PhilipShure...?

Analog når det bedst

PhilipShure...?

Indlægaf Captain Phoenix » ons 22. apr 2020 16:38

Jeg hentede forleden en Philips GA-212 (solgt i en FB-gruppe).
Mest fordi den virkede (inkl. de cool touch-knapper med grønt lys i) og fordi jeg havde lyst til at prøve den. Nogle gange spiller Philips bedre end deres "plast-inspirerede" design skulle få en til at tro.
Og så fordi den havde fået ny drivrem - det er nemlig et rent helvede at fjerne de gamle, da de smelter til noget ondt, tyktflydende stads, som sviner helt vildt.

So far - so good.
Der var dog et par pudsigheder, da jeg fik kigget nærmere på den.

For det første sidder der en Shure nåle-forpart i det org. Philips GP-400 pick-up-hus :shock:
Dén har jeg ikke mødt før, men det spiller faktisk (og begge nåle-forparter slutter jo i et firkantet rør...)
Nogen der har erfaret dét før - og kan der være en forbindelse mellem Philips og Shure på pick-up-området?

IMG_1032.jpg

IMG_1033.jpg

For det andet var netledningen ikke med.
Stikket med et lodret og en vandret ben er notorisk umuligt at opdrive, så sælgeren havde selv flikket en ledning sammen, der sluttede i 2 (isolerede) krokodille-næb...
Det virker... men han glemte lige at trække stikket ud af stikkontakten inden han fjernede krokodillenæbene efter at have demo'et den. Så de kortsluttede selvfølgelig og tog sikringerne i huset med :lol: Det kunne være gået meget værre...

IMG_1034.jpg

Endelig havde transportskruerne aldrig været afmonteret - så affjedringen af værket har aldrig været i brug :roll:

IMG_1035.jpg

Det er sgu' mystiske ting, man kan møde derude - men jeg er glad for pladespilleren alligevel :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: PhilipShure...

Indlægaf Tonni » ons 22. apr 2020 16:45

Kors den vækker minder! Min barndoms anlæg, var en slig, også med 400 PU på. Sammen med en blåprik receiver og et sæt to vejs Arena højttalere. Som i øvrigt levede til midt halvfemserne, hvor min bror smed det hele ud! :(
Hold dog op det spillede mange gange giro413, og nærmest ingen plader. Min mor havde 10-12 stk...
Ak ja de minder... :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: PhilipShure...?

Indlægaf snod » ons 22. apr 2020 16:48

Captain Phoenix skrev:Stikket med et lodret og en vandret ben er notorisk umuligt at opdrive

Jeg tror, jeg kan finde en ledning. Vender tilbage.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: PhilipShure...?

Indlægaf janfroerup » ons 22. apr 2020 18:24

Personen der har "lavet" den "netledning" er jo direkte inkompetent og farlig for sine omgivelser - hold op noget klamhuggeri :)
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: PhilipShure...?

Indlægaf Gah » ons 22. apr 2020 18:38

Det er såmænd en ganske udmærket grammofon du der har fået fat på.
Med hensyn til Shure og Philips så er der ingen sammenhænge, bortset fra at nogle gange kunne Philips ikke producere nok pickupper og så blev deres bedre grammofoner monteret med en Shure.
Jeg er selv en stor fan af GP400 Pickuppen.
Men det du har her er noget sjusk og som man også kan se på billedet så passer nålen jo ikke på pickup huset,
Få fat i den rigtige nål hvis at du vil køre Philips vejen.
Jeg har her i dette forum gentagende gange skrevet rosende ord om GP serien af pickupper.
Og jeg er ikke den eneste, på Lencoheaven forumet, var der flere meget lange tråde om disse pickupper, som åbenbart, som jeg husker det, blev produceret af få personer i Berlin.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: PhilipShure...?

Indlægaf Captain Phoenix » ons 22. apr 2020 19:08

snod skrev:
Captain Phoenix skrev:Stikket med et lodret og en vandret ben er notorisk umuligt at opdrive

Jeg tror, jeg kan finde en ledning. Vender tilbage.

Fantastisk hvis du kan, Ole! :Thumpsup:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: PhilipShure...?

Indlægaf rimmer » ons 22. apr 2020 19:43

Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: PhilipShure...?

Indlægaf vincula » ons 22. apr 2020 19:56

Her er en god løsning. Kvalitets Nagaoka nål til din Philips GP400 til billige penge:

https://www.ebay.co.uk/itm/PUNTINA-PHIL ... SwvpZeggh8

Jeg har handlet hos ham et par gange, og han har været pålidelig.


Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: PhilipShure...?

Indlægaf Captain Phoenix » ons 22. apr 2020 20:42


Tak, rimmer.
Det bliver nok lidt voldsomt med knap 600,- for en netledning (115,- + porto 230,- + moms/PostNord-gebyr ca. 240,-).

Jeg krydser fingre for snod's eftersøgning - alternativt at montere en anden chassi-fatning som denne (C7 / "ottetals-stik"), hvortil lysnetledninger stadig fås.

pscm3.jpg

vincula skrev:Jeg har handlet hos ham et par gange, og han har været pålidelig.

Tak vincula - jeg kontakter sælger.

Ved nogen iøvrigt om de bedre Philips pu'er (f.eks. GP-412 der skulle være vældig god) "kun" er en anden nåleforpart - eller om der også er tale om en anden pu-enhed/-"krop"?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: PhilipShure...?

Indlægaf Gah » ons 22. apr 2020 20:56

Hvis at man vil nørde lidt mere i denne underkendte pickup serie, så fandt jeg lige linket som jeg omtalte til diskutionen på Lencoheaven.

https://www.lencoheaven.net/forum/index ... pic=6805.0

Her er også links til hvor at man kan købe nye nåle og bemærk GP serien findes også i en version II som mekanisk er forskellig fra den oprindelige, men det hele forklares i denne tråd.
Men din er så vidt jeg kan se, den oprindelige / første version.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: PhilipShure...?

Indlægaf Gottschalck » ons 22. apr 2020 21:33

GP-412 har en helt anden krop og er klasser over 400 modellen. Jeg har vist en du kan låne.

Ved nogen iøvrigt om de bedre Philips pu'er (f.eks. GP-412 der skulle være vældig god) "kun" er en anden nåleforpart - eller om der også er tale om en anden pu-enhed/-"krop"?[/quote]
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: PhilipShure...?

Indlægaf vincula » ons 22. apr 2020 22:18

GP400 har en konisk nål, GP 401 og GP 412 elliptisk, men GP 412 er meget blødere -endnu mere end min Goldring G900igc- og passer derfor bedre til lette arme. Har selv en original GP401 i sit æske. En fremragende pickup.

Jeg købte en Nagaoka nål som "reserve" til den -hvis noget skulle går galt... Man kan sagtens købe en 401 nål fra Tonar eller Nagaoka og bruge den til det GP400 hus. Eller køb 2, en konisk og en elliptisk. De er billige, kvaliteten holder, det er sjovt at lege med dem, og det kraver næsten ikke yderligere justeringer. Dem fra Jico er til gengæld afsindige dyre.

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: PhilipShure...?

Indlægaf Gah » ons 22. apr 2020 22:34

Man skal lige kontrollere hvilken version af GP pickupperne at det er at man har, fordi nålene er ikke kompatible imellem de forskellig versioner.
Og hvis at man har et pickuphus uden nål så skal man være kender for at kunne se om det er en version I eller II.
Jeg kan kun igen anbefale at læse tråden på Lencoheaven og alle de link som der er i denne tråd.
Her er et link som viser forskellen på en version I og en version II pickup.

Link.
http://3.bp.blogspot.com/-URJOD82aLj8/V ... nten_1.jpg

Men jeg kan da sige at de fleste GP4xx pickupper som er i Danmark er version I
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: PhilipShure...?

Indlægaf Captain Phoenix » ons 22. apr 2020 22:50

Gottschalck skrev:GP-412 har en helt anden krop og er klasser over 400 modellen. Jeg har vist en du kan låne

Hej Jesper,
Det vil jeg gerne benytte mig af - vi skal også have fundet ud af noget med de JBL 033 og MFB'erne. Måske i weekende'en omkring 1. maj?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: PhilipShure...?

Indlægaf Captain Phoenix » tors 23. apr 2020 00:15

Tak for gode input og tips.
Lige en status inden musikrummet lukkes for i aften:

212'eren fik en hurtig service:
- lejer adskildt og smurt
- motorophæng (gummi) behandlet med Rubber Conditioner
- manglende stelforbindelse loddet
- teak-finér slebet/olieret og lidt andet kosmetisk
- og så fandt jeg en GP-400 MKII pick-up på en Aristona pladespiller, som gemte sig på loftet. På med den :p

IMG_1047.jpg

Det hele spiller udmærket. GP-400 MKII'eren er med ét ord rar at lytte til.
Det virker til at være en pu, man godt kunne leve med længe:

    Bassen er mere fyldig end tør, men alligevel med god gengivelse af anslag
    Mellemtone nærværende og fint nuanceret og defineret (uden at være analytisk)
    Diskanten følger mellemtonen - rar og musikalsk med OK definition, men den kalder ikke på ord som "krystalklar", "super opløst" - og slet ikke skinger.
Nål til den oprindelige pu er bestilt i Italien (efter Vinculas anbefaling) - og så krydser jeg fingre for at snod finder lysnetledningen, så jeg kan kassere selvmords-kablet...

Tak for hjælpen!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 33 gæster