Axels TD124 projekt

Analog når det bedst

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf his067 » fre 13. okt 2017 20:01

Axel, hvis du kan væbne dig med tålmodighed kan jeg nok få lavet adskillege målfaste skabeloner. Men, som du ser bor jeg i Skotland, så de skal først findes, og så printes hos vores repro-afdeling og derefter sendes. Det vil not ialt tage en ti dages tid før du modtager dem....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » fre 13. okt 2017 20:19

Hej His067,

Det ville være utrolig lækkert! Men om 10 dage er efterårsferien desværre allerede ovre, så jeg må desværre takke nej... Men utrolig mange gange tak for tilbuddet! Det vil jeg huske til næste gang!

Jeg tror faktisk godt at mine krydseduller kan blive gode nok :))
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Louis » fre 13. okt 2017 20:58

Hej Axel

Tillykke med dir køb - men det har jeg vist sagt:)
Det handler heldigvis ikke om at være effektiv, men om at lave noget man er tilfreds med. Jeg har bare ikke nogen tålmodighed når jeg først er gået i gang - men så har jeg som regel også brugt adskillige timer, dage og kogen gange uger på at tænke og snakke i telefon med alle jeg tænker ved noget om det jeg skal igang med.

Når jeg bygger plinth - og det gælder både om det er Lenco eller thorens 124, så tager jeg første plade og ligger chassiet over og tegner med rundt, vender det rundt og tegner fri hånd op hvor der ca. Skal være hul til det ene eller det andet og skære ud. Tjekker om det passer, fjerner lidt og prøver igen. Indtil det passer. Ny plade og samme igen. Jeg siger prøv dig frem - det kan ikke gå mere galt end du skal have en plade mere:-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Helikon » fre 13. okt 2017 22:27

Hej

Allerførst; det er et fed projekt du er gået i gang med!
Dernæst tænkt jeg "en masse plint ?? hvor mange skal han bruge til en enkelt pladespiller??......." der gik lige lidt inden 10 øren faldt :roll:

Som jeg kom gennnem tråden kom jeg til at tænke på at bruge noget tungere end træ. Næsten uanset hvliken type træ man vælger kan det flyde på vand, så massefylden er under 1000gr/l, det er ikk så meget synes jeg.

Sten - sten er tunge Så set er da det man skal lave det i - hmm det bliver vist ret bøvlet eller ret dyrt, hvis ikke man har en god ven der er stenhugger. Så kan man støbe noget i beton, her skal man lige lave en form først. Eller man kan bruge nogle cementfliser, de er bare ikke så nemme at arbejde i - og det sviner.

Skiffer!! selvfølgelig - det er tungt, dødt, blødt og nemt at skaffe til en fornuftig pris i dba eller gg, gamle brændeovnsunderlag fås ofte ret billigt i store dimensioner og et par cm tykkelse.
https://www.guloggratis.dk/diverse/ande ... braendeovn

Her er lidt inspiration til skiffer plint https://oswaldsmillaudio.com/turntable

Det er blot nogle strøtanker
god weekend
mvh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf his067 » fre 13. okt 2017 22:34

Ja, men hvordan skærer man Skifer?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Edge » fre 13. okt 2017 23:01

Skifer er faktisk et ret taknemmeligt materiale, hvis man har tålmodighed kan det skæres med en stiksav med en klinge til sten. Ellers kan det vandskæres.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » fre 13. okt 2017 23:06

Hej Louis,

Det har du vidst - men mange tak!

Helt sikkert! Det ene udelukker ikke det andet, vel? Det er jo altid det hårde arbejde bagved, der sikrer det gode resultat til sidst. Jeg har virkelig også læst adskillige tråde efterhånden om plint bygning. Men masseplinter til td124 er åbenbart ikke et så belyst område desværre... Forhåbentligvis ikke på grund af, at det kommer til at lyde dårligt, men der finder jeg vel ud af :))

Det er helt sikkert en måde at gøre det på. Jeg har så valgt en anden, som jeg føler mig lidt mere komfortabel med - jeg er ret glad for orden, regler og matematik, så jeg har valgt at udnytte alle matematikkens regler og det passer :)).

Den ser sådan her ud indtil videre:

Nu har jeg også et meget større kendskab til alle dens fysiske størrelser. I morgen tegner jeg min udskær-lag-skabelon over på den :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Axeljespersen lør 14. okt 2017 02:07, rettet i alt 1 gang.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » fre 13. okt 2017 23:11

Helikon skrev:Hej

Allerførst; det er et fed projekt du er gået i gang med!
Dernæst tænkt jeg "en masse plint ?? hvor mange skal han bruge til en enkelt pladespiller??......." der gik lige lidt inden 10 øren faldt :roll:

Som jeg kom gennnem tråden kom jeg til at tænke på at bruge noget tungere end træ. Næsten uanset hvliken type træ man vælger kan det flyde på vand, så massefylden er under 1000gr/l, det er ikk så meget synes jeg.

Sten - sten er tunge Så set er da det man skal lave det i - hmm det bliver vist ret bøvlet eller ret dyrt, hvis ikke man har en god ven der er stenhugger. Så kan man støbe noget i beton, her skal man lige lave en form først. Eller man kan bruge nogle cementfliser, de er bare ikke så nemme at arbejde i - og det sviner.

Skiffer!! selvfølgelig - det er tungt, dødt, blødt og nemt at skaffe til en fornuftig pris i dba eller gg, gamle brændeovnsunderlag fås ofte ret billigt i store dimensioner og et par cm tykkelse.
https://www.guloggratis.dk/diverse/ande ... braendeovn

Her er lidt inspiration til skiffer plint https://oswaldsmillaudio.com/turntable

Det er blot nogle strøtanker
god weekend
mvh Niels


Hej Niels,

Enormt gode ideer du kommer med!

Valget er dog faldet på krydsfiner med bly udfylde huller :)

God weekend til dig også :)
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf zaptor » lør 14. okt 2017 12:18

Tjekkede lige dit link. Fin plov med 2 arme. Men hvorfor 2 arme? Er der 2 forskellige pu'er, så man kan pløje 78*ere med den ene og lavere rpm med den anden, eller er formålet et helt andet?
zaptor
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Tonni » lør 14. okt 2017 12:31

Lad mig gætte zaptor. Du pløjer gennem din pladesamling med en Massey Ferguson, og en seks furet vendeplov? ;)

Nej Seriøst. Pick-up's har temmelig forskellige måder at spille på. Min Audio Technica AT-OC9 er for eksempel temmelig detaljeret (nogle vil sige analytisk) i sin gengivelse, Mens min Denon DL160 er mere bredt malende/behagelig i sin spillestil, og en DL103/SPU er meget mere fokuseret på stemmer og træinstrumenter.
Man kan ikke få det hele. Men med flere arme/PU's er man da lidt på vej. Ikke?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf zaptor » lør 14. okt 2017 12:44

Tak for svar. Giver jo god mening. Er blot ikke så velbevandret ud i pick ups... Så lytter bare til det der kommer fra min B&O og til sidst gennem lydkassen... Lyder sgu egentlig helt godt :-) Men måske fordi jeg ikke har hørt forskellen serveret med f.eks. "vendbar plov"....
zaptor
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » lør 14. okt 2017 14:36

Er I ikke lidt ude på et sidespor d'herrer? ;)
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Tonni » lør 14. okt 2017 15:32

Jo vi er. Axel! - Sorry...
Jeg måtte bare kommentere den fa*ens uvane med at kalde en pladespiller for et landbrugsredskab, samtidig med lidt saglighed blev bragt på banen... :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Tonni » lør 14. okt 2017 15:34

Hvordan går dit projekt? - Er du stadig tilfreds med værket?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Axels TD124 projekt

Indlægaf Axeljespersen » søn 15. okt 2017 11:26

Haha det går nok ;)

Det er trods alt bedre end vinyl afspiller og hvad mine jævnaldrende ellers kunne finde på at slynge om sig med ;)

Det går faktisk virkelig godt! Jeg diagnosticerede den i går aften - mellemhjulet/step pulley eller drivrem larmer... Mest mellemhjuletet tror jeg - nogen gode råd for at afhjælpe det? Det er helt åndssvagt hvor meget den larmer, når mellemhjulet rammer step pulley'en. Motoren er ellers meget stille.
Glad ejer af TD 124/3009r arm
Axeljespersen
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: 05 aug 2017
Lokalitet: Aarhus

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 31 gæster