Hjælp til identifikation af plint

Analog når det bedst

Hjælp til identifikation af plint

Indlægaf hess » fre 20. sep 2019 20:30

Er der nogen her på forum som kan genkende dette logo?

Billede

Det er fra en plint med en Garrard 401 monteret.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Hjælp til identifikation af plint

Indlægaf ralphandersen » fre 20. sep 2019 20:46

Det er Quali-Fi's logo. Jeg købte min Garrard 401 med en (anden) Quali-fi plinth. Toppladen var bøjet, så jeg kunne ikke bruge den og købte en anden.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Hjælp til identifikation af plint

Indlægaf hess » fre 20. sep 2019 20:55

Yes! Tak for det :) Har du et billede af den plint? Bare fordi det kunne være sjovt at se.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Hjælp til identifikation af plint

Indlægaf ralphandersen » lør 21. sep 2019 08:56

Quali-fi plint for Garrard 401.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Hjælp til identifikation af plint

Indlægaf hess » søn 22. sep 2019 10:02

Tak for det. Jeg synes egentlig de er ret flotte. Og jeg tænker også at de er lette at modificere og forbedre uden at ændre på det ydre udseende. Fx ved at fjerne bundpladen og udfylde den med mere træ. Man kan også meget let lave en ekstra topplade med hul til 9" arm.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Hjælp til identifikation af plint

Indlægaf hmt » søn 22. sep 2019 12:32

Jeg har også haft en 401 med samme plint. Det er en virkelig god pladespiller og plinten er faktisk heller ikke dum, selvom den vist i folkemunde hedder guitarkassen. Netop når vi taler mellemhjulere, så er der en del meninger om hvad der fungerer bedst. Min erfaring er at det bedste til en Lenco er masse, dvs., så tung en plint som overhovedet muligt. Det er omvendt med Garrards, hvor jeg synes at min egentlig lød mest musikalsk monteret på en enkelt topplade, i noget a la Qualify-plinten.

Quailify-plinten er afkoblet med en skumkant. Det kunne man let ændre til de famøse squash/ sorbothan-bolde, som Loricraft også bruger, hvilket skulle være en forbedring. Det er heldigvis ikke så krævende at eksperimentere med en simpel topplade (man kan som regel finde noget afskåret plade i byggemarkedet). Noget andet er de tunge plinte, hvadenten de er af MDF, skifer, beton eller hvad folk ellers bruger af mere eller mindre sofistikerede materialer, og som kræver en del forarbejdning.

Når det er sagt, så har jeg også gjort mig en erfaring, som maner til eftertanke i al for mig. Jeg har indtil fornyelig altid været tilhænger af aftermarkets parts. Jeg mener lækre, tunge lejer, der ligner noget så solidt at man kan sende det til månen og retur, og stadig have noget der bare virker og er lækkert at se på. Og hvad der ellers findes af aftermarket topplader, tallerkener mm. Aftermarket parts ændrer lyden, ingen tvivl om det. Men man fjerner sig også fra den originale lyd. Det kan godt være at der kommer flere detaljer med et leje med en spindown tid på 10 min. Måske også heftigere basslam og så videre. Men måske ændrer man også en balance, som der jo nok er en årsag til at man kunne lide i første omgang.

Så et råd herfra er at tænke over hvad man egentlig ønsker. Såkaldte forbedringer ændrer en delikat balance. Man kan være heldig at få mere af det gode. Men man kan også forrykke noget, som kan føre en ud af et blindt spor. Det er der ikke tale om her, er jeg helt med på, men så betragt som en råd fra en, der måtte gå baglæns ad samme sti, han travede frejdigt ud af.

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Hjælp til identifikation af plint

Indlægaf hess » søn 22. sep 2019 14:18

Hej Henrik

Det er gode ord. Og jeg er også klart mest til at beholde tingene så originalt som muligt. Så hvis jeg skulle gøre noget ved en plint som denne, ville jeg nok kun gøre noget som var reversibelt.

For mig handler det primært om at lære de forskellige maskiner (som regel pladespillere) at kende. Skille dem ad og samle dem igen. Renovere dem og få dem til at se ud og spille som de gjorde engang. Det der med at "jagte bedre lyd" er mere sekundært for mig.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 17 gæster