af his067 » ons 3. feb 2021 20:07
Her i morges fik jeg en Dual 701 ind af døren.
Den blev solgt på eBay som defekt, så prisen var ikke helt u-effen. Efter en del bøvl på grund af Brexit (!) kom den så endelig hertil. På trods af at sælger var fornuftig nok til at tage pladetallerkenen af og pakke pick-up og kontravægt separat, havde han alligevel glemt at spænde transportskruerne. Så plastik-skjoldet over motoren var knækket og kabinettet var slået skævt. Men begge dele kan jo limes....
Der udover tog det cirka 10 minutter at finde fejlen: en pal i automatikken var hoppet ud af sin "slids", og det fik hele automatikken (inklusive tænd/sluk funktonen) til at være ude af justering.
Plade tallerkenen er den tunge 2.9 kg tingest. Dual siger at det giver en roterende masse på 4.4 kg, men jeg har suppleret med en 1.8 Kg Tenuto "måtte" af rødgods. Så alt i alt roterer der godt 6.2 kg, vidst nok omtrent det samme som på en Technics SP10.
Jeg har inspiceret centerlejet: en Torlon skive som bundleje og en knapt 10mm stål aksel. Torlonen er med en "slid-dimple", men det synes ikke at være et stort problem. Jeg har renset og smurt bund-lejet med super-lube (men endnu ikke bronze-foringerne) og den tager omkring 30 sekunder om at stoppe fra 33.33 omdr.
Nu står den så og kører ude i biblioteket ved siden af min Mørch GS6a og venter på, at jeg får sat phonoplugs på ledningerne istedet for det nuværende fem-polede DIN stik.Jeg har monteret en B&O MMC1 i armen og er spændt på, hvordan det kommet til at lyde.
Indtil videre er jeg imponeret over træk-kraften i sådan en: der er ikke helt på technics SP10 niveau, men den er sgu temmeligt tæt på.
Den er en typisk 70er tysk pladespiller. Dele af den er flotte, andre dele er noget plastik-skidt. Mekanikken fejler bestemt ikke noget. Armen er stadig i fin justering uden slup i lejerne. Men kassen, en hvid træ-tingest i vinyl, er tude-grim: jeg kan åbenbart ikke få alt.
Planen er først at se hvad jeg synes om lyden, derefter at bygge en "traditionel" plint til den (med metal cahssis og med Duals arm). Derefter får vi at se, om den er skrap nok til den helt store ombygning: flyt motor og pladetallerken over i en Skifer plint og Mørch eller Ortofon arm.
Men det er et langtids projekt.
Oracle Delphi Mk VI, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, ICA200 (vdH), Jubilee; B&O MMC1, Rega Apheta, NLE17/CT102; Lyngdorf CD2 (som CD-drev), Roon Rock; Benchmark DAC2 Pre; Zap-Pulse 800XE, Martin Logan Vantage.