SME justering

Analog når det bedst

SME justering

Indlægaf evox » man 17. sep 2018 08:38

Hej
På min Thorens TD 160 super, med SME 3009-2s imp. arm, har jeg monteret en Shure M-97xe pickup.
Efter bedste evne, har jeg justeret den, men det virker som om, at den burde ha' noget mere vægt ved pickup'en.
Den virker meget let og er ikke særlig nem at bruge i dagligdagen.
Shure skriver i deres manual, at den optimale vægt, skal være 1,25g. Jeg har prøvet, at gi' den 1,5 g og juster det hele efter det, men det hjalp ikke ret meget.
Er der noget, jeg ikke gør rigtigt ? (Har brugt digitalvægt ved justeringen)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: SME justering

Indlægaf evox » man 17. sep 2018 08:45

Et par billeder fra SME instructions
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: SME justering

Indlægaf ferr31 » man 17. sep 2018 08:46

Kun et forslag, er du sikker på at arm liften går langt nok ned ?
Jeg oplevede det på min SME 309 at armen lige lå på liften når den var nede.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: SME justering

Indlægaf evox » man 17. sep 2018 08:54

Er lige tjekket - armliften virker super.
Armen virker bare utrolig let. Når jeg sætter den ved pladestart, er det næsten umuligt, at ramme pladen uden hjælp (en støttende finger) Er også sådan, længere inde på pladen.
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: SME justering

Indlægaf evox » man 17. sep 2018 08:59

PS: der står i manualen, at den effektive masse er 9,5 gram. Hvad betyder det ? :oops:
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: SME justering

Indlægaf evox » man 17. sep 2018 09:03

På min gamle STD 305D pladespiller, havde jeg samme kombi (dog ikke en imp. arm) og der var ingen problemer
download/file.php?id=5907&mode=view
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: SME justering

Indlægaf Gah » man 17. sep 2018 09:07

Det er vel helt normalt, sådan en arm er meget let finmekanik og kræver fornemmelse for fin mekanik.
At den føles meget let er nok fordi at du kun løfter 1,5 gram, det er jo ikke en arm beregnet til et fitness center ;-)
Hvordan lyder den, bliver pickuppen i rillen osv, hvis at alt dette er ok så er alt ok.
Jeg har selv en sådan arm og ja den er lidt flyvsk, men jeg nyder da denne finmekanik kvalitets fornemmelse.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: SME justering

Indlægaf mondial » man 17. sep 2018 09:13

Husk den skal ha lidt extra nåletryk, hvis du benytter den lille børste på PU en.

Har selv et set-up magen til dit :-) (arm PU)

Kan anbefale en SAS nål til den (SuperAnalogStylus)
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: 06 aug 2012
Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Re: SME justering

Indlægaf evox » man 17. sep 2018 09:20

Gah skrev:Det er vel helt normalt, sådan en arm er meget let finmekanik og kræver fornemmelse for fin mekanik.
At den føles meget let er nok fordi at du kun løfter 1,5 gram, det er jo ikke en arm beregnet til et fitness center ;-)
Hvordan lyder den, bliver pickuppen i rillen osv, hvis at alt dette er ok så er alt ok.
Jeg har selv en sådan arm og ja den er lidt flyvsk, men jeg nyder da denne finmekanik kvalitets fornemmelse.

Den lyder fint og bliver fint i rillen, men den kræver en hylde at stå på, for hvis man kommer for tæt på, med ect fodtramp, så 'skøjter' den over pladen :roll:
Senest rettet af evox man 17. sep 2018 09:27, rettet i alt 2 gange.
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: SME justering

Indlægaf evox » man 17. sep 2018 09:25

mondial skrev:Husk den skal ha lidt extra nåletryk, hvis du benytter den lille børste på PU en.

Har selv et set-up magen til dit :-) (arm PU)

Kan anbefale en SAS nål til den (SuperAnalogStylus)

Det med nåletrykket og børsten, er jeg klar over.
En SAS nål må prøves en dag, når den står for en udskiftning/evt forbedring
Senest rettet af evox man 17. sep 2018 09:44, rettet i alt 1 gang.
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: SME justering

Indlægaf Gah » man 17. sep 2018 09:26

Det eneste problem jeg så kan se er at antiskatiningen måske ikke er indstillet helt korrekt, så at pickuppen trækker skævt når at du sænker den, eller at pladespilleren ikke står i vatter.
Men som sagt armen er lidt flyvsk og man skal ikke ryste på hænderne når man betjener den.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: SME justering

Indlægaf Sorenki » man 17. sep 2018 10:08

har Series 2 Imp ikke en endnu lavere masse end fx Series II - og måske er det derfor den føles lidt "Flimsy"? - jeg har ikke selv improved armen, men Series II og Series 3009-R og begge virker meget robuste.
Dog har jeg gulv lagt på beton. Kunne jeg påvirke pladespilleren med fodtramp kom den op på en hylde - uanset armen, vil det være et problem med feedback fra højtalere og risiko for fejltracking med slid af plader og nål til følge.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: SME justering

Indlægaf evox » man 17. sep 2018 10:45

Sorenki skrev:har Series 2 Imp ikke en endnu lavere masse end fx Series II - og måske er det derfor den føles lidt "Flimsy"? - jeg har ikke selv improved armen, men Series II og Series 3009-R og begge virker meget robuste.
Dog har jeg gulv lagt på beton. Kunne jeg påvirke pladespilleren med fodtramp kom den op på en hylde - uanset armen, vil det være et problem med feedback fra højtalere og risiko for fejltracking med slid af plader og nål til følge.

''Flimsy'' :thumbsup: super udtryk. Det er jo lige det' der er ;)
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: SME justering

Indlægaf Ehapa » man 17. sep 2018 10:48

Kan det være fjedrene i ophænget der ikke er i 100%vater, har haft en 160s..utrolig følsom.., og med en ret følsom arm+ lav Pick-up vægt bliver det svært.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: SME justering

Indlægaf Mik112 » man 17. sep 2018 15:32

Nylon linen til antiskating har det med at sætte sig. Dvs. den bliver buet over tid i samme position, og "låser" armen. Tjek at nylonsnoren kører frit. Kører du armen fra højre og mod venstre er det let at se.
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 37 gæster