Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Analog når det bedst

Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf kj2005 » fre 14. jun 2019 12:32

Et ulykkeligt familie medlem bøjede for ca 25-30 år siden nålefanen på en Ortofon MC30 Super til en vinkel på ca 90 grader....... forsøg på opretning knækkede nålefanen. Det nye pickup hus har hvilet i sin træ æske lige siden.

Nu har jeg spurgt Ortofon i Nakskov om reparation af nålefanen, og hvis muligt om en pris?. .... har andre erfaring med reparation af MC pickup's fra Ortofon?
Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf his067 » fre 14. jun 2019 12:40

Jeg fik en SPU 90 anniversary repareret af dem: Prima arbejde (som man kunne forvente!).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf Hackenberg » fre 14. jun 2019 12:57

Jeg håber snart at få en tilbagemelding fra Tyskland angående bl.a. et par Ortofon'er med samme problem.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2111
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf his067 » fre 14. jun 2019 13:09

Jeg har også fået repareret forskellige pickupper hos vdHul (godt arbejde!) og Soundsmith (en Jubilee i årene før Ortofon reparerede dem: jeg var ikke helt glad for resultatet og solgte Jubileen på eBay: den var blevet underligt klinisk med Peter Ledermans top-of-the-line diamant)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf kj2005 » fre 14. jun 2019 13:22

Hackenberg skrev:Jeg håber snart at få en tilbagemelding fra Tyskland angående bl.a. et par Ortofon'er med samme problem.


Var det pga. kvalitet og/eller pris, der gjorde du sendte Ortofon pickup's til Tyskland?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf kj2005 » fre 14. jun 2019 13:25

his067 skrev:"en Jubilee i årene før Ortofon reparerede dem"


OK, tak...dvs. at Ortofon er begyndt at reparere vintage MC pickup's .....

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf Hackenberg » fre 14. jun 2019 13:46

Primært for at teste kvaliteten men også fordi han tager andre pu'er i bytte som betaling. Nu må vi se.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2111
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf his067 » fre 14. jun 2019 15:33

kj2005 skrev:
his067 skrev:"en Jubilee i årene før Ortofon reparerede dem"


OK, tak...dvs. at Ortofon er begyndt at reparere vintage MC pickup's .....

Mvh. Kim

Så vidt jeg ved reparerer de deres Top-pickupper (og det ser ud til at deres service ikke inkluderer MC30 :roll: https://www.ortofon.com/hifi/products/repair-service).
Som sagt har jeg haft gode erfaringer med vdHul som bl.a reparerede MC3000 og MC7500 for mig i begyndelsen af årtusindet. FYI bruger jeg nu en MC200 som vdHul re-tippede i år, så han er still going strong.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf Sorenki » fre 14. jun 2019 16:09

Jeg skrev til dem for et par år siden ang. en MC-30 super MKII, og de fortalte de ikke ville reparerer men at den kunne byttes ind mod et nedslag i deres aktive pickup-range. Mener den tilsvarende nu er en Quintet Black.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf his067 » fre 14. jun 2019 16:16

Sorenki skrev:Jeg skrev til dem for et par år siden ang. en MC-30 super MKII, og de fortalte de ikke ville reparerer men at den kunne byttes ind mod et nedslag i deres aktive pickup-range. Mener den tilsvarende nu er en Quintet Black.


Her er Ortofons ækvivalent-liste
https://www.ortofon.com/support/support-hifi/exchange-and-repair
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf kj2005 » lør 15. jun 2019 16:00

Sorenki skrev:Jeg skrev til dem for et par år siden ang. en MC-30 super MKII, og de fortalte de ikke ville reparerer men at den kunne byttes ind mod et nedslag i deres aktive pickup-range. Mener den tilsvarende nu er en Quintet Black.


Ja, og jeg har netop modtaget samme svar. Ortofon ville tage imod en "MC30 Super MkII" ,som kunne indgå i en byttepris, men tilsyneladende ikke en "MC30 Super".

Og ja, en Quintet Black til 6K lyder sikkert fint...... men det var den gamle sound fra en vintage "MC30 Super", jeg gerne ville lytte til igen og ikke mindst....nyde MC30 pickup'ens udseende.

Jeg bliver nok nødt til at forsøge med en ny nålefane hos en af de nævnte leverandører.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf kj2005 » lør 15. jun 2019 16:12

Hackenberg skrev:Primært for at teste kvaliteten men også fordi han tager andre pu'er i bytte som betaling. Nu må vi se.


Har du en fornemmelse mht. pris for en ny nålefane .... f.eks. til MC30 Super?
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf kj2005 » lør 15. jun 2019 16:32

Sorenki skrev: Mener den tilsvarende nu er en Quintet Black.


En Ortofon pickup med hvidt silketryk på en sort plastik-kappe til ca. 6K........ "køn og smuk" er ikke de første tillægsord, som beskriver det man ser ved at studere Quintet Black...synes jeg...........

Ortofon Quintet Bronze til ca 4K7....hvidt tryk på orange plast-kappe..........
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf Sorenki » søn 16. jun 2019 01:01

kj2005 skrev:
Sorenki skrev: Mener den tilsvarende nu er en Quintet Black.


En Ortofon pickup med hvidt silketryk på en sort plastik-kappe til ca. 6K........ "køn og smuk" er ikke de første tillægsord, som beskriver det man ser ved at studere Quintet Black...synes jeg...........

Jeg mindes ikke at have udtalt mig om dens visuelle æstetik?

kj2005 skrev:Ortofon Quintet Bronze til ca 4K7....hvidt tryk på orange plast-kappe..........

??? Det har du da ret i. Og hvad så?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2046
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Ortofon MC30 Super ...ny nålefane?

Indlægaf his067 » søn 16. jun 2019 11:23

Altså, kønne er de jo ikke: æstetisk foretrækker jeg helt klart Rondo serien (på grund af lakeringen, som jeg bare synes er fantastisk) og Cadenza serien, især de sorte af dem (og Jubilee og Windfeldt).

Desværre kan jeg ikke sige at jeg kan lide lyden af min Rondo Bronze. Den er lidt flad i lyden og kedelig i perspektivet. En dag sælger jeg den nok, men det er altid godt at have en back-up....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster