enhederne, men er der andre metoder?
arm2205
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 okt 2016
Lokalitet: Randers SV

Re: Beovox MC120.2 falder ud.

Indlægaf Tophøj » ons 18. jan 2017 13:06

Jeg har med held brugt acetone flere gange, det efterlader heller ikke skjolder. Men pas på, det er skrappe sager!

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Beovox MC120.2 falder ud.

Indlægaf Tante Berg » ons 18. jan 2017 15:54

arm2205: Hvis du skifter ophæng, så bør du aldrig bruge andet end snilde og fingerspitzgefühle. Til nød en stanley-kniv til forsigtigt at 'løfte' gammel lim af pap-konen. Og så en portion tålmodighed. Så bliver det godt.

Ingen væsker overhovedet. Det burde faktisk være logik for enhver, da pap som bekendt ikke bliver bedre af at blive gennemvædet af noget som helst.

P. S. Jeg glemte at skrive at gammel lim og rester af ophæng på selve rammen kan skrabes af med et stemmejern. Jeg må i øvrigt anbefale at lade støvhætten i centrum af enheden sidde.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Beovox MC120.2 falder ud.

Indlægaf arm2205 » tors 19. jan 2017 12:08

Tante Berg skrev:arm2205: Hvis du skifter ophæng, så bør du aldrig bruge andet end snilde og fingerspitzgefühle. Til nød en stanley-kniv til forsigtigt at 'løfte' gammel lim af pap-konen. Og så en portion tålmodighed. Så bliver det godt.

Ingen væsker overhovedet. Det burde faktisk være logik for enhver, da pap som bekendt ikke bliver bedre af at blive gennemvædet af noget som helst.

P. S. Jeg glemte at skrive at gammel lim og rester af ophæng på selve rammen kan skrabes af med et stemmejern. Jeg må i øvrigt anbefale at lade støvhætten i centrum af enheden sidde.


Hej,

Det er jeg sådan set enig i, og det er også let nok at "nulre" gammel lim af, men de her enheder har fået skiftet kantophæng for under et år siden, og den der har gjort det, har åbenbart ikke fået det gjort helt pænt, i hvert fald er der svinet med limen og de sidder ikke helt lige, så jeg ville forsøge mig med at skifte dem igen..
arm2205
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 okt 2016
Lokalitet: Randers SV

Re: Beovox MC120.2 falder ud.

Indlægaf Captain Phoenix » tors 19. jan 2017 12:50

arm2205 skrev:Hej,

Det er jeg sådan set enig i, og det er også let nok at "nulre" gammel lim af, men de her enheder har fået skiftet kantophæng for under et år siden, og den der har gjort det, har åbenbart ikke fået det gjort helt pænt, i hvert fald er der svinet med limen og de sidder ikke helt lige, så jeg ville forsøge mig med at skifte dem igen..

Hvis ophænget sidder fast nok (omend grimt limet) på membranen og du er usikker på centreringen, kan du overveje at gen-centrere ophænget/membranen ved at løsne ophænget fra chassiet (men ikke fra membranen) og gen-lime det.

Hvis monteringen af ophænget på membranen kun er en smule off center burde det kunne hentes ind med en tilsvarende men modsat off centrering på chassiet.

Dette kræver jo, at du kan frigøre ophænget fra chassiet uden skader. Måske umuligt - men hér (på chassiet) har du jo mulighed for at arbejde med både Stanley-kniv og acetone uden at beskadige pappet.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Beovox MC120.2 falder ud.

Indlægaf Tante Berg » tors 19. jan 2017 18:12

arm2205: Jeg er enig i Captain Phoenix' betragtning, men uden væsker af nogen art. Jeg vil godt se enheden. Kan du ikke smide et billede her?
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster