Ufrivillig mono

Analog når det bedst

Ufrivillig mono

Indlægaf cdp » tirs 2. jan 2018 23:06

Hej og Godt nytår
En ellers velfungerende pladespiller, er for nylig blevet tavs i den ene kanal. Jeg var sikker på det var kablet der svigtede lige der hvor aflastningen sidder, men efter afkortning og ny pålodning, er den stadig gal.
Jeg tænker nu at ohm'e hhv. rca kabel og derfra videre til Pu. Er det klogt at luse forbindelser ved Pu, for at skåne den for målespændingen, når jeg ohm'er. Er der andre måder på denne lille test ??
Ps. - et fast stik er desværre ikke så nemt på denne model.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Ufrivillig mono

Indlægaf D.Duck » ons 3. jan 2018 03:03

Hej Carsten
En lille trick , hvis du har et oscilloskop . Skru helt op for følsomheden, sæt propen på i den ene ende -den samler en masse støj op - sæt stel på i den anden ende. Hvis der er forbindelse , forsvinder støjen. Det skader ingenting. Kan også bruges til trafoer der ikke må måles med ohmmeter
Mvh Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Ufrivillig mono

Indlægaf cdp » ons 3. jan 2018 18:51

Tak Per - har desværre ikke et scope endnu, men finder nok på at anskaffe et en dag. ( incl. en tyk bruger manual ) ;)
Jeg prøver mig lidt frem med ovenstående, med en gl. Pu monteret - umiddelbart er det kun få millivolt, der gennemløber ved R-måling...
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Ufrivillig mono

Indlægaf vanja » tors 4. jan 2018 15:10

Kan du ikke "afmontere" PU´en, så du kan måle ledningerne igennem ? Jeg ved godt at det er oplagt, men en gang imellem glemmer man det basale. VH Vanja
Thorens TD 150/Ortofon sl 15e - Philips N 1702 -SVHS - HI8 - DV - HD - DAT - spillemusik grej m. m.
Brugeravatar
vanja
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 jun 2012
Geografisk sted: Byen med Danmarks bedste indkøbscenter
Lokalitet: Rødovre

Re: Ufrivillig mono

Indlægaf cdp » fre 5. jan 2018 11:12

Så fungerer det hele støj/brum frit igen - kablet havde flere brud, leder var nogle skrøbelige sølvagtige core's, så valgte en rca-type i kobber, som er blødere. Sjovt der kan måles forskel på bare 1,5 m kabel (det nye), men den diskussion har vist kørt før... :lol:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster