Pladevaskemaskine

Analog når det bedst

Pladevaskemaskine

Indlægaf eggers » man 30. maj 2011 19:17

Jeg vil gerne have mig en pladevaskemaskine, men hvilken er god bang for the buck? Jeg har kigget på Okki Nokki da den kan fås til omkring €350. VPI laver også en i samme prisklasse. Hvad har I? Erfaringer?
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf Edge » man 30. maj 2011 19:25

Budget Okki Nokki ligende vasker, hvor du bruger din egen Støvsuger: http://www.kabusa.com/ev1.htm Lencofyn, bruger på "den anden side" har den, og er begejstret.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf eggers » man 30. maj 2011 19:40

Den er lige et nummer for manuel for mig, så Nitty Gritty er ude.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf r-l-b » man 30. maj 2011 19:54

jeg er glad for min smart matrix fra clear audio . det er efter sigende en pyntet udgave af okki nokki

any way - meget handler om hvilke væsker og børster du bruger for at løsne skidtet inden suget kommer af med det for dig

en ting som har irriteret mig lidt er at man jo ligger en beskidt plade side ned på tallerkenen og at man så vender den rene nyvaskede side ned hvor den beskidte side lå når den så skal vaskes ....

Det har jeg løst pt ved at bruger min batteridrevne maxell roterende pladebørste først på begge sider så der ikke er noget overflade skidt der kan aflejres

de larme i øvrigt ret meget
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf eggers » man 30. maj 2011 20:30

Clearaudio Matrix er en modded VPI maskine - og en god del dyrere. Jeg tror det ender med en Okki Nokki. Hvilke rensevæsker bruger I? Enzym eller sprit?
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf r-l-b » man 30. maj 2011 20:48

ja eggers - men "smart" matrix'en er altså en pyntet okki ...

Her er mine opskrifter på pladerens
1 liter pladerens til pladerense vaskemaskiner der suger væsken op igen - brug rigeligt - brug en blød tandbørste til at fjerne skidt der har sat sig fast - ellers en almindelig velour beklædt børste til at trække væsken rundt på pladen

Af den den meget stærke:
7/10 Demin vand - 2/10 den.Sprit - 1/10 tredobbelt salmiak spiritus - 2 tsk opvaskemaskine afspændingsmiddel - 3 tsk opvaskesæbe

Af den middel stærker:
8/10 demin vand - 2/10 den. Sprit - 1 tsk opvaske afspændingsmiddel - 1 tsk opvaskesæbe

Af den svage
9/10 Demin vand - 1/1 sprit - 1 tsk afspænings middel - ½ opvaskesæbe

Den svage kan erstattes af en tynd opløsning af L’Art du Son Professional Audio Record Cleaning Liquid

Den meget stærke bruger jeg kun til meget snavsede genbrugsbutiks plader, altid efterfulgt af de to andre

Den middelstærke bruger jeg efterfulgt af den svage til de fleste plader

Den svage bruger jeg til let vedligehold

Jeg har brugt disse i flere år, renset flere tusinde plader på min smart matrix - ingen aflejringer ingen knitren

EDIT: [Inden folk råber vagt i gevær over tredobbelt salmiak spiritus skal jeg lige pointerer at "library of congress" i USA bruger det når de renser og konserverer LP] Denne oplysning stemmer ikke overens med hvad der står på deres hjemmeside nu og jeg har den fra en tredie kilde - så det kan ikke bekræftes - jeg har dog ikke haft nogen problemer med det salmiakspiritus - tvært i mod - og husk at det kun er til meget snavsede plader jeg bruger det

Ingen af de ovennævnte opløsninger må bruges på 78erere og andre "lak" plader - kun til vinyl

Det er uhyggeligt hvor mange detaljer der ligger skjult i de gamle vinyler som man normalt ikke kan høre pga grundstøj - ligesom det er utroligt hvor beskidte nye plader er ...
Senest rettet af r-l-b man 30. maj 2011 22:34, rettet i alt 1 gang.
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf his067 » man 30. maj 2011 21:07

Aj, Ruben, det kan du da ikke mene! Salmiakspiritus!
Jeg ser ihvertfald ikke noget Salmiakspiritus på deres sider : http://www.loc.gov/preservation/care/re ... l#Cleaning

Tergitol er vanskeligt at finde, men her er en starter side: https://origin-www.dow.com/surfactants/ ... second.htm

Da du kun skal bruge 2 ml per 4 liter rensevæske er det nok værd at søge det ud. Jeg har en 2 dl flaske stående , så der skulle være nok til 400 liter rense væske.

Moth laver også resevæske til en rimelig pris (knapt 400 kr for 5 liter) så det kan du også søge på

Audiophile club har lige nu en enkelt SOTA rensemaskine på tilbud til 295 GBP (http://www.theac.co.uk/special.html). Den Virker fint (jeg har selv en!)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf eggers » man 30. maj 2011 21:46

Gud ja Ruben. 'Matrix' må være en ældre model så? Jeg kiggede nemlig her:
http://www.needledoctor.com/Clearaudio- ... ng-Machine
Og de har det forkerte billede på.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf r-l-b » man 30. maj 2011 22:38

his067 skrev:Aj, Ruben, det kan du da ikke mene! Salmiakspiritus!
Jeg ser ihvertfald ikke noget Salmiakspiritus på deres sider : http://www.loc.gov/preservation/care/re ... l#Cleaning


Jeg har rettet i mit ovenstående indlæg i det jeg ikke kan finde min kilde til oplysningen der i sin tid fik mig til at bruge salmiak spiritus - men jeg står ved at bruge det til beskidte plader
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf r-l-b » tirs 31. maj 2011 10:24

før 2006 anbefalede Library of Congress følgende

Triton™ XL-80N surfactant, 20 ml (0.5 percent).
Ammonia liquor (analytical reagent grade), 20 ml (0.5 percent).
Alkyl dimethyl benzyl ammonium chloride, 0.5 ml (0.13 percent).

og vand

Ammonia liqour er den stærke som svarer til 3 dobbelt salmiak

Der er så en del debat - specielt på audiokarma om at vinyl bliver ødelagt af salmiak - de plader jeg har reddet som har været møg beskidte og som er som næsten nye efter rens har alle fået efterbehandling med de andre bade og jeg har ikke registreret at de har taget nogen som helst form for skade
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf his067 » tirs 31. maj 2011 13:04

Der er mere fra The Canadian National Libraries på http://cool.conservation-us.org/byauth/ ... /care.html
og Rubens formel (med tredobbelt Salmiakspritus!) kommer fra http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=797 hvor den allerede var "outdated".

Hvi jeg kan finde den, vill jeg skanne en artikel fra "The LP is Back" med anvisning på hvordan man bruger snedkerlim til at rense plader! Det virker sgu! (men skal gøres rigtigt)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf r-l-b » tirs 31. maj 2011 14:23

jeg bruger så ikke den formel fra audio karma - men eg bruger salmiak

det med snedker lim - er faktisk ret dyrt - og tager tid

har folk problemer med salmiak kan de jo bare bruge min næst stærkeste opløsning uden salmiak

Jeg tror ikke at Library of Congress har ændret formlen fordi der var overhængende fare for vinylen, men i højere grad på grund ar arbejdstilsynskrav hvor de som offentlig institution skal kunne fremlægge rapporter om at det de bruger nærmest skal kunne drikkes - der stille ikke de samme grad til hvad private leger med da de forventes at bruge det en sjælden gang i mellem
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf eggers » tirs 31. maj 2011 14:43

Har i forsøgt jer med enzymbaserede opløsningers? Jeg ved at konservatorer bruger en enzymopløsning der efterligner menneske spyt(!) til overfladerensning af oliemalerier. Almindelig opvaskemiddel indeholder vel også en del enzymer, men det skummer og kræver vel omkring 30 grader varmt vand for at fungere, og så kan pladerne vel begynde at bule.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf kbekke » tirs 6. sep 2011 15:13

Jeg må ikke lege med formalin for min mor og de få hjerneceller, jeg har tilbage hæger jeg om. Til gengæld er jeg ved at løbe tør for det blå stads fra am.

Såøeh, sådan bare for at tage den helt ud i hegnet. Hvad med vores alle sammens Rigtigt Ren? Nogen, der har prøvet det eller har tilstrækkelig naturvidenskabelig baggrund til at komme med en kvalificeret udtalelse?

Jeg har ingen maskine, men tænker på manuel rengøring - og ja, grin I bare... det er faktisk ment som et seriøst :?:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf Sorenki » tirs 6. sep 2011 15:25

kbekke skrev:Jeg må ikke lege med formalin for min mor og de få hjerneceller, jeg har tilbage hæger jeg om. Til gengæld er jeg ved at løbe tør for det blå stads fra am.

Såøeh, sådan bare for at tage den helt ud i hegnet. Hvad med vores alle sammens Rigtigt Ren? Nogen, der har prøvet det eller har tilstrækkelig naturvidenskabelig baggrund til at komme med en kvalificeret udtalelse?

Jeg har ingen maskine, men tænker på manuel rengøring - og ja, grin I bare... det er faktisk ment som et seriøst :?:

Rigtig ren er for svært at styre, du ved ikke hvilke ting der efterlades, og mine erfaring er at det ikke opløser så meget, men mere løsner og jeg frygter, specielt ved manuel rengøring at du bare skrubber tingene længere ned.
jeg ville aldrig rengøre mine plader med det, faktisk så rengøre jeg ikke mine plader udover at jeg bruger min discwasher D3, som er den absolut bedste pladebørste jeg nogensinde har haft.

Hvis jeg skulle rense mine plader, ville jeg bruge en Keith monks pladevasker.

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Kberg og 37 gæster