Shure MM pickups

Analog når det bedst

Shure MM pickups

Indlægaf Fensten » søn 15. mar 2020 19:11

Hej Alle,

Som relativt ny indenfor vintagehifi, herunder pladespillere og PUér, har noget af det sjove været at man kommer ganske vidt omkring og får prøvet mange forskellige forstærkere, pladespillere og højtalere af, før at man ender med noget man synes om.

Ifbm. indkøb af flere forskellige pladespillere har jeg været heldig at få bl.a. Shure M75B, Shure M91E, Shure V15III (min MM favorit). Ja, det er jo næsten en hel Shure samling, kunne dog godt tænke mig at høre M97XE.
Foruden Shure´sne var jeg helt ovenud heldig at få en Ortofon kontrapunkt B med i forbindelse med køb af en MC Riia. Men det er Shure pickupperne jeg retter fokus på her.

Selv en M75B lyder i min ører skøøønt, masser af dynamik, dejlig bund og tilstrækkelig topregister. Det bliver bare bedre jo længere man kommer mod V15III. M91E ligger meget tæt opad V15. Begge har eliptiske nåle, Begge har tynde fine alurør. V15III har jeg monteret i et ædeltræs hus, det er i min bog værd at prøve af. Det har givet PUén en anden taktfasthed og et dybere billede. Derudover har PUén masser af dynamik, en fin mellemtone og en øvre ende som er tilstede uden af være trættende. Alle fra M75B til V15 III tracker glimrende.

Det er jo som altid, et spørgsmål om hvordan ens øvrige setup er. Derfor er der ikke noget endegyldigt rigtigt eller forkert, men prøv da endelig de gamle Shure af. Min oplevelse er at man skal ganske langt opad stigerne ved de forskellige konkurrenter for at finde noget bedre. Det er som sagt mine ydmyge 25 ører.

Mit setup er Sansui AU9900A, Audiotechnica AT 1007 (skøøøn og i min bog meget smuk arm) monteret på en Lenco L75, i fast MDF plint med diverse mods.

I må gerne byde ind med jeres MM favoritter og sammensætning.

God Søndag,


Fensten
Senest rettet af Fensten tirs 17. mar 2020 20:43, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 852
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Shure MM pickups

Indlægaf mantelteo » søn 15. mar 2020 23:05

Philips 400 serie er også rigtig fint, især 412 og 422 kan virkelig give nye PU’er baghjul. Nogle gang kan man finde et nos eksemplar til ingen penge. Og de spiller lidt finere end M75MB
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Ehapa » tirs 17. mar 2020 15:46

Prøv evt. en shure sc35c, jeg fik fat i en NOS...synes den lyder meget tæt på en spu-classic, og så til en lille klat mønt!. Skal dog have en god tung arm.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf vincula » tirs 17. mar 2020 15:56

Ehapa skrev:Prøv evt. en shure sc35c, jeg fik fat i en NOS...synes den lyder meget tæt på en spu-classic, og så til en lille klat mønt!. Skal dog have en god tung arm.


Interessant pick up, men måske mere til DJ brug (?).

Further Specs:
Tone Arm Mount: 1/2" standard mount
Cartridge Type: MM
Output Voltage: 5,0 mV
Recommended Load: 47 kΩ; 250 pf
Tracking Force Range: 4,0 - 5,0 g
(Stylus) Cantilever:
Shure Type I
Heat-treated aluminum alloy / tubular
1 mil wall thickness / 30 mil diameter
Diamond Stylus Tip:
Spherical 0,7 mil

Compliance: 5 µm/mN
Frequency Response: 20 Hz - 17 kHz
Stereo Channel Balance: 2 dB
Channel Separation (at 1kHz): 20 dB
Net Weight: 6,2 g
Height: 15,9 mm
Replacement Needles:
SS35C
N78S

Ja, en tung arm skal den have, og de anbefaler VTA på 4-5 gr... Så skånsomt med pladerne er den jo ikke, vel?

Lyder kan jeg dog ikke sige noget om. Jeg har selv haft en M97XE, og var glad for den, men ikke overimponeret. Jeg har hørt, at kvaliteten svingede meget. De havde vist nok udfordringer på produktionsfronten.

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Ehapa » tirs 17. mar 2020 18:52

Brugte den på en Lenco L70 hvilket er et ret godt match, Og helt på højde med hvis ikke bedre end de 124/301/401 kombi, som jeg har haft.

Nåletrykket passer fint til vintage plader.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf vincula » tirs 17. mar 2020 19:29

En Shure, jeg ikke kendte så meget til. På papiret passer den selvfølgelig langt bedre end den M75, mange Lenco pladespiller kom med. Bestemt værd at lege med -især i det prisleje :p

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf hmt » tirs 17. mar 2020 20:22

Sc35C er virkelig god, det kan jeg også bevidne. Og selvom den har et nåletryk, så den kan tracke en cheese-cake, så skulle det ifølge nogle ikke skade pladerne. Jeg kan også anbefale M3D, som er Shures første stereo PU. Den bliver ikke uden grund kaldt poor mans SPU. Fa det er en MM, så slipper man også for yderligere et led af forstærkning, hvilket selvfølgelig også er en god ting.

vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Fensten » tirs 17. mar 2020 20:49

Spændende og tak for jeres gavmilde erfaringsdeling :cool1:

Jeg må da støve sådan en SC35C op.

Ved i om den burde hvordan den burde matche en Audio Technica AT-1007. V15III burde jo ikke matche min arm, ikke desto mindre gør den det ganske glimrende. Ja, faktisk bedre end noget andet jeg har prøvet. V15III er hentet fra en Telefunken S500 med en Ortofon AS212 som jo er endnu tungere en Audio Technica armen ??

Så hvorfor er den monteret AB fabrik på denne arm, når klog hoveder på WWW. skriver at V15III er lavet til en let arm som SME 3009 improved eller omvendt??

Mvh.

Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 852
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Kdaddy » søn 22. mar 2020 08:30

Re shure sc35c: jeg tror de rigtig gamle er gode. Og blev brugt som standard i mange
radiohuse fx bbc.
Men så havde de en periode hvor de producerede i mexico og disse er virkelig dårlige.
De i nyere tid producerede er ganske gode. Ikke specielt raffinerede men god boogaloo
i en tung (fremragende) arm som L70. Jeg foretrækker at sætte en n35x nål på.
Flere detaljer uden mærkbart tab af ryhytme. Shure m35x har samme n35x nål
og er næsten ligeså god.

Man kan også sætte en s78 nål på — og få et chok over hvor gode 78’ere kan være.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Hackenberg » søn 22. mar 2020 10:24

Dette er en dejlig diskussion!
Jeg ser mange undervurdere denne, lille, komponent i anlæget. Kompetente folk med udsøgte, fint istandsatte forstærkere, højttalere og gramofoner. Lyden kan ikke blive bedere end det pickuppen samler op af rillerne så derfor bør man give det meget opmærksomhed. Jeg ved godt men får meget "lidt" for pengene. De er jo så små og det kan blive en omfattende sag at prøve forskellige typer af.
Fenstens indlæg kan give et godt fingerpeg for den søgende. Andres oplevelser med pickupper er velkomne som guide for os andre.
Som tidligere branchemand har jeg haft mulighed for at prøve mange forskellige modeller. Pickering/Stanton, Denon, Dynavector, Coral, Rega, Grado, B&O og Ortofon. Som med alt andet kan man ikke SE om den lyder godt. Man er nød til at lytte til andres erfaringer og prøve den i sit eget anlæg. Alting lyder "af noget" og jeg mener at pickuppen og højttaleren er de to dele der er længst fra ideelle og derfor dem der giver størst forskelle. Giver det mening?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Kdaddy » søn 22. mar 2020 12:37

Det hele betyder noget. Men højtalere og pladespiller/arm/pickup betyder mest.
Og det er ikke altid man får bedre for flere penge. Personligt har jeg prøvet mange
dyre pickupper men vender altid tilbage til shure sc35c+n35x, denon dl 103, og
ortofon spu. L70 armen er en anden af mine favoritter og egentlig bedre end alt
andet jeg har prøvet. Ikke fan af lette arme.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Shure MM pickups

Indlægaf bjerager » søn 22. mar 2020 12:54

Hackenberg skrev:Dette er en dejlig diskussion!
Jeg ser mange undervurdere denne, lille, komponent i anlæget. Kompetente folk med udsøgte, fint istandsatte forstærkere, højttalere og gramofoner. Lyden kan ikke blive bedere end det pickuppen samler op af rillerne så derfor bør man give det meget opmærksomhed. Jeg ved godt men får meget "lidt" for pengene. De er jo så små og det kan blive en omfattende sag at prøve forskellige typer af.
Fenstens indlæg kan give et godt fingerpeg for den søgende. Andres oplevelser med pickupper er velkomne som guide for os andre.
Som tidligere branchemand har jeg haft mulighed for at prøve mange forskellige modeller. Pickering/Stanton, Denon, Dynavector, Coral, Rega, Grado, B&O og Ortofon. Som med alt andet kan man ikke SE om den lyder godt. Man er nød til at lytte til andres erfaringer og prøve den i sit eget anlæg. Alting lyder "af noget" og jeg mener at pickuppen og højttaleren er de to dele der er længst fra ideelle og derfor dem der giver størst forskelle. Giver det mening?


Det giver bestemt mening. Og det med pickupperne er nok også det jeg har eksperimenteret mest med, fordi de fylder så dejligt lidt.

Det sjove er at de har forskellig lydsignatur de forskellige mærker. idealet er forskelligt, og man kan tydeligt høre forskel på f.eks Audio Technicas og Ortofons ideal om, hvordan en pickup skal lyde.

Jeg har en shure V15 II liggende uden nål, som jeg må have fundet en ny nål til. Den lyder fremragende, glat, detaljeret. Og så har jeg en Signet TK7E, som lød fantastisk indtil nålen han fast i en klud en dag :( - dem må jeg have i spil igen.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Shure MM pickups

Indlægaf hmt » søn 22. mar 2020 13:49

Kdaddy skrev:Det hele betyder noget. Men højtalere og pladespiller/arm/pickup betyder mest.
Og det er ikke altid man får bedre for flere penge. Personligt har jeg prøvet mange
dyre pickupper men vender altid tilbage til shure sc35c+n35x, denon dl 103, og
ortofon spu. L70 armen er en anden af mine favoritter og egentlig bedre end alt
andet jeg har prøvet. Ikke fan af lette arme.

Jesper


Det er langt henad vejen også min musikalske præferencer. Prøv Shure M3D som jeg synes har SC35c kvaliteter, men på et højere niveau.

vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Kdaddy » søn 22. mar 2020 14:32

Jeg vil gerne prøve m3d og også v15 på et tidspunkt hvis jeg finder nogle med gode nåle. Jicos skulle være gode.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Tonni » søn 22. mar 2020 14:47

Kdaddy skrev:Jeg vil gerne prøve m3d og også v15 på et tidspunkt hvis jeg finder nogle med gode nåle. Jicos skulle være gode.

Jesper

M3D kan også findes i en maskinviklet udgave, der hedder M7D. Denne er ændret i kropsformen, og ellers samme specs og nåleforparter.
Dette nævnt da den er mindre eftertragtet, trods næsten identisk. Og dermed væsentlig billigere...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster