Ortofon SPU

Analog når det bedst

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Louis » tirs 23. apr 2024 20:51

Jeg bringer lige liv i min eksisterende tråd. Jeg er kommet i besiddelse de her to pickupper. Jeg har svært ved at regne ud om der faktisk er nogen herhjemme der bruger dem?
Hvilken arm skal man have for at kunne teste dem?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Ortofon SPU

Indlægaf ralphandersen » tirs 23. apr 2024 21:38

Jeg bruger en C-type mono microgroove (rødt logo). Min har stereo sme forbindelser (4 pins). Jeg har den i en sme 3012 arm uden a-hus adapter, men kørt 20 mm tættere på i slæden ved armbasen end et g-hus
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Fredmarantz » tirs 23. apr 2024 22:42

Jeg monterer den adapter, som jeg har afbildet herunder. Hvis man har disse Ortofon/Fonofilm pickupper med to "studs", så passer de på den konfiguration, som er "EMT Diamond" - og adapteren flytter rundt på det, så det kan passe på en arm med SME kontakt-konfiguration. Tilmed kan styrepinden gå på adapteren, da denne har en slids både oppe og nede.

Jeg monterer pickuppen på adapteren og monterer adapteren (20mm's forlængelse) på armen (i mit tilfælde, en Ortofon SMG212) og det spiller mono.

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7444
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Fredmarantz » tirs 23. apr 2024 22:52

Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7444
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon SPU

Indlægaf kbekke » tirs 23. apr 2024 23:20

Det ser desværre ud til at både APJ-1 adapteren og iøvrigt også ST-M 25 trafo’en beregnet for CG 25 og 65 mono-SPU er udgået af Ortofon-sortimentet :'(
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Fredmarantz » tirs 23. apr 2024 23:33

Jeg tror faktisk ,at den adapter hedder APJ-1A - og man skal være opmærksom på ,at der er to forskellige, nemlig den uden "A" og den med "A".

Så vidt jeg er orienteret, så er den med "A" beregnet til at konvertere EMT-konfig til SME konfig. på de korte huse (bl.a. A+C) - det er den, som jeg er ret sikker på, at Louis kan bruge.

APJ-1 uden "A" er, igen så vidt jeg er orienteret, beregnet til at forlænge et "A-hus" så længden (arm + pu) kommer til at være identisk med arm + G-hus (Hvalen)

Jeg er 99% sikker på dette, men altså ikke 100%. nogle der ved mere?

de få's da på Ebay: https://www.ebay.com/itm/204372327978?n ... z4QAvD_BwE

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7444
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Fredmarantz » ons 24. apr 2024 00:16

her er den....med superfede illustrationer og forklaringer...

https://www.ebay.com/itm/285328781467

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7444
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon SPU

Indlægaf kbekke » ons 24. apr 2024 09:53

Fredmarantz skrev:Jeg tror faktisk ,at den adapter hedder APJ-1A - og man skal være opmærksom på ,at der er to forskellige, nemlig den uden "A" og den med "A".

Så vidt jeg er orienteret, så er den med "A" beregnet til at konvertere EMT-konfig til SME konfig. på de korte huse (bl.a. A+C) - det er den, som jeg er ret sikker på, at Louis kan bruge.

APJ-1 uden "A" er, igen så vidt jeg er orienteret, beregnet til at forlænge et "A-hus" så længden (arm + pu) kommer til at være identisk med arm + G-hus (Hvalen)

Jeg er 99% sikker på dette, men altså ikke 100%. nogle der ved mere?

de få's da på Ebay: https://www.ebay.com/itm/204372327978?n ... z4QAvD_BwE

Vh
Freddy


Det tror jeg absolut, at du har ret i. Jeg har flere steder læst, at i hvert fald nogle af de helt gamle typer blev anvendt specifikt i EMT-arme.

Mit indlæg var blot ment som en konstatering af det kedelige i at Ortofon's engagement i de gamle SPU'er desværre lader til at være vigende. A-modellerne er jo heller ikke på programmet længere - eller i hvert fald for tiden.

At mange ting kan findes på eBay og andre steder, er selvfølgelig godt. Men jo ikke helt det samme.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Louis » ons 24. apr 2024 17:37

Tak for alle svarene. Det bliver vist en semi dyr fornøjelse at få testet om de faktisk dur. Jeg har ikke selv mono plader eller den store interesse deri. Tonearme der passer hertil koster en bondegård kan jeg se.

Tak for svarene - det ryger vist bare op på pyntehylden for nu ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Ortofon SPU

Indlægaf ralphandersen » ons 24. apr 2024 18:20

Du mangler vel bare en ortofon/emt adapter for at kunne afprøve dem? Måske kunne man låne sig frem? Faktisk har jeg en emt 929-arm, som jeg ikke kan tage mig sammen til at få monteret på min Thorens 524. Den må du gerne låne i et stykke tid...
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Louis » ons 24. apr 2024 21:24

ralphandersen skrev:Du mangler vel bare en ortofon/emt adapter for at kunne afprøve dem? Måske kunne man låne sig frem? Faktisk har jeg en emt 929-arm, som jeg ikke kan tage mig sammen til at få monteret på min Thorens 524. Den må du gerne låne i et stykke tid...


Hej Ralph.

Tak for budet. Det er meget pænt af dig. Jeg tror måske hellere jeg vil tage dem med en dag jeg besøger en der kan teste dem. Det er ellers en lækker arm :thumbsup:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Fredmarantz » ons 24. apr 2024 21:27

Jeg kan hjælpe med lyttetest, hvis du ønsker. Du kan komme forbi en dag. Jeg skylder vist en stor kop kaffe. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7444
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon SPU

Indlægaf Louis » tors 25. apr 2024 06:26

Fredmarantz skrev:Jeg kan hjælpe med lyttetest, hvis du ønsker. Du kan komme forbi en dag. Jeg skylder vist en stor kop kaffe. :p

Vh
Freddy


Hej Freddy. Meget gerne. Jeg har også et rør problem jeg måske kunne bruge lidt assistance til :) det kan vi tage over pb :thumbsup:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster