Shure MM pickups

Analog når det bedst

Re: Shure MM pickups

Indlægaf vincula » tors 16. apr 2020 17:29

Så har jeg bestilt denne her:

https://www.pickupnaalden.com/english/t ... _5465_8286

Tak for hjælpen endnu en gang :cool1:

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Fensten » tors 16. apr 2020 18:03

Kdaddy skrev:... og Fensten: jeg mener du sagde du brugte en trækrop til din v15 iii. Er det korrekt?

Er det værd at gøre?

Jesper


Det er rigtigt.

Jeg tegnede og fik min nabo til at fræse et til mig.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Kdaddy » tors 30. apr 2020 20:55

Kom til at købe en shure m3d. Med en nos nål — påstås det. Lyder virkelig godt synes jeg. Ikke den mest raffinerede opefter men særdeles fin i fundamentalerne. Fandt en gammel brochure der sagde 3-6g nåletryk. Så startede på 4.5g. Nu reduceret til 3.5g hvor den sporer fint. Hvad bruger I? Afhænger måske af nål ... ?

Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Shure MM pickups

Indlægaf TruthSpinner » tors 30. apr 2020 21:10

På det seneste er en ny dansk butik, dacapo audio, begyndt at gøre sig til på Hifishark. Deres sortiment ligner til forveksling det hos pickupnaalden, men fragt af nåle er gratis.

Det giver måske en fin mulighed for at handle lokalt..
TruthSpinner
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: 29 jun 2011
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Lokalitet: Taastrup

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Fensten » tors 30. apr 2020 22:04

Kdaddy skrev:Kom til at købe en shure m3d. Med en nos nål — påstås det. Lyder virkelig godt synes jeg. Ikke den mest raffinerede opefter men særdeles fin i fundamentalerne. Fandt en gammel brochure der sagde 3-6g nåletryk. Så startede på 4.5g. Nu reduceret til 3.5g hvor den sporer fint. Hvad bruger I? Afhænger måske af nål ... ?

Jesper


Spændende. Jeg fik en Shure m44 men har ikke prøvet den endnu, da fanerøret er bøjet.



Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Fensten » tors 30. apr 2020 22:06

Fensten skrev:
Kdaddy skrev:Kom til at købe en shure m3d. Med en nos nål — påstås det. Lyder virkelig godt synes jeg. Ikke den mest raffinerede opefter men særdeles fin i fundamentalerne. Fandt en gammel brochure der sagde 3-6g nåletryk. Så startede på 4.5g. Nu reduceret til 3.5g hvor den sporer fint. Hvad bruger I? Afhænger måske af nål ... ?

Jesper


Spændende. Jeg fik en Shure m44 men har ikke prøvet den endnu, da fanerøret er bøjet.

Så nu har jeg helt fin lille samling

M44G
M75MB
M91ED
V15III

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Shure MM pickups

Indlægaf vincula » fre 1. maj 2020 09:30

Jeg sidder og leger lidt med den Shure M75MB, jeg købte hos Hess. Træhus og Jico nål, jeg lige har fået. Det var lidt svært at fjerne det oprindelige plastik hus, dog ikke så svært som en DL103, hvor man kan ødelægge de fine kable fra spolerne.

Billede


Billede

Billede

Billede


Har ikke haft ro til at montere og teste den endnu. Måske tager jeg den med til næste gang, jeg mødes med Sørenki -som heldigvis er flyttet tæt på- samt med en SAEC 407/23 arm :p .

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Sorenki » fre 1. maj 2020 09:46

Det synes jeg du skal gøre ;)
Det er altid hyggeligt!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Fensten » tirs 19. maj 2020 20:25

@Vincula. Det lyder da som en rigtigt god idé, hvis du da ikke allerede har givet den et lyt. Hvad er dit indtryk så ?


Har lige akkurat bestilt en Shure SC35C på DBA. Sælger har iøvrigt en ubrugt SC35C til en plov om det skulle have nogens interesse.

Det bliver spændende at høre den :)

Mvh.

Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Shure MM pickups

Indlægaf vincula » ons 20. maj 2020 07:52

Hej Fensten,

Jeg har lånt den Shure ud til Sorenki sammen med en Saec 407/23 arm og en Philips Gp401 mk1. Efter han bliver færdig med hans omfattende arbejde med arme og resonans, så finder vi sikkert et tidspunkt til at lege med dem. Midt i eksamenstid nu, så jeg er bare kedeligt selskab lige pt...

HIlsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Sorenki » ons 20. maj 2020 12:24

Der er lidt udfordringer med det fine træ-svøb: Skruehullerne er så små at ingen af mine skruer passer, så det er ikke standard størrelser.
Philips GP401 kan jeg ikke få lyd igennem - den brummer bare - men den har også 5 pins for forbindelse, så jeg må nok lige genlæse dokumentationen.

Nu tager jeg til Skagen til næste uge, men så fortsætter testen ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Fensten » ons 27. maj 2020 18:06

Eftermiddagen er brugt i selskab med Shure SC35C Shure V15III og Kate Bush Hounds of love. Et meget let brugt eksemplar, der dukkede op på DBA.

Nok om det. Første lytteindtryk positivt, masser af bund, en dejlig mellemtone og en lidt tilbagelænet øvre ende. Derudover er det en glimrende kandidat til PUén som tracker alt (4-5 gr. TW).

Selv et eksemplar af Neil Young Harvest med en ordentlig bule, kunne den afspille. Mine andre lettere trackede PUér bruger bulen som et flyvehop og flyver afsted mod horisonten :shock:


Den sidste times tid har jeg vekslet imellem SC35C og V15III alt i mens Kate Bush Running up that hill og Mother stands for comfort har dannet grundlag for lytte test med begge PUér. Der er fine passager på begge numre, med masser af fine detaljer, dynamik og stereoperspektiv, som i min bog danner et udemærket udgangspunkt for at teste PUérne.

De lyder begge lyder rigtigt fint og begge har hver især deres berettigelse. Er dit LP kildemateriale i orden, lyder V15III bedre i mine ører på mit system, med min tonearm, der er mere luft og et bedre øvre register og fortsat rigeligt bund. Man kunne forestille sig den ene til vanskelige og ældre LPér, den anden når jeg vil have alle detaljer med.

Med Vintage Hilsen,

Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Shure MM pickups

Indlægaf bjerager » fre 12. feb 2021 14:09

Jeg har en V15III liggende uden nål, og jeg kan se, at der nu er en dansk side, som forhandler nåle. Men der er ret stor forskel på prisen. Er der nogen som har erfaring med hvor "sweet spot" er i forhold til værdi for pengene? jeg har lige købt en Audio Technica AT-ART9xi, og jeg har et par andre MC pickupper. Jeg kunne godt tænke mig en god MM pickup til at skifte med.

https://www.dacapoaudio.com/3901-Shure-V-15-III-VN-35-styli.html

Jeg har også en signet tk7e liggende uden nål, men prisen på en erstatningsnål er godt nok pebret - så meget for en simpel elliptisk nål

https://www.dacapoaudio.com/2924-Signet-TKN-2-styli.html

Jeg har også to Ortofon M20fl liggende - så vidt jeg kan se. Det ene hus er sølvfarvet, det andet guldfarvet, og jeg er usikker på kvaliteten af de nåle, jeg har liggende.

Hvad tror folk er den bedste løsning i forhold til at få god lyd ud af en MM - en af de shure-nåle, en nål til den signet eller en nål ti ortofonen?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Shure MM pickups

Indlægaf bjerager » fre 12. feb 2021 19:58

Slet ingen med erfaring med hvilke af de her nåle, man bør satse på? Er det pengene værd med safir eller rubin nåletræ i steder for bor?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Fensten » fre 12. feb 2021 20:08

bjerager skrev:Slet ingen med erfaring med hvilke af de her nåle, man bør satse på? Er det pengene værd med safir eller rubin nåletræ i steder for bor?

Hej Bjergager,

Jeg har gode erfaringer med Jico vn35e. Den lyder i mine ører meget lig Shure’s originale nåleforpart.

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster