Ortofon pickupper

Analog når det bedst

Ortofon pickupper

Indlægaf KenRas » fre 30. aug 2019 23:22

Et spørgsmål til pickup eksperterne her på forum:

Jeg købte for nyligt en pladespiller med SME3009-II arm, hvor der fulgte 4 ekstra pickuppper med samt et ekstra pickup hus. Det hele er Ortofon og der er følgende modeller fra venstre til højre på billedet:

Ortofon2.jpg


M15
M15E Super
F15E
FF15XE Mk II (Gult hus)
FF15XE Mk II (Sort hus)

Ingen af dem er afprøvet endnu eller undersøgt under mikroskop, så standen er ukendt. Men de ser umiddelbart OK ud.

Er der nogen der kan kaste lys over hvad jeg har her og hvad jeg evt kan forvente?

Min Sony pladespiller har en VMS20E som i mine ører lyder godt. Hvordan er de nye i forhold til den?

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Ortofon pickupper

Indlægaf spuncut » lør 31. aug 2019 01:42

FF15XE var i sin tid en pu man typisk fik kastet i nakken når købte en pladespiller. Din VMS20, som har et princip der minder om B&O's MMC-pu's, hvor den magnetiske fluks varieres gennem spolen vha. et bevægeligt polstykke er en langt bedre pu end FF15XE.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Ortofon pickupper

Indlægaf Captain Phoenix » lør 31. aug 2019 08:58

KenRas skrev:M15
M15E Super
F15E
FF15XE Mk II (Gult hus)
FF15XE Mk II (Sort hus)

Ingen af dem er afprøvet endnu eller undersøgt under mikroskop, så standen er ukendt. Men de ser umiddelbart OK ud.

Er der nogen der kan kaste lys over hvad jeg har her og hvad jeg evt kan forvente?

Min Sony pladespiller har en VMS20E som i mine ører lyder godt. Hvordan er de nye i forhold til den?

VMS20E er en herlig pick-up og med sikkerhed den bedste af de nævnte. Den er dog temmelig "blød" i gummiophænget - høj compliance - så den har det bedst i en ret let tonearm.

M15 og M15E Super er tidlige modeller blandt Ortofons ikke-moving coil-pickuper *) og er udmærkede.

F15E er den bedste af Ortofons "små pick-up'er" (F- og FF-serien) som typisk blev brugt som standardmonterede pu’er på div. pladespillere fra forskellige mærker (bl.a. Pioneer).
Den er hæderlig - men bemærk, at den kan være "skarp" i den høje ende af frekvensområdet, hvis den ikke belastet optimalt mht. kapacitet (dvs. ca. 400 pF - kabel og phono-indgang har normalt en kapacitet på ca. 200 pF).

FF15XE kan der ikke siges så meget positivt om, så det vil jeg ikke prøve...

For alle gælder, at gummiet for enden af nåle-armen bliver stift/hårdt med tiden.
Det kan afhjælpes (med bedre lyd og sporing til følge) med et par dråber Rubber Conditioner på gummiet (lad dem glide ned langs nåle-røret).

*) Ortofon bruger - som Spuncut nævner - et princip hvor det magnetiske felt varieres i takt med signalet - Variable Magnetic Shunt (=VMS). Det vil sige at spoler og magneter er stationære (til forskel for næsten alle andre MM- og MC-pu'er, hvor hhv. magnet og spole bevæger sig).

vms-princip.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Captain Phoenix lør 31. aug 2019 18:10, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ortofon pickupper

Indlægaf KenRas » lør 31. aug 2019 18:09

Tak for kommentarer, Henning og Claus.
Det var nogenlunde hvad jeg havde forventet efter lidt hurtig søgning på nettet. Jeg vil dog nok prøve dem allesammen, om ikke andet så for at se/høre om jeg er i stand til at registrere nogen forskel. I min alder er båndbredden i øregangen ikke hvad den har været :(

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Ortofon pickupper

Indlægaf spuncut » lør 31. aug 2019 18:42

Prøv dem og lad høre hvad du mener :thumbsup:
Lidt mere om Pick-up-principper og hvad jeg så'n generelt har erfaret:
Udover B&O's Moving Micro Cross (MMC) og Goldrings Moving Iron kan jeg ikke på stående fod komme i tanker om andre der anvender et lignende princip. Fordelen ved at bevæge et polstykke i stedet for en magnet er at man kan fastmontere en kraftig/tung og variere den kraftige fluks vha. et lille/let polstykke der er forbundet til diamanten. Den reducerede vægt i det bevægelige system reducerer resonansproblemer og medfører en mere direkte forbindelse mellem diamant og magnetsystem og således en bedre opløsning.
Vægten af det bevægelige system kan reduceres yderligere ved at bevæge en forminsket udgave af spolen og man har en MC-pick-up, men for overhovedet at få udgangsspænding fra en MC-pick-up skal magneten være "kæmpestor" hvilket betyder øger pu'ens vægt betragteligt, kræver en lav kompliance af nålfanens ophæng og dermed en tungere arm ikke desto mindre er udgangsspændingen typisk 20-30 gange lavere end en standardpu og der kræves således noget ekstra forstærkning før RIAA-forstærkeren. Gode MM-kompatible pu's (OM30-40, 2m blue-black) kommer i nærheden af MC-pu's med hensyn til at holde de enkelte lydelementer adskilt i toppen, men den fasthed i bunden som en MC-pu kan levere skal man kigge langt efter blandt MM-kompatible pu's. Hvad Hi-Output MC-pu's angår så er det mit indtryk at de fleste får nogenlunde de samme sygdomme som MM-pu's. Det er dog noget tid siden jeg har hørt en Hi-Output MC-pu så de kan sagtens være blevet bedre siden.
IMHO that is ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 27 gæster