SME 3009R

Analog når det bedst

SME 3009R

Indlægaf Louis » man 6. nov 2017 13:28

Jeg fik investeret i nogle 3009R der var til salg på dba forleden.

To stk rigtig fine, der bare skal have en ny fatning i en antiskating vægt - Det er til at løse. Jeg går og venter på at Audiosilente er færdig med at udvikle nye sme fatninger i god kvalitet før jeg gør noget. I samme omgang skal de rewires, er der nogle anbefalingerne hertil? Gerne med link.
Der er faktisk fatninger på, men en spøjs udgave med en spændeskrue jeg aldrig har set før. Måske hjemmelavet?

Den 3. og sidste arm har flere mangler - hvoraf den kritiske er Kontralod, Ridervægt og bøjlen det sidder på. Jeg har forhørt mig hos en forhandler, og prisen for nye kontravægte er 3000+ kr. Og mit indtryk er desværre at det ikke er dele der lige sådan kommer til salg så ofte. Så den må forblive en bastard til de måske en dag dukker op, eller en totalskadet R arm kommer til salg.

Er der nogen der har erfaringer med de her arme - hvordan spiller de i forhold til Serie II og improved?

Billeder kommer i aften, når jeg kommer hjem fra job.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: SME 3009R

Indlægaf Sorenki » man 6. nov 2017 13:52

Tillykke med dem! - bliver spændende at følge deres istandsættelse :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: SME 3009R

Indlægaf Fredmarantz » man 6. nov 2017 13:52

Jeg har 2 og kan melde lidt til dig senere, hvis du synes (det gør du jo nok) :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: SME 3009R

Indlægaf Louis » man 6. nov 2017 14:04

Fredmarantz skrev:Jeg har 2 og kan melde lidt til dig senere, hvis du synes (det gør du jo nok) :-)

Vh
Freddy


Du ringer bare :-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: SME 3009R

Indlægaf hmt » man 6. nov 2017 16:52

Spændende, jeg købte den sidste 3009r, der var til salg. Den mangler også nogle ting, mest kritisk er headshell-pluggen, som SME tager en formue for, så det er fint hvis Audiosilente laver en produktion .

Jeg har ikke hørt min - af gode grunde, den er heller ikke ankommet med posten, ej spilleklar heller. Men rygter vil vide (Internettet siger) at den er mere hifi-agtig en de øvrige 3009’ere. Vil være fint at høre Freddys vurdering.

Cardas laver glimrende kobberlitze, som fås hos hificollective.
Senest rettet af hmt man 6. nov 2017 20:35, rettet i alt 1 gang.
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: SME 3009R

Indlægaf Louis » man 6. nov 2017 17:07

hmt skrev:Sændende, jeg købte den sidste 3009r, der var til salg. Den mangler også nogle ting, mest kritisk er headshell-pluggen, som SME tager en formue for, så det er fint hvis Audiosilente laver en produktion .

Jeg har ikke hørt min - af gode grunde, den er heller ikke ankommet med posten, ej spilleklar heller. Men rygter vil vide (Internettet siger) at den er mere hifi-agtig en de øvrige 3009’ere. Vil være fint at høre Freddys vurdering.

Cardas laver glimrende kobberlitze, som fås hos hificollective.


Jeg har sat AudioSiltene på den opgave at teste om hans headshell også kan passe på en R model. Det har han lovet at teste.

Her er et billede af hans headshell - som skulle være med teflon, som er mere varmebestandig ved lodning.
Han siger ydermere at den under alle omsændigheder bliver billigere end hos SME.

Hvis du bliver træt af den siger du bare til :lol:
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: SME 3009R

Indlægaf Louis » man 6. nov 2017 19:52

Her lidt billeder - også af de mere specielle fatninger.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: SME 3009R

Indlægaf his067 » man 6. nov 2017 20:19

Jeg må indrømme at jeg altid har haft et godt øje til lige netop den SME arm. Jeg havde bare ikke råd til den/dem...

Tillykke med dem. Jeg ser frem til at høre mere om dem.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: SME 3009R

Indlægaf hmt » man 6. nov 2017 20:47

Louis skrev:
hmt skrev:Sændende, jeg købte den sidste 3009r, der var til salg. Den mangler også nogle ting, mest kritisk er headshell-pluggen, som SME tager en formue for, så det er fint hvis Audiosilente laver en produktion .

Jeg har ikke hørt min - af gode grunde, den er heller ikke ankommet med posten, ej spilleklar heller. Men rygter vil vide (Internettet siger) at den er mere hifi-agtig en de øvrige 3009’ere. Vil være fint at høre Freddys vurdering.

Cardas laver glimrende kobberlitze, som fås hos hificollective.


Jeg har sat AudioSiltene på den opgave at teste om hans headshell også kan passe på en R model. Det har han lovet at teste.

Her er et billede af hans headshell - som skulle være med teflon, som er mere varmebestandig ved lodning.
Han siger ydermere at den under alle omsændigheder bliver billigere end hos SME.

Hvis du bliver træt af den siger du bare til :lol:


Flot samling og mærkelige headshells-plugs. Hvorfor samler man lige 4 stk 3009r og formentlig flere, hvis de 4 er blevet brugt til reserverdele. Men anyway, det er jo så andres held.

Det er mægtig spændende med Audiosilentes headshell-plug. Som du sikkert ved er armrøret 0,25 mm tyndere på R-udgaven end på de tidligere udgaver af 3009. SME har de originale reservedele. Prisen inkl litze er cirka 2tkr. Noget hambert for et pseudo-avanceret stik påloddet kabel, som også er noget no-name. Men så er det jo originalt, hvilket også har betydning for eventuel gensalgsværdi.

Det vil i øvrigt også være interesseret at høre om Audiosilentes headshell-plug ændrer armmassen. Min erfaring er dog at han er supertjekket, så mon ikke vægten passer.

Der er en beskrivelse her af lyden af 3009r med bronze-leje opgradering;

http://www.tnt-audio.com/accessories/smebronze_e.html

I sammeligningen med en 3012 serie II, så kan forskellen skyldes at det er en 12" som er mindre nervøs (og mindre dynamisk, siger man traditionelt). Men ellers er det spændende læsning og 3009r er en flot arm.

Jeg ved i øvrigt ikke om bronzelejet er opgraderingen værd. Den blev anbefalet herinde engang, men jeg synes også at have hørt modsat. Lytte-erfaringer vil det dog være fint at høre. Også gerne i forhold til 3012r.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: SME 3009R

Indlægaf Fredmarantz » man 6. nov 2017 20:53

Nu ved vi jo, ved et kig på den oprindelige annonce, at sælger holdt til i Nakskov. Det er så ikke såååå langt fra Ortofon. Mon Ortofon oprindeligt har haft disse arme til at prøvekøre - eksperimentere med deres Pick-up's? Derefter smidt dem ud/solgt dem /givet dem væk?
Jeg kan jo ikke helt undlade at tænke på mine egne Thorens pladespillere ,fra B&O's eksperimentarium, som begge var med SME 3009 imp og som havde "sjove" headshells?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: SME 3009R

Indlægaf Louis » man 6. nov 2017 21:27

Fredmarantz skrev:Nu ved vi jo, ved et kig på den oprindelige annonce, at sælger holdt til i Nakskov. Det er så ikke såååå langt fra Ortofon. Mon Ortofon oprindeligt har haft disse arme til at prøvekøre - eksperimentere med deres Pick-up's? Derefter smidt dem ud/solgt dem /givet dem væk?
Jeg kan jo ikke helt undlade at tænke på mine egne Thorens pladespillere ,fra B&O's eksperimentarium, som begge var med SME 3009 imp og som havde "sjove" headshells?

Vh
Freddy


Det lyder jo ikke utænkeligt at det kunne være ortofons gamle arme de har testet med? Fatningen er egentligt flot lavet, men absolut ikke lige så kønt som en ægte fatning.

hmt skrev:
Louis skrev:
hmt skrev:Sændende, jeg købte den sidste 3009r, der var til salg. Den mangler også nogle ting, mest kritisk er headshell-pluggen, som SME tager en formue for, så det er fint hvis Audiosilente laver en produktion .

Jeg har ikke hørt min - af gode grunde, den er heller ikke ankommet med posten, ej spilleklar heller. Men rygter vil vide (Internettet siger) at den er mere hifi-agtig en de øvrige 3009’ere. Vil være fint at høre Freddys vurdering.

Cardas laver glimrende kobberlitze, som fås hos hificollective.


Jeg har sat AudioSiltene på den opgave at teste om hans headshell også kan passe på en R model. Det har han lovet at teste.

Her er et billede af hans headshell - som skulle være med teflon, som er mere varmebestandig ved lodning.
Han siger ydermere at den under alle omsændigheder bliver billigere end hos SME.

Hvis du bliver træt af den siger du bare til :lol:


Flot samling og mærkelige headshells-plugs. Hvorfor samler man lige 4 stk 3009r og formentlig flere, hvis de 4 er blevet brugt til reserverdele. Men anyway, det er jo så andres held.

Det er mægtig spændende med Audiosilentes headshell-plug. Som du sikkert ved er armrøret 0,25 mm tyndere på R-udgaven end på de tidligere udgaver af 3009. SME har de originale reservedele. Prisen inkl litze er cirka 2tkr. Noget hambert for et pseudo-avanceret stik påloddet kabel, som også er noget no-name. Men så er det jo originalt, hvilket også har betydning for eventuel gensalgsværdi.

Det vil i øvrigt også være interesseret at høre om Audiosilentes headshell-plug ændrer armmassen. Min erfaring er dog at han er supertjekket, så mon ikke vægten passer.

Der er en beskrivelse her af lyden af 3009r med bronze-leje opgradering;

http://www.tnt-audio.com/accessories/smebronze_e.html

I sammeligningen med en 3012 serie II, så kan forskellen skyldes at det er en 12" som er mindre nervøs (og mindre dynamisk, siger man traditionelt). Men ellers er det spændende læsning og 3009r er en flot arm.

Jeg ved i øvrigt ikke om bronzelejet er opgraderingen værd. Den blev anbefalet herinde engang, men jeg synes også at have hørt modsat. Lytte-erfaringer vil det dog være fint at høre. Også gerne i forhold til 3012r.

Vh
Henrik


Nej det med armeørstykkelse viste jeg faktisk ikke, men det forklarer jo hvorfor R fatning har et andet part number. Spændende læsning med lytteindtryk, jeg har jo selv en 3012 serie II, så det må prøves op mod hinanden.
Jeg hørt at bronzelejet kan være en god ide på R men en divideret nedgradering på en improved? Men om det har noget på sig ved jeg ikke?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: SME 3009R

Indlægaf Fredmarantz » man 6. nov 2017 21:59

Louis skrev:
Fredmarantz skrev:Nu ved vi jo, ved et kig på den oprindelige annonce, at sælger holdt til i Nakskov. Det er så ikke såååå langt fra Ortofon. Mon Ortofon oprindeligt har haft disse arme til at prøvekøre - eksperimentere med deres Pick-up's? Derefter smidt dem ud/solgt dem /givet dem væk?
Jeg kan jo ikke helt undlade at tænke på mine egne Thorens pladespillere ,fra B&O's eksperimentarium, som begge var med SME 3009 imp og som havde "sjove" headshells?

Vh
Freddy


Det lyder jo ikke utænkeligt at det kunne være ortofons gamle arme de har testet med? Fatningen er egentligt flot lavet, men absolut ikke lige så kønt som en ægte fatning.



