Pladevaskemaskine

Analog når det bedst

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf Fredmarantz » tirs 6. sep 2011 15:40

Nemlig!

Rigtig ren er fantastisk til opløse ting og sager af den slags vi ikke gider have siddende på og i vore apparater, men det fjerne jo ikke sagerne - det skal så tørres af efterfølgende. Nej - jeg ville bestemt heller ikke bruge dette middel til pladevask.

Vedr. rengøring af plader, så ved jeg faktisk heller ikke helt, hvad jeg ville gøre - måske en "vaske/suge"-maskine a la Keith Monks - eller en meget meget mild opløsning af opvaskemiddel og en god pladebørste til at fjerne vandet (og hermed det opløste fedt fra fedtfingre, som vi går ud fra, at det først og fremmest drejer sig om?).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf kbekke » tirs 6. sep 2011 16:39

Det jeg tænkte, var samme fremgangsmåde som når jeg bruger am-rensen:

1. Først fjerner jeg det værste skidt med kulbørsten
2. Sprayer rensen på og tørrer efter med en mikrofiber-klud
3. Lader evt. overskydende rens fordampe
4. En tur med kulbørsten (som altid) inden afspilning

-Jeg renser som regel kun brugte plader på denne måde, når jeg får dem ind. I det daglige bruger jeg alene kulbørsten.

Faktisk har jeg lige i dag fået overdraget en stak lp'er fra en meget venlig kollega's fars samling. Der er artige sager imellem (mere om det på en anden tråd), men jeg tror godt, jeg tør vove eksperimentet f.eks. med Jørgen Ingmanns Hitparade nr. 6?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf KlausM » tirs 6. sep 2011 17:08

Grimme (fedtede) plader kan vaskes i lunkent demineraliseret vand med en ultrablød opvaske børste og lidt opvaske middel. Sulfo vand skylles af med rent demineraliseret vand.

Pladen stilles til tørre, metoden efterlader ikke udenheder, da vandet er uden salte. Jeg bruger vandet fra min affugter.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf kbekke » tirs 6. sep 2011 17:47

Jeg skal i hvert fald være den sidste til at komme med flere "gode" råd vedr. rengøring og hi-fi (sidste gang var det jo ved at tage livet af Peters samle Sansui).

Så please don't try this at home, folks!

Billede

...og hvis I endelig vælger at gøre det, er det helt på eget ansvar.

Jeg har ikke overblik over langtidsvirkningerne, men kan da umiddelbart melde, at Jørgens gamle Les Paul bestemt ikke lyder som om den har taget skade-skade-skade.

Når jeg uden iøvrigt at have forstand på kemi sammenligner ingredienslisten med de bud på diy-formuleringer, der findes her på siden og andre steder, så forekommer det mig, at der jo i bund og grund er tale om demineraliseret vand, denatureret alkohol og tensider i et eller forhold. Rigtig Ren indeholder så også ammonium, der også ses nævnt hos selveste LOC.

Jeg vil nødig tages til indtægt for en anbefaling af at gøre som ovenfor. Men omvendt tror jeg heller ikke, der ligefrem er noget at være bange for.

Alligevel ender det nu nok med en ny flaske am-stads, indtil Julemanden måske kommer forbi med en rigtig pladevaskemaskine.

mvh
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Pladevaskemaskine

Indlægaf eggers » tors 23. feb 2012 21:22

Nå, nu fik jeg endeligt en Okki Nokki i hus, og jo den er vel udemærket. Jeg er straks mere kritisk overfor det medfølgende rense-opløsning, det kan ikke få has på nogle typer snavs. Jeg gætter på den slags snavs der er problemer med er fedt og noget der kunne ligne lim – á al den slags der sidder på Post-It notes. Sådan kan jeg vist bedst beskrive det… Hvordan får man sådan noget af? Jeg har prøvet at skrubbe de ramte områder med opløsningen og børsten ad flere omgange, men jeg er bange for at skade mere end hjælpe med at den børstning.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 127 gæster