Oracle Delphi Mk III Restaurering

Analog når det bedst

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf Tonni » man 17. dec 2018 01:12

Helikon skrev:12 v dc bliver ved at være 12v. 12 v ac bliver kvadratrod 2 x højere når det ensrettes og det bliver det jo inde i Oraclen, så det bliver til 12v + 4,8v ialt 16,8 v ca. Det er lidt over 25% den har manglet i forsyningsspændingen. Det er det Tonni skriver.

Næsten enig Niels.

Men, det er i teorien. Har du noget elektronik, til at styre hastigheden, og en ensretterbro, vil det give et spændingsfald. Dette substraheres så fra forsyningsspændingen. uanset om det er 12V DC, eller en ensrettet AC.

Jeg ved så ikke hvordan den motorstyring er strikket sammen, men at den må være der, er jeg ikke i tvivl om, da både AC og DC forsyning kan drive den...

Det er det jeg så ikke fik tydeliggjort i forrige indlæg. Men det forklarer også delvis den lavere hastighed, der skrives om. - Idet den friktion, der var i lejer, kunne belaste nok til at motoren ikke holde hastigheden, med den reducerede spænding...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf his067 » tors 20. dec 2018 14:47

Efter at have solgt adskilligt og efter at have repareret (men endnu ikke solgt) min Mk III ankom Mk VI for en uges tid siden.

Oprindeligt havde den en SME/Oracle 345 arm og en Benz pickup, men jeg har sat min Mørch DP8 med integreret ICA200/ortofon MC200 armør på den. MC200 har jeg fået re-tippet hos v. d. Hul.
Oracle 1.jpg


Før i tiden lykkedes det mig at snige en del hif ind i huset uden at konen lagde mærke til det. Denne gang gik det ikke helt så glat: hun så den med det samme.

Oracle 2jpg.jpg


På den anden side sagde hun at hun kunne lide den. "It's funky" sagde hun og gav en lille dans.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf Tonni » tors 20. dec 2018 14:50

Og hun har, i den grad ret! - Savlen løber... :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf his067 » tors 20. dec 2018 14:53

Nu må jeg så se at få solgt min Mk III! Mon ikke den kan rejse nogle penge i disse Brexit tider.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf Tonni » tors 20. dec 2018 15:10

Fingers crossed! Men skal blive spændende at se hvad May får fundet frem til. Kursen på £ er ikke alt for positiv lige i tiden...

Jeg fik lige en julegave af konen, en Trough Line II, for £90 inkl porto. Det blev 752,- kroner via paypal...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf his067 » tors 20. dec 2018 17:02

Der er nogen der kan! Jeg har ellers stadig en Troughline II med Onething stereo-dekoder liggende. Lige nu får jeg den ikke brugt: Efterårsstorme har blæst vores antenne ned (hvilket godt nok er bedre end da vores skorsten blæste ned for nogle år siden!)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf Tonni » tors 20. dec 2018 18:36

Ved godt det er OT, men jeg håber det er ok, nu du selv kommenterede det... ;)
Billede fra eBay...
Trough_line_II_front.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf Tonni » tors 20. dec 2018 18:38

Men skal den antenne ikke op igen Frederik?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf his067 » tors 20. dec 2018 19:23

Joeh, da. Men det er jo jul, så det bliver nok først i det nye år.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf Tonni » tors 20. dec 2018 20:08

Ved ikke hvorfor. Men jeg kommer altid til at tænke på "Kortbølgeamatørenens håndbog 1960"
Beam me up Jeves...

Jeves.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf Fredmarantz » fre 21. dec 2018 01:00

Fantastisk flotte grammofoner - his067 - og sikkert teknisk fabelagtige. Jeg kan desværre ikke tilføre andet i tråden, da jeg ikke kender dem andet end som "savleobjekter" . Jeg håber du får stor glæde af den senest tilkomne. Det ser lovende ud - man får næsten lyst til at sige til dig, at du bør anskaffe et støvlåg til at dække støvlåget.... :Skor: :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf Pokemon » fre 21. dec 2018 03:14

det er da en super flot grammofon bare lidt minus at den så ikke er vintage

osse rart at se tony igen - stemmingen på sitet må være blevet rigtig go - sådan som han poster .... :Skor: :p
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf his067 » fre 21. dec 2018 10:34

Jeg var godt klar over at Mk VI nok ikke er vintage efter vores strenge regler.
Men da Mk VI er en opgradering/viderudvikling af den gamle Oracle Delphi AC model fra 1980 (og stadig har det samme fysiske layout af affjedringstårne, osv), og fordi DP8 er produktionsmodellen af en UP4 prototype fra 1980, og fordi DP8 har en integreret MC200 fra 1981 tænkte jeg at det nok gik....Det er i hvert fald temmeligt tæt på.

Jeg kan iøvrigt melde tilbage på lyden med MC200/vdH, at den er fabelagtig: alle de bedste træk fra Technics SP10 (Gangkonstans og mangel på baccgundsstøj) og Thorens TD124 (Drive or PRAT). Og så er der utroligt styr på bassen, i en grad som selv DP8 og SP10 ikke kan matche.
Jeg har endnu ikke prøvet min SPU Royal på den. Jeg tør næsten ikke (af frygt for at miste den ægteskabelige godkendelse....”funky”, indeed)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf Pokemon » fre 21. dec 2018 13:50

måske men så er der da mange ting der pludselig blir til vintage -er der ikk? så ku streming grej da oss blie vintage hvis man kun stremer musik fra dengang eller bare havde tænkt på det dengang også gør det idag.

og oss fordi tråden handler om at fikse en vintage delphi som så ender med at du bar køber en helt ny istedet
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Oracle Delphi Mk III Restaurering

Indlægaf his067 » fre 21. dec 2018 17:45

Argumentet med streaming køber jeg godt nok ikke: vi snakker jo stadigvæk om hardware, ikke software.

Men jeg kan da godt se problemet: Nu er det jo sådan, at da jeg startede var jeg mægtigt opsat på at få Mk III til at køre, og det viste sig jo at være en dum og rimeligt billig fejl at udbedre: en switch-mode kina-strømforsyning forårsagede hele ravagen og jeg doumenterede så den del af reparationen. Jeg syntes at den opdagelse var værd at dele.
Så, jeg købte altså en mk III, som var istykker. Sælger fortalte at den kan/kunne blive repareret ved at sætte en ny motorenhed i den (omkring 15.000dkk). Han tog fejl. Men da den også skulle have et nyt låg (4.000DKK), tænkte jeg "hvordan kan den ellers forbedres?". Oracle tilbyder at opgradere alle gamle Delphier med nye lejer og plade-tallerken (10.000DKK), silikone-dæmpe-kar (omkring 15.000 DKK) og en ny måtte (2.000 DKK), så derfor kiggede jeg på omkostningerne ift reparation vs. "reparer én og sælg den anden." Med andre ord, det viste sig at Oracle's pris-sætning er sådan, at det blev et spørgsmål, om man vil investere en formue i at reparere/opgradere, og set på den baggrund gav det mere mening at købe/sælge. Jeg valgte så at købe en brugt Mk VI (som kom på markedet i 2009, men som visuelt er næsten identisk med Mk V fra 1996).

Det er jo også den slags (financielle) overvejelser, man må gøre sig. Og så havde jeg jo allerede forklaret, hvad der var galt med Mk III'eren, og i min glæde over den funky nye Mk VI satte jeg så to billeder op og fortalte om den ægteskabelige påskønnelse.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 36 gæster