Måden, de ser ud til at være blevet behandlet på, kunne tyde på en ikke-privat ejer, idet en privat, nok grundet udgiften til armen, ville passe bedre på dem. Tilmed så er det jo mange "R"-arme at have som enkeltperson - alle i ikke funktionsdygtig stand .....hmmmm. Mine to er der i hvert tilfælde ingen (inclusive mig), der skal molestrere på nogen måde.
Nu laver Ortofon jo selv fine (og dyre) arme, men er man pick-up-producent, så er det med at få pick'up'erne til at yde bedst muligt i så mange forskellige arme som muligt. Måske har de bare sagt: "kan vi få disse pick'up'er til et lyde fedt i en SME-arm samt vore egne, så er det nok ikke helt skidt - vi køber lige nogle stykker af den dér 3009R" Det var måske den eneste, man kunne købe fra SME der i 'ca. 79? (udover Serie 3 selvfølgelig) Vi ved jo heller ikke, om de har flere forskellige arme dernede i Nakskov.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: SME 3009R

Indlægaf Louis » man 6. nov 2017 23:28

Fredmarantz skrev:
Louis skrev:
Fredmarantz skrev:Nu ved vi jo, ved et kig på den oprindelige annonce, at sælger holdt til i Nakskov. Det er så ikke såååå langt fra Ortofon. Mon Ortofon oprindeligt har haft disse arme til at prøvekøre - eksperimentere med deres Pick-up's? Derefter smidt dem ud/solgt dem /givet dem væk?
Jeg kan jo ikke helt undlade at tænke på mine egne Thorens pladespillere ,fra B&O's eksperimentarium, som begge var med SME 3009 imp og som havde "sjove" headshells?

Vh
Freddy


Det lyder jo ikke utænkeligt at det kunne være ortofons gamle arme de har testet med? Fatningen er egentligt flot lavet, men absolut ikke lige så kønt som en ægte fatning.



Måden, der ser ud til at være blevet behandlet på, kunne tyde på en ikke-privat ejer, idet en privat, nok grundet udgiften til armen, ville passe bedre på dem. Tilmed så er det jo mange "R"-arme at have som enkeltperson - alle i ikke funktionsdygtig stand .....hmmmm. Mine to er der i hvert tilfælde ingen (inclusive mig), der skal molestrere på nogen måde.
Nu laver Ortofon jo selv fine (og dyre) arme, men er man pick-up-producent, så er det med at få pick'up'erne til at yde bedst muligt i så mange forskellige arme som muligt. Måske har de bare sagt: "kan vi få disse pick'up'er til et lyde fedt i en SME-arm samt vore egne, så er det nok ikke helt skidt - vi køber lige nogle stykker af den dér 3009R" Det var måske den eneste, man kunne købe fra SME der i 'ca. 79? (udover Serie 3 selvfølgelig) Vi ved jo heller ikke, om de har flere forskellige arme dernede i Nakskov.

Vh
Freddy


Det giver god mening at have konkurrenternes produkter i testlokalerne. Det kunne sagtens tænke de kom fra Ortofon. Selvom der er sat en eller anden skør fatning i, og den ene armholder er fra en serie II, så er der stort set ikke en ridse på dem, så når de engang kommer i mål, så kommer de til at stå flot er jeg sikker på.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: SME 3009R

Indlægaf Fredmarantz » tirs 7. nov 2017 00:02

Ja- du er jo noget af en mester, hvad angår restaurering og at få ting til at stråle igen. Nu er dine nyindkøbte arme jo allerede rigtig flotte, og med min tidligere bemærkning om "molestrerede" mente jeg egentlig også kun, at det på mig virkerede nærmest forkert at fjerne sammenkoblingsmekanismen på ikke mindre end 3-4 stk. 3009R. Samtidig at fjerne en kontravægt og wiring - riderweight. Hvad har meningen dog været? Hvis en privatperson fik sådan en arm, kan jeg kun forstille mig, at vedkommende har ladet dem være det, som de oprindeligt var - og måske maximalt have indkøbt en ekstra kontravægt til fx tunge pick-up'er osv (fx SPU på mere end 30 gram.).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: SME 3009R

Indlægaf Tonni » tirs 7. nov 2017 06:50

Enig i de betragtninger der har været til nu. Med den tilføjelse at den skiftede fatning giver fornuft, i forbindelse med hurtige skift af huse.
Mon det er en del af et gammelt testset, eks.v. til måling af frekvensrespons som medleveret de dyrere pick-up's?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster