TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Analog når det bedst

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » tirs 31. mar 2020 15:02

Efter lidt roderi i glemmekassen kom der SME's "Alignment Protractor" og et spejl til syne :!:

På med den "AP" fra SME og et spejl parallelt med de optegnede streger. Forenden af pilen på "AP'en" var der et hul fra en synål..... med Stanton aftastnings nålen i det forborede hul gik næste step med at justere pick-up'en parallelt med stregerne....spejlet gjorde det nemt at rette pick-up'en ind.

...tænkte at den SME "AP" nok ikke var det halve galt...for at opnå en grad eller to mere end 90 grader er armen nu løftet 3 mm i forhold til tidligere lejehøjde...
Efter at have forsøgt et par gange vil den samlede justering af pick-up'en komme til at tage tid. Finder jeg et rimeligt spot for denne Stanton aftaster vil jeg gerne høre erfaringer med pick-up typer fra andre med samme TP90 arm.

Som sagt optegningen af stopprintet for andre med en TD320...tror tegningen dækker fra TD316 til TD321?

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Lyd fra TD320 mk.III med TP90 arm/ Stanton

Indlægaf kj2005 » ons 1. apr 2020 15:52

Projekt TD320 III færdigt ..antiskating virker fint... ved at indstille og justere den lille magnet frem og tilbage kunne armen balancere på midten af Dizzy's LP blanke side fire!

Og .... lydoplevelsen fra "Stanton 500 III E" ...??

Om pick-up'en kan jeg kun sige, at forventningen var en let hengemt, gammel, udefinérbar gengivelse af instrumenter , stemmer og detaljer.....

Jeg har aldrig været mere forkert i min antagelse og forudsigelse.

De gamle kendte LP'er blev testet. Det meste af lydmaterialet fra LP'erne flyder igennem NAD 3080's riaa del. 3080's riaa er faktisk rimelig god uden at den rækker ud mod himlen's bedste high-end forstærkere.

Her er på ingen måde tale om mudret basgengivelse, slørede stemmer og rod i placeringen af instrumenter.....efter mange måneders brug af CD maskiner og tilhørende CD skiver ramte den friske pick-up lyd mig lige i ansigtet...jeg havde glemt hvad god analog lyd var.??

Den gamle TD320 MK I med "Ortofon MC20 MKII super" måtte lige testes...basgengivelsen og diskanten fra denne Ortofon passer til mig...Ortofon'ens kvalitet i audio området er god ...en kende bedre i bas- og diskantregionen synes jeg, men den Stanton 500 III E gør det meget bedre end forventet...

Grateful Dead, "Dead Set"..hold nu .... Chris Rea's stemme fra " Road to Hell"....hvor stemmen nærmest udskæres i højttalerne...

Den samlede lyd fra TD320 MK III overraskede mig og var hele besværet værd..... jeg må tilbage til analog lyd....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf NicolaiL » ons 1. apr 2020 16:16

Har du monteret finer på din NAD 3080 ?

Mvh
NicolaiL
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: 10 feb 2017
Lokalitet: Horsens

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf kj2005 » ons 1. apr 2020 16:35

NicolaiL skrev:Har du monteret finer på din NAD 3080 ?

Mvh


Nej, det er den rå krydsfinér du ser...altså krydsfinéren under tolex'en. Jeg kan ikke købe den originale tolex, og ved ikke om jeg skal finere med amerikansk valnød eller give træsvøbet maling?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TD320 mk.III med defekt TP90 arm

Indlægaf NicolaiL » ons 1. apr 2020 17:04

min har stadig det knap så pæne sorte "tolex" platstic omsvøb, som jeg overvejer at hive af.
NicolaiL
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: 10 feb 2017
Lokalitet: Horsens

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 106 gæster