TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Analog når det bedst

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » fre 27. mar 2020 15:12

... reparationen af TD 320 MK III fortsættes..

Den første forsøgs montering af lift-systemet ser ud til at fungere. Nu da plast-landet med antiskating er stabiliseret og fast monteret på det drejede aluminiumsrør, behøvede hullet til det bevægelige metalstag ikke at være ovalt. Der er ingen bevægelse frem og tilbage på metal-liften's lodrette metalaksel.

Så nu resterer der lodning af styre print ,indjustering af fotocelle og arm-lift , finjustering mm.

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » man 30. mar 2020 11:33

Efterhånden som gennemgangen af TD320 MK III skrider frem dukker der flere unøjagtigheder op.

Styreprintet til fotodioden der indeholder stop funktionen har fem bogstav angivelser. "GR" = grøn , "R" = rød, "G" = stel , "W" = hvid , "BL" = blå...... ingen misforståelser her!

Dette svarer til DIN normen : White = Left hot, Blue = Left ground, Red = Right hot, Green = Right ground.

Ved modtagelsen af denne Thorens har der på denne 320's print været byttet om på rød og sort udgang, da den tynde røde wire fra armen gik til hvid udgang, og den tynde hvide wire fra armen gik til rød udgang??

Jeg forstod ikke, hvorfor der var byttet om på printet, da man havde skiftet fra Thorens' standard RCA kabel til dette bedre teflonkabel? Jeg lod det være sådan...det var lettere at skifte RCA stik.

Men forklaringen skal måske findes ved at studere de to billeder af det originale Thorens headshell. Tre ud af fire kontakt muffer til pick-up'en måtte repareres. Efter reparationen blev DC gennemgangen fra de fire ledninger målt direkte fra pick-up til "hot" udgangen på RCA stikkene...... Ingen af kontakt punkterne passede??

Det viste sig, at der på dette Thorens headshell sad en unbraco skrue som kunne løsne en bajonetfatning. Denne bajonetfatning kan så drejes 360 grader. Bemærk det grove gevind.....det er en fin mulighed.....jeg har bare ikke set det før!
Unbraco skruen blev løsnet og bajonetfatningen drejet 180 grader....derefter passede Rød = Right og Hvid = Left hele vejen fra Pick-up til RCA stik.

Derefter kom turen til justering af stop funktionen. Som det ses på prom-plast udskæringen der styrer hvor meget lys der kan passere, ender den i en tilspidset facon, som langsomt åbner for fotodioden. Efter to forsøg og ganske små drejninger af prom-plast stykket fungerer stopfunktionen igen!......Jeg er ret glad for at min udskæring af plast-prom fungerer, og at tykkelsen ved 3 mm skruen ikke har samme mulighed for at revne igen :p

Antiskating , stabilt plast-land og stabil TP 90 arm. Alt fungerer igen... så nu skal ledningerne og wiren til arm-liften arrangeres bedre ( uden tidl. knæk) og pladespilleren må afprøves.

Den eneste brugbare pick-up jeg havde var en helt ny Stanton 500 III E ....jeg ved ikke engang hvilket nåletryk den bør have..eller om den egner sig til en TP 90 arm...vi ser... :thumbsup:

Mvh. Kim

Ps. For andre med interesse tegner jeg styreprintet op til denne TD 320 MK III
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf HangaardDK » man 30. mar 2020 11:59

kj2005 skrev:Et spørgsmål til grammofon eksperterne.

Er det rigtigt ?:
Som udgangspunkt er det sådan at selve pick-up armen i de fleste tilfælde bør ligge noget nær parallelt med grammofonens pladetallerken når diamanten ligger an i pladerillen, og at nålefanens ombuk ligeledes ligger parallelt med selve pladen?

Har er en lidt for stor armhøjde mindre betydning?

Mvh. Kim


Hej Kim
der står rimeligt godt beskrevet i linket hvordan VTA justeres og hvad forkert indstilling giver
https://highend-sound.com/artikler-og-t ... g-pick-up/

Vh. Søren
Brugeravatar
HangaardDK
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 mar 2020
Lokalitet: Kibæk

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf Tonni » man 30. mar 2020 12:50

Om det har betydning med armhøjden, kommer meget an på hvilken nåleslibning man har.
Jo mere skarp nålen er (Shibita, Fine line, VdH m.fl.) jo mere kritisk bliver det.
Omvendt har det stort set ingen betydning med en sfærisk nål. Den er nærmest kugle rund i anlægsfladen.
Ombukket kan du ikke bruge som en generel rettesnor. Men toppen af PU huset, eller om du vil, anlægsfladen mellem PU og tonearm, skal være parallel med LP'en. Igen som udgangspunkt, da de fleste meget krumme/skarpe nåle er følsomme.
Skal det være optimalt skal man have fat i testplader, Fozgo-meter, Freikert Oscilloskop mm.
- Eller have meget gode ører, og lytte efter stereoperspektiv overtoner mm.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf Tonni » man 30. mar 2020 12:57

Åhh ja. Nåletryk...
vinylengine.com har en database, hvor du kan slå rigtig mange data op, på nærmest alt pladespillerrelateret...
Her Stanton 500 modellerne
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » man 30. mar 2020 13:31

Tonni skrev:Om det har betydning med armhøjden, kommer meget an på hvilken nåleslibning man har.
Jo mere skarp nålen er (Shibita, Fine line, VdH m.fl.) jo mere kritisk bliver det.
Omvendt har det stort set ingen betydning med en sfærisk nål. Den er nærmest kugle rund i anlægsfladen.
Ombukket kan du ikke bruge som en generel rettesnor. Men toppen af PU huset, eller om du vil, anlægsfladen mellem PU og tonearm, skal være parallel med LP'en. Igen som udgangspunkt, da de fleste meget krumme/skarpe nåle er følsomme.
Skal det være optimalt skal man have fat i testplader, Fozgo-meter, Freikert Oscilloskop mm.
- Eller have meget gode ører, og lytte efter stereoperspektiv overtoner mm.


Hej Tonni

Den viden du kommer med her bliver mine holdepunkter, og sikkert også flere spørgsmål?

Jeg har tidl. købt mig til færdige pladespillere...aldrig eksperimenteret som her....

Også tak til HangaardDK (Søren) for link til justering af VTA. Jeg læser videre....!

Jeg ved ikke hvilken slibning denne pick-up har ?......om den er krum/skarp? ...det bliver nødvendigt at finde data over Stanton 500 III E, da jeg intet ved om pick-up'en.

Det du skriver om at anlægsfladen mellem pick-up og tonearms-hus skal være parallelt med LP'en, er en god tommelfingerregel.

Jeg har gode glas til forstørrelse af detaljer .... jeg kunne aflæse at pick-up'ens nål ved min monteringsform i Thorens pick-up hus stod i vinkel 90 grader på LP pladen. ( det gjorde ombukket ikke.. som du også beskriver ikke giver en rettesnor).

Som test på hvorvidt antiskatingen fungerer, har jeg en blank side fire på Dizzy's dobbelt LP og en god Ortofon nåletryks kontrol. Så godt så langt.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf his067 » man 30. mar 2020 14:16

Peter Lederman fra Sound-Smith har en en del fornuftige ord omkring anti-skating her: https://www.sound-smith.com/faq/how-do-i-adjust-anti-skating-my-cartridge. Hvad han siger er baseret på erfaringer (hans egne og adskillige andre pick-reparatører) og på has inspektion af mange hundrede brugte pickupper. Jeg ville lytte godt efter hvad han siger (og har selv fulgt hans råd om at bruge en plade uden riller).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf Tonni » man 30. mar 2020 15:19

kj2005 skrev:Hej Tonni

Den viden du kommer med her bliver mine holdepunkter, og sikkert også flere spørgsmål?

Jeg ved ikke hvilken slibning denne pick-up har ?......om den er krum/skarp? ...det bliver nødvendigt at finde data over Stanton 500 III E, da jeg intet ved om pick-up'en.


500E Mk.III har en elipsisk nål, som det kan læses på vinylengine. - I ovenstående link...

Jeg har gode glas til forstørrelse af detaljer .... jeg kunne aflæse at pick-up'ens nål ved min monteringsform i Thorens pick-up hus stod i vinkel 90 grader på LP pladen. ( det gjorde ombukket ikke.. som du også beskriver ikke giver en rettesnor).


Husk nålen ikke skal stå vinkelret på pladen! Skærenålen står med 70-72 grader, da den jo også skal løfte skæreaffaldet op af rillen, der har været flere standarder gennem tiden, derfor ikke et mere nøjagtigt tal.

Her er lidt billeder, der viser de forskellige nåleslibninger:

Billede

Billede
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » man 30. mar 2020 15:54

Tonni skrev:
500E Mk.III har en elipsisk nål, som det kan læses på vinylengine. - I ovenstående link...

Husk nålen ikke skal stå vinkelret på pladen! Skærenålen står med 70-72 grader, da den jo også skal løfte skæreaffaldet op af rillen, der har været flere standarder gennem tiden, derfor ikke et mere nøjagtigt tal.



Armen's position lige nu er ca 2 grader forover-lænet hen imod pick-up huset set i forhold til LP'ens plan (altså ikke helt parallel), men pick-up'ens vinkel anlæg er som sagt tæt på 90 grader på LP'ens plan.

Jeg kan fjerne de to aluminiumsrør afstandsrør på ca 2,00mm der er monteret imellem pick-up hus og armhus...det giver en grad eller to men der er langt til dine 70-72 grader....hvis det skal nås bør hele armen monteres en hel del højere?
Er du sikker på at forover-hældningen skal være så voldsom?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf Tonni » man 30. mar 2020 15:59

Nålen er vinklet efter at PU'en er parallel med pladen, for at ramme de ca 72 grader, så den regel jeg skitserede tidligere gælder stadig.
Min bemærkning om de 72 grader, går på at du ikke skal tro selve nålen skal stå vinkelret i rillen...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf HangaardDK » man 30. mar 2020 16:09

Her er lidt ekstra materiale til de interesserede, som jeg forstår det så er det ikke 72 grader men 92grader..SRA
https://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html
https://www.gcaudio.com/images/uploads/VTA_article.pdf
Brugeravatar
HangaardDK
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 mar 2020
Lokalitet: Kibæk

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf Tonni » man 30. mar 2020 16:33

http://www.pspatialaudio.com/vertical_t ... _error.htm

- Angiver den optimale SRA til 92 grader, men viser også en tabel over de forskellige anvendte vinkler.
De ca 72 grader jeg angav, skal læses som 108 grader.

Der er ikke en endegyldig sandhed, da mange pladeselskaber havde deres egne specifikationer. Og en egentlig standard først kom i halvfjerserne...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf HangaardDK » man 30. mar 2020 19:15

Tonni skrev:http://www.pspatialaudio.com/vertical_tracking_error.htm

- Angiver den optimale SRA til 92 grader, men viser også en tabel over de forskellige anvendte vinkler.
De ca 72 grader jeg angav, skal læses som 108 grader.

Der er ikke en endegyldig sandhed, da mange pladeselskaber havde deres egne specifikationer. Og en egentlig standard først kom i halvfjerserne...


Jeg er ganske enig i at der er forskel på den perfekte justering mellem pickups / slibninger / pladetykkelsen / skæring, er kun uenig i hvad du anbefaler som udgangs punkt for en justering, hvor 92grader (91-95) må være det man går ud fra på langt de fleste justeringer, der er trodsalt en del forskel på 92 eller 108grader.
Pladetykkelsen er en varierende faktor og uden betydning, forstået på den måde at det nok er de færreste der juster VTA/SRA på hver afspilning.
Vil dog lige tilføje at jeg ikke kender noget til plader fra før 1960-1965
Brugeravatar
HangaardDK
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 mar 2020
Lokalitet: Kibæk

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf Tonni » man 30. mar 2020 19:54

Gradtallet jeg kom med, afhang af om det er set fra under PU. eller foran den...
Derfor forvirringen... My bad.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » man 30. mar 2020 20:29

HangaardDK skrev:Her er lidt ekstra materiale til de interesserede, som jeg forstår det så er det ikke 72 grader men 92grader..SRA
https://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html
https://www.gcaudio.com/images/uploads/VTA_article.pdf


Efter kort gennemlæsning af et par artikler om SRA vinklen, som benævnes "stylus rake angle", tales der for SRA som værende den dominante vinkel set i forhold til VTA. Der står hurtigt oversat:

For korrekt VTA ......

Nogle tonearme tillader justering af VTA ved hjælp af en højdejustering af den bageste lejebase i forhold til LP plan overfladen. Dyre pladespillere muliggør endog 1/10mm justering. Af stivheds hensyn er denne justering normalt begrænset til ca. 1 cm bevægelse op/ned, som enkel trigonometri afslører kun påvirker VTA med ca. ± 1½ grader.


Stylus Rake Angle (SRA)

En artikel, der blev offentliggjort i Audio Magazine i 1981, har fortsat haft indflydelse på high-end lydsektoren, hvor dens vigtigste konklusion er blevet noget af en talisman.

Forfatterne (Jon Risch og Bruce Maier) opdagede, at selv om lodret sporingsfejl forårsagede forvrængning ved lave frekvenser på nøjagtigt den måde, som andre havde observeret, at en anden mekanisme syntes at være på arbejde, når meget elliptisk, Shibta eller linie slibning blev brugt til gentagelse af lyd.

I en noget tyndt argumenteret artikel skynder forfatterne sig til en konklusion om, at der er en anden optimal justeringsvinkel for pick-up's. De kaldte denne vinkel Stylus Rake Angle (SRA) og erklærede den optimale værdi til 92 °. billedet illustrerer, hvordan SRA er defineret .

Risch og Maier præsenterer bevis for fordelen ved ortogonal SRA i forhold til korrekt VTA på grundlag af lodret sporingsforvrængning: men kun i en pick-up , der er beskadiget eller forkert fremstillet . Og de antyder , at små stylus sporingsfejl bærer skylden for stigningen i forvrængning, når en stylus er ikke-ortogonal med rillen .

Deres fortaler for den overvejende betydning SRA over VTA styres yderligere af den ikke uddybede observation, at "Når SRA justeres korrekt, er lydkvaliteten som bedst "og aftastningen af ​​microdetaljer forbedret. Dette antyder, at Risch og Maier i deres entusiasme antog VTA som garant for laveste forvrængning, med SRA som den bedste ved HF-reproduktion.

Citater slut! :| hmm

Sådan lavpraktisk er det tydeligt at det bliver vanskeligt at måle en VTA vinkel på 72 grader! Set i forhold til min nål (safir/diamant.. eller hvad det nu er) der har ca 90 graders SRA anlægsvinkel er jeg i forhold til artiklernes oplysninger ikke milevidt fra målet.
Vi ved alle at en rund LP der skal aftastes via en strakt arm med ét centrerings punkt, en længde og et drejet pick-up hus har været udsat for utallige geometriske beregninger. Nogle beregninger egner sig til klassisk andre til....?

Som antaget varierer VTA vinklen kun lidt ....ca +-1,5 grad ved en højdeforskel på arm-lejet på 1 cm...

På tegningen ser SRA vinklen på 92 grader ud til at være opnåelig...måske lettere at forholde sig til

Tak for input
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 90 gæster