Amatør pladespiller test

Analog når det bedst

Amatør pladespiller test

Indlægaf Cockernes herre » lør 17. aug 2019 13:00

I forbindelse med regn og et meget kedeligt neurologisk bogalternativ valgte jeg noget mere spændende...
At teste om der var forskellen på mine pladespillere der har forskellig fremdrift.

Det drejer sig om :
-Lenco L75 m Ortofon arm ( melllemhjul)
-Thorens td125 m Ortofon arm(rem)
-Sharp Opticonca ( direkte)

For at kunne samligne bedre er det samme
Anlæg Sansui 5500 receiver, Gamma højttalere, samme kabler og sidst men ikke mindst samme pickup ff15eo mk2 der vil blive brugt. Lperne vil også være de samme: SCHACKMATES (ny) Santanas Abraxassas, The Pentangle: Open the Door
Der vil ikke blive anvendt andet lytte udstyr end ørerne der lytter i et rum på ca 4,5x4,5x2 meter hvor der er gulvtæppe. Så det er helt på amatørplan

Jeg har et håb om at testen kan være til nytte for andre med samme interesse for pladespillere

DSC_0120.JPG

Lenco L75. En oprindeligt svejsisk pladespiller der er lidt af en klassiker. De modificeres ofte blandt andet med ny arm og plint. Drevet er en konisk motorakse der trækker et mellemhjul der er placeret under den forholdsvis tunge pladetallerken. Min er en italiensk model hvor man har ændret plint design og tilgang til pladetallerken samt fjernet en hastighed. Den står på fjedre og gummidutter ( flydende ophæng)
Anvendelse og lyd: lidt langsom i optræk men når den er kommet op i fart er den stærk i sit træk. Det er også vægten på tallerkenen samt det voldsomme motortræk der giver en følelse af overskud og bund(træk). God diskant, bas og mellemtone. Ofte kan disse pladespillere have noget ekstra rumlen pga ujævnt mellemhjul. Det flydende ophæng er lidt følsomt så låget skal forblive oppe. Sammenlignet med min Dual mellemhjuler er den mere gigantisk i lyden.

DSC_0121.JPG

Thorens td125( efterfølgeren til den nærmeste legendariske td124)Flot i standsat af Vagten. En remtrækker med vekselstrømsmotor og justering. Har ry for at være kompliceret. Det flydende ophæng er livligt. Tallerkenen er tung og den er uden mulighed for afspilning af 78' er.
Lyder er afslappet..nærmest tilbagelænenet og med mange detaljer. Virker ikke så bombastisk i basområdet som Lencoen. Sammenlignet med min modificerede td160mkII der også er remtrækker er de tæt på hinanden. Det forekommer mig dog at der er lidt flere detaljer og rum i td 125

DSC_0122.JPG


Sharp Opticonca. Har før skrevet om denne Sherman tank. Direkte drevet kæmpe med stenplade,13" magnesium arm og kampvægt på 17 kg. Højdejusterbare ben med indbyggede spikes. Pladetallerken er dog yderst let og den kommer hurtigt op i fart.Lydmæssigt placerer den sig i mellem Lenco L75 og Td 125. Ikke helt som bombastisk som Lenco men med fint defineret bas, mellemtone og diskant. Armen er meget let så det giver nogle andre muligheder omkring vægt og pickupper. Den har dog stadig sårbarheden overfor fingerbanken foran tilgengæld er der ikke meget vedligeholdelse

Som man nok kan læse er det lidt umuligt at bestemme hvem der er bedst. Så konklusionen må være at det afhænger helt af 1) personlig smag 2) musiksmag 3) design smag 4) funktion og vedligeholdelse 5) placering.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Amatør pladespiller test

Indlægaf Fensten » lør 17. aug 2019 21:49

Det er sjov læsning :)

Min vintage hobby startede på den lokal genbrugsstation, da Jeg blev begavet med en Technics sl 1500 fra en ældre herre som ikke havde behov for den længere. Så jeg fik der før at den røg til Kirkens korshær. Fruen kiggede med rullende øjne på mit genbrugsguld som skulle have plads i stuen. (Dette scenarie har udspillet sig flere gange siden ) Efter polering af låg og smurt leje fik den plads i stuen.


Et par år senere faldt jeg over en Thorens TD 166 mk1. på DBA. Der er et eller andet med æstetikken på de ældre Thorens og mulighederne for at tweake dem, som tiltalte mig. Derfor købte jeg en Thorens og testede den imod Technicsen. Og Thorensen var mere flydende og dynamisk end Technicsén hvorfor Technicsén blev givet videre til en ven som brændende ønskede sig en pladespiller :)

Senere blev jeg fristet af en Lenco L75 på dba, som stod lokalt til en skarp pris. Helt originalt spillede den bare bedre en min TD 166, som på det tidspunkt var modificeret med tyk MDF bundplade og bitumengummi. Måske er det bare mine ører som foretrækker Lencoén taktfasthed og bund. Men lad os se hvor rejsen ender, der er jo rigtigt mange pladespillere at prøve af :)
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Amatør pladespiller test

Indlægaf Cockernes herre » søn 18. aug 2019 20:02

Hej Fensten
Godt at det falder i smag. Du har da også testet forskellige drev.
Tænkte selv at man ofte nøjes med et system og så ikke hører det overfor noget andet. Den mulighed har jeg og så kan man forhåbentlig hjælpe andre på vej til at finde det der passer til den - lidt ligesom dit valg af Lenco. Lencoen har mange muskler, tung pladetallerken hvilket giver en del umf
God fornøjelse med dine Lencos
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Amatør pladespiller test

Indlægaf Torben » man 19. aug 2019 01:22

et klassisk alternativ!
"Also sprach Zarathrustra" Decca lp med Los Angeles Symphony Orchestra dirigeret af Zubin Metha!
Paukerne i starten er en opgave for alle pick upper og arme!
MVH Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Amatør pladespiller test

Indlægaf Cockernes herre » fre 23. aug 2019 17:57

Hej Torben
Har desværre kun Deutsche Grammofon ,men rart med et Decca indspark. Så ved jeg hvad man kan ønske sig :-)
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Amatør pladespiller test

Indlægaf Torben » lør 24. aug 2019 02:01

Eventuelt også Telarc udgaven af "1812 overturen" - eller "Nøddeknækkeren" der er så meget lyd fra kanonene at Telarc selv advarer mod at spille for høj, vi testede engang de der kanonoptagelser med fart på forstærkeren!
Højttalerne revnede i pappet!
MVH Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Amatør pladespiller test

Indlægaf Cockernes herre » søn 1. sep 2019 14:24

Hej Torben
Der er heldigvis mange muligheder for teste-skiver. Helst uden at de presser udstyret så meget at det går i stykker. På et tidspunkt udgav Mike Oldfield Omardown hvor der er passagerer der direkte kan være dårligt for hørelsen.
Går som regel efter ting der er godt indspillet og som jeg kender godt.
Det næste må være cd-afspillere eller forstærkere..
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster