Shure MM pickups

Analog når det bedst

Re: Shure MM pickups

Indlægaf hmt » søn 22. mar 2020 20:18

Kdaddy skrev:Det hele betyder noget. Men højtalere og pladespiller/arm/pickup betyder mest.
Og det er ikke altid man får bedre for flere penge. Personligt har jeg prøvet mange
dyre pickupper men vender altid tilbage til shure sc35c+n35x, denon dl 103, og
ortofon spu. L70 armen er en anden af mine favoritter og egentlig bedre end alt
andet jeg har prøvet. Ikke fan af lette arme.

Jesper


Meget interessant, hvilke andre arme har du sammenlignet med - Ortofon, FR?

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Kdaddy » man 23. mar 2020 01:20

Der er noget med synergier.
På et tidspunkt lavede jeg et kontroleret eksperiment med denon 103 i L70 arm mod spu, mayajima, ana 103 i groovemaster og schick 12” på lenco ptp. Underhunden denon 103 i L70 vandt. Men uafgjort mod spu gm ii i bokrand 12” på garrard 301.

Også prøvet: jelco 750, mørch dp6, ortofon rs212, as212, bokrand 9”. Desværre ikke fidelity research.

Fornyligt prøvet spu century hvilket var en skuffelse.

Jesper
Senest rettet af Kdaddy man 23. mar 2020 07:11, rettet i alt 1 gang.
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Almarx » man 23. mar 2020 03:25

Kunne du ikke beskrive det kontrollerede eksperiment for os ? Du prøver en række arme med fint ry, - hvor ender det for dig ? Jeg aldrig brugt en en L 70.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Kdaddy » man 23. mar 2020 07:44

Jeg synes denon L70 armen med denon 103 er en ualmindelig god (og prisrimelig) kombination.
På min lenco ptp prøver jeg så at sætte den op imod schick og groovemaster.
I de to sidste arme bruger jeg tre forskellige pick-up’er: ortofon spu, miyajima takumi,
og ana 103 (denon 103 i grøn sten). Jeg krydstjekker ved at bytte trafo’er også.
Jeg foretrækker L70 armen med denon 103 mod alle de andre permutationer.

Jeg har også en garrard 301 med spu i bokrand 12” arm. Jeg synes den og ptp/L70/denon 103
er på samme kvalitetsmæssige niveau. Men forskellig karakter. I praksis skifter jeg mellem
disse to setups afhængig af hvad jeg hører. Typisk 301 til jazz og ptp til rock og pop.

Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Shure MM pickups

Indlægaf hmt » man 23. mar 2020 09:15

Det er virkelig spændende. Tænker du har skiftet litze i l70 armen, men er der ellers gjort noget ved den? Kender du til Lencos egen high end arm, som vist nok hedder P77?

Flot setup og lækkert udvalg af riaa’er!

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Kdaddy » man 23. mar 2020 11:23

Jeg kender kun P77 armen fra LH hvor den bliver rosende omtalt. Jeg ved ikke om det er rigtigt eller bare fordi den er sjælden. På et tidspunkt så jeg en dansker på LH der sagde han havde en. Måske lusker han også rundt her og kan i givet fald kommentere. Gerne med billeder.

L70 armen findes også i en uber sjælden 12” version og jeg har set billeder fra bbc i 60’erne hvor den er monteret på garrard 301.

Mine L70 arme er fuldstændig umodificerede. Jeg har yderligere to L70 i huset. Det er ikke ret let at skifte litze. Der er en del på LH der skifter lejerne men det har jeg ikke gjort og tror heller ikke det er nødvendigt. Jeg tror den går bedst med “gammeldags” pickupper med konisk nål a la hvad vi har diskuteret ovenfor. Montage af spu kræver at man skifter fatningen (ikke let) eller tager spu’en ud af dens hus. Jeg har hørt om folk der har gjort det.

Jeg tror hemmeligheden ved den ligger i fjeder ophænget som i kombination med det tunge metal hoved gør at armens “sweet spot” ligger lige hvor pick-up’en sidder. Det sikrer at det er nålen og ikke armen der vibrerer. Simpelt og genialt.

Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Shure MM pickups

Indlægaf hmt » man 23. mar 2020 12:35

Det ser og lyder virkelig spændende. Tænker også at fordi L70 armen er en 10" at den rammer perfekt mellem kvaliteterne ved 9" og 12".

Jeg er ikke nødvendigvis enig i at fjederbelastning altid er sagen - det er fx forskellen på SME IV og V, hvor IV fungerer bedst til visse PU'ere, og ditto omvendt med V. Det afhænger af PU og hvad den fungerer bedst med. Altid fantastisk når man rammer en gylden kombination, hvad jeg kan forstå 103 og L70 arm er.

Har selv en L70 med bakelit headshell. Desværre er headshellen revnet og i øvrigt ikke særlig tungt heller. Vægt er nu ikke som sådan et problem, da det er nemt at tilføje. Chromen er desværre i gang med at karakelere, så køn er den ikke.

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Shure MM pickups

Indlægaf hmt » man 23. mar 2020 12:36

PS har du eksperimenteret med double og tripple-platter? Kan se du har en Tenuto-måtte på!
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Tonni » man 23. mar 2020 12:44

Tror dine betragtninger omkring L70 armen er ret godt funderet. Men da den også findes med et plastikhus, går jeg ud fra dine alle er metal. Det kunne være interessant at vide, om du har prøvet plast huset?

Ellers et utrolig lækkert anlæg du har! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Shure MM pickups

Indlægaf hess » man 23. mar 2020 13:19

Kdaddy skrev:Jeg kender kun P77 armen fra LH hvor den bliver rosende omtalt. Jeg ved ikke om det er rigtigt eller bare fordi den er sjælden. På et tidspunkt så jeg en dansker på LH der sagde han havde en. Måske lusker han også rundt her og kan i givet fald kommentere. Gerne med billeder


Det kunne måske godt være mig. Jeg startede for noget tid siden en tråd på LH om det og er i gang med at renovere en L77 med P77 arm. Har haft armen fuldstændig adskilt, så kender den ganske godt nu...altså design og konstruktionsmæssigt. Den er HELT fantastisk synes jeg! Virkelig godt bygget med dele i høj kvalitet. Men den er ikke lavet som fx en SME (der jo er pærelet at skille ad og arbejde med). Til gengæld er den sjov og udfordrende...og uhyre sjælden. Jeg har ikke hørt den spille endnu, da den ikke er færdig. Forleden fik jeg sat nye Cardas tråde i.

https://www.lencoheaven.net/forum/index ... #msg423863

P77 findes i øvrigt også i en 12" version. Måske kun en enkelt eller i hvert fald ganske få originalt produceret. En virksomhed i Schweiz tilbyder også at konvertere en "almindelig" P77 til 12". Meeen det burde være forbudt efter min mening.

https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... -268738663

https://tana-design.ch/12zoll.htm

Ellers en spændende tråd det her! Som rammer lige ned i meget af det jeg selv har og godt kan lide: Lenco, Shure M3D + M7D, SPU, Denon 103 :cool1: Planen er da også, at disse pickupper skal monteres...ikke på samme tid dog :roll:
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Jarle » man 23. mar 2020 16:03

Jeg har en Shure m3d:
Billede
Billede
Passer perfekt inn i gammelt SPU-hus.

Har en Tonar uorginal nål til denne, men skulle gjerne prøvd en original.
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Kdaddy » man 23. mar 2020 16:25

Så fik vi opklaret hvor den danske P77 er. Herligt.

Kan godt lide det solide udtryk af m3d.

Der er mange arme med fjeder til nåletrykket (fx også rs212 og rb300) men de har alle også en kontravægt.
Det har L70 armen netop ikke. Og pointen er at den pga af det kommer til at sidde i lejerne som en ketsjer i hånden på en tennisspiller med pickuppen der hvor bolden rammer.

Nej har ikke prøvet bakelit headshell. Har holdt mig til metal headshell fordi jeg gerne vil have noget vægt ude foran.

Ja jeg bruger de der tenuto plader. Isolerer mod støj fra drevet. Og virker lidt som dobbelt platter men nemmere at implementere.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Shure MM pickups

Indlægaf hess » man 23. mar 2020 16:30

Desværre er det ikke alle spu headshells der kan tage andre pickupper. Men kun i nogle huse. Gevindene sidder nemlig forskelligt placeret i forskellige ortofon producerede spu headshells. De SME producerede (dem der står sme på) har hullerne placeret så man kan montere passende pickupper. Jeg har en liggende (ortofon produceret) som ikke kan tage fx Shure M3D/M7D. Derfor er jeg i gang med at lave en lille adapter. Kan poste billeder hvis det lykkedes.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Shure MM pickups

Indlægaf hmt » man 23. mar 2020 17:25

hess skrev:Desværre er det ikke alle spu headshells der kan tage andre pickupper. Men kun i nogle huse. Gevindene sidder nemlig forskelligt placeret i forskellige ortofon producerede spu headshells. De SME producerede (dem der står sme på) har hullerne placeret så man kan montere passende pickupper. Jeg har en liggende (ortofon produceret) som ikke kan tage fx Shure M3D/M7D. Derfor er jeg i gang med at lave en lille adapter. Kan poste billeder hvis det lykkedes.


Sjovt, jeg er i gang med også at finde en løsning til at justere PU'ere i et SPU hus. Det nærmeste jeg er kommet er noget a la dette;

https://www.ebay.com/itm/Slider-Spacer- ... ZYTTixnWyA

Ellers er det noget DIY - men vil klart selv foretrække at finde det prof lavet.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Shure MM pickups

Indlægaf Fensten » man 23. mar 2020 18:49

Det var da en skøn drejning at tråden har taget. Både L70, L75/78 i og med at PTP er repræsenteret, foruden flere ældre Shure PUér.

Så mangler vi bare at nogen smider en større Sansui integreret med i puljen :)

Fortsæt endelig, det er interessant læsning :cool1:

Der burde dukke en JICO 35E fra pickupnaadlen, en af de nærmeste dage, så min V15III kan komme i spil igen :)

Lidt OT men er lencoheaven nede for tiden ?

Mvh.

Fensten
Senest rettet af Fensten man 23. mar 2020 20:54, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 856
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster