Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Analog når det bedst

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Cockernes herre » ons 12. dec 2018 15:25

Det er nok fordi det er de plastik pladespillere fra 80'erne:-)
Så har du jo fundet en løsning.
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 15. dec 2018 16:17

Nu har jeg solgt min pladespiller, som udgangspunkt 1500kr da jeg nemt kunne forstille mig at skulle have en ny pickup.

Hvis jeg skal have en ny pickup bliver det pt uden tvivl en fra Audio Technica, 3600l, 95E eller en af de nye, AT-VM95C (afløser for AT91 og AT91R) eller AT-VM95E (afløser AT95E)
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Ehapa » lør 15. dec 2018 17:16

Der er en technics 1510 mk2 på dba 2200kr..kan sikkert pruttes ned!, den er stort set det samme som en 1210!..
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 15. dec 2018 18:48

Har ikke hørt fra sælger af Technics 1510 mk2

Hvilken vintage dj pladespiller findes der,er der lavet ud over den klassiske fra technics?
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf cdp » lør 15. dec 2018 22:02

Når du nævner hvilke DJ-pladespillere der findes (vintage), er det svært at komme uden om direkte drev, +/- 10% pitch, hurtig start og minus flydende ophæng. Dertil skal den givet være manuel, kunne rumme en Orthofon Concorde pu. og altså med SME kobling på tonearmen. Så er udbuddet betragtelig indskrænket. Jeg har selv bl.a. en Sl-5200, som kører rigtig fint, er solidt bygget og med SME-fatning. Men sætter jeg min Concorde på den, skal kontravægten erstattes af en lettere. Men det kunne være et bud. ( dog ikke min )

Flere Denon DD-drev er rigtig fine, men lidt pebrede. Tror i stedet du skal tænke over, hvilke reelle funktioner der er et must, og spore dig ind derfra. De billige diy-projekter der kommer til salg på den blå og gule, må forventelig kræve både istandsættelse og teknisk snilde. Til gengæld ved du hvad du får bagefter, og kan glædes over længere tids problemfri drift og vinyl-glæde. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » lør 15. dec 2018 22:59

Ved ikke hvorfor, men kan godt li designet på technics klasikker 1210.

I dag er der mange der ligner den alt fra Audio Technica 120 til under 2000kr og til nyeste udgave af sl 1210 som er dyr. Men det er ikke bare en som ligner en sl 1210, det skal også være en der er ældre, en fra den periode jeg elsker så meget, med gasolin,shubidua, pink floyd (dem er jeg tosset med),led zeppelin, depp purple, queen, abba,rolling stones, dire straits (også tosset med dem),police,mike oldfield og mange flere

Ved ikke helt hvad der er lavet af ældre dj pladespiller, dem med pitch control, hurtig start, som kan stå uden nogen hylde,specielle afkøblingsfødder og stadig spille perfekt når musikken køre der ud af med 120 db, uden vibrationerne forplanter sig i pladespilleren,pickuppen, det er der bare noget specielt over, som at have en rigtig 4 hjulstrækker, den køre måske ikke så hurtig igennem svingene og er måske heller ikke så hurtig i accelerationen og stabil ved høje hastigheder, men i groft terræn skov,strand med mere, er det bare super sjovt at have en rigtig 4 hjulstrækker.

Senere kom denon og især pioneer med deres dj ustyr og tog noget af den markeds andel sl 1210 havde.

Om den er manuel eller halv eller fuld automatisk gør mig ikke noget, ej heller hvis den ikke er en sl 1210 alternativ, bare den er i god stand, har alderen og udseendet med sig og ikke imod sig.
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » søn 16. dec 2018 11:45

Fik en længere snak med gutten fra hifigenbrug og så ville ejeren af en Lenco L78 tage den op teste den.

Begge fra hifigebrug pioneer PD-12D og Onkyo CP30 m koster 1800kr kan nok få den lidt billigere og så en Lenco L78 som en har købt fra et dødsbo til 1600kr som jeg tænker jeg nemt kan få til 1600kr incl fragt men der er IKKE en ny pick up på hvor der fra hifigenbrug er en AT95E.

Er wow & flutter noget man kan høre? Pioneeren har 0.1 % og onkyoen har 0.18%
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Sorenki » søn 16. dec 2018 12:23

Om du kan høre forskel på 0,1 og 0,2%? - det vi jeg kraftigt tvivle på!!!
Det er en 1000, eller 500-del variation.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf KlausM » søn 16. dec 2018 13:09

Pioneer PL-120, står på Fyn 1000kr

https://www.dba.dk/pladespiller-pioneer-pl-120/id-1050786944/

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » søn 16. dec 2018 13:37

Har set den, remmen skal skiftes og sikkert en ny pickup, der har jeg intet kan bruge til at montere en ny pickup og tror heller ikke jeg kan finde ud af det.

En at95e er ok, nålen kan nemt skiftes ud og det fås ikke rigtig bedre til prisen, sådan en er der på den fra hifigenbrug.tror den hedder PL-12D og ikke 120 som der findes en af fra 1983

Samlet set bliver prisen det samme
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 16. dec 2018 14:03

Sorenki skrev:Om du kan høre forskel på 0,1 og 0,2%?

Lige præcis wow (langsomme hastighedsvariationer) er øret meget følsomt overfor - særligt ved klaver der er næsten rene sinustoner. Min erfaring (og hvad jeg har læst) er at ved netop 0,2% bliver wow hørbart.
Vedr. de opgivne data - vær opmærksom på at der er forskellige målemetoder/-normer. 0,18% lyder højt synes jeg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » søn 16. dec 2018 14:10

Captain Phoenix skrev:
Sorenki skrev:Om du kan høre forskel på 0,1 og 0,2%?

Lige præcis wow (langsomme hastighedsvariationer) er øret meget følsomt overfor - særligt ved klaver der er næsten rene sinustoner. Min erfaring (og hvad jeg har læst) er at ved netop 0,2% bliver wow hørbart.
Vedr. de opgivne data - vær opmærksom på at der er forskellige målemetoder/-normer. 0,18% lyder højt synes jeg.


Der er hvad onkyoen er opgivet til (kan sagtens huske tilbage til slut 80'erne,start 90'erne hvor min båndoptager nogen gange havde problemet (slidt), at den havde så mange små hastighedsafvigelse at det kunne høres)

https://www.vinylengine.com/library/onkyo/cp-30m.shtml

https://www.vinylengine.com/library/pio ... -12d.shtml
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 16. dec 2018 18:14

gasolin skrev:
Captain Phoenix skrev:
Sorenki skrev:Om du kan høre forskel på 0,1 og 0,2%?

Lige præcis wow (langsomme hastighedsvariationer) er øret meget følsomt overfor - særligt ved klaver der er næsten rene sinustoner. Min erfaring (og hvad jeg har læst) er at ved netop 0,2% bliver wow hørbart.
Vedr. de opgivne data - vær opmærksom på at der er forskellige målemetoder/-normer. 0,18% lyder højt synes jeg.


Der er hvad onkyoen er opgivet til (kan sagtens huske tilbage til slut 80'erne,start 90'erne hvor min båndoptager nogen gange havde problemet (slidt), at den havde så mange små hastighedsafvigelse at det kunne høres)

https://www.vinylengine.com/library/onkyo/cp-30m.shtml

https://www.vinylengine.com/library/pio ... -12d.shtml

Hvis valget står mellem de to, ville jeg vælge Pioneer PL-12D uden at blinke.

Det er en bundsolid maskine, der let kan trimmes helt op til som-ny-stand: Centerleje afrenses og smøres med 3-4 dråber ny olie, motorens 3 gummi-muffer skal blødgøres med Rubber Conditioner, en ny driven (hvis nødvendigt) - og den er klar.
1.800,- er vel i overkanten - et tip-top-eksemplar bør kunne fås for under 1500,- (Den KlausM henviser til til kr. 1.000,- burde kunne blive tip-top for nogle få hundrede).

PS: Den Onkyo har da virkelig ringe data... S/N 30 dB !?!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf gasolin » søn 16. dec 2018 18:24

Ny pickup,rem og fragt frem og tilbage hvis jeg gider slæbe den med til Odense, det de første 600kr eller mere

Begge pladerspiller (onkyo og pioneer) er standard eller næsten standard pladespiller (mindste de laver), hvorfor onkyoen ikke har så gode specs skal jeg ikke kunne sige, kan ikke finde den i hifirevyen og årbogen. Begge har en AT95E pick up

Ved endnu ikke hvad den luxman PD-282 jeg har fundet skal koste incl fragt med Nagaoka MP 110 pickup, men sælger vil godt kunne aflevere den hos mig, vil dog gerne holde mig på under 2000kr https://www.dba.dk/pladespiller-luxman-pd-282/id-1050733778/
gasolin
1 advarsel tildelt
 
Indlæg: 518
Tilmeldt: 22 aug 2015
Lokalitet: aarup

Re: Hvilken vintage-pladespiller kunne matche min SU-8600 ?

Indlægaf Struktør » søn 16. dec 2018 19:10

Syntes økonomien oftest spænder ben... Hellere leve af havregrød en uge eller 2 og så få den pladespiller jeg har fokus på...

Mvh
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster