Ortofon Concorde 30

Analog når det bedst

Ortofon Concorde 30

Indlægaf kbekke » søn 22. nov 2020 15:59

Det sker ikke så sjældent at jeg kommer til at forkøbe mig på ting, der ser spændende ud - uden altid at have tænkt det helt igennem ;)

I denne uge var det så en Ortofon Concorde 30, jeg kom til at gå i fælden med.

F4E5F94E-D120-4CB9-B0DF-91EDA9B84B95.jpeg


Nålen er selvfølgelig enten færdig eller i hvert fald begravet i fastbrændt skidt. Men det er ikke det, der er problemet. Det var under alle omstændigheder en del af kalkulen.

Men hvad jeg ikke havde taget med i mine beregninger, var at Concorden med sine kun 8,5 gram jo er beregnet til meget lette arme og ikke på nogen måde umiddelbart kan udbalanceres på min Fidelity Research FR-24 _s_

So what to do? I gamle dage havde man nok bare hængt en 25 øre på fingerbøjlen og ladet festen fortsætte. Men hvem går rundt med kontanter i dag?

På Vinylengine er der rygter om en Ortofon-produceret “sliding weight” som kunne sættes på tonearmen:

https://www.vinylengine.com/turntable_f ... 12#p663272

Jeg har skrevet til bemeldte Henley Audio og afventer pt svar.

Men er der nogen her, der ved noget? Eller har bedre ideer? Eller måske bare en 25 øre tilovers? :lol:

-Det er iøvrigt israelske Avishai Cohen og Big Vicious (ECM 2680), der i baggrunden boltrer sig i grænselandet mellem Miles og Massive Attack - og det var så til gengæld et af ugens absolut bedre køb.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon Concorde 30

Indlægaf ferr31 » søn 22. nov 2020 17:57

Jeg købte en sådan vægt af vinyl (Børge) måske du kan være heldig at han har en mere liggende i skuffen.
Jeg har lige vejet min og den vejer 11,23 g ;)
Senest rettet af ferr31 søn 22. nov 2020 18:15, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Ortofon Concorde 30

Indlægaf pqrannes » søn 22. nov 2020 18:09

Jeg kan hjælpe med et lod (6 gr) eller en tungere Concorde pickup (u. nål og14 gr.)

IMG_20201122_171906.jpg


PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Ortofon Concorde 30

Indlægaf his067 » søn 22. nov 2020 18:19

Hvis kbekke ikke er interesseret, er jeg. Send en PB hvis det er tilfældet.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ortofon Concorde 30

Indlægaf kbekke » søn 22. nov 2020 18:43

pqrannes skrev:Jeg kan hjælpe med et lod (6 gr) eller en tungere Concorde pickup (u. nål og14 gr.)

IMG_20201122_171906.jpg


PQR


Hopla! Jeg er interesseret i begge dele og sender en pb.

Men, jeg prøver også lige at skrive til Vinyl. Hvis der er bid der, kan pqrannes’ lot gerne gå til his067.

Tak for hjælpen.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon Concorde 30

Indlægaf kbekke » søn 22. nov 2020 18:46

ferr31 skrev:Jeg købte en sådan vægt af vinyl (Børge) måske du kan være heldig at han har en mere liggende i skuffen.
Jeg har lige vejet min og den vejer 11,23 g ;)


Selvfølgelig. Hvis nogen skulle have sådan nogle liggende, så er det da Børge! Jeg prøver en pb.

Tak for hjælpen og god aften :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon Concorde 30

Indlægaf kbekke » ons 25. nov 2020 12:10

Her følger en foreløbig opdatering omkring den famøse Concorde 30:

Jeg fik et meget venligt svar fra Catherine hos Henley Audio på min forespørgsel:

"Hello Kim,
Thank you for your email.
However, I am afraid that we cannot help as we are the UK distributor so we cannot ship outside the UK.
You will need to contact Ortofon directly, and because you are also in Denmark then they should be able to supply you directly.

Kind regards,

Catherine"

Umiddelbart så bliver det jo hverken be- eller afkræftet om Henley Audio stadig er i besiddelse af dimserne, så hvis his067 stadig har brug for een, er der måske stadig en mikroskopisk mulighed her?

Mit næste skridt var naturligvis at skrive til support@ortofon.dk.

Som svarer:

"Kære Kim Steen

Det er korrekt, vintage low-mass Concorde 30 var leveret inkl. både sliding weight og counter weight. Desværre, tilbyder vi ikke længere disse komponenter.

Ifl. vedhæftede SL-1200 userguide, s. 9 : applicable cartridge weight range incl. headshell er op til 17.5g. Headshell vægt er 7.5g. Således cartridge minimum vægt skal være 10g for direkte mount på tonearm. Low-mass Concorde 30 vejer kun 6.5g, det er ikke nok.

With kind regards

Katarina H. Nielsen

Technical support
Ortofon A/S
"

-Det lader altså til at Condorden blev leveret med både en sliding weight og en counter weight - som jeg formoder var specifikt tilpasset Technics SL-1200 og skulle bruges samtidigt (?)

-Desværre er begge dele forlængst udgået af sortimentet - hvilket vel ikke kan overraske.

En søgning på "Ortofon Concorde" på ebay giver heller ikke umiddelbart noget, jeg kan bruge til noget.

-Så jeg har indtil videre takket ja til pqrannes tilbud.

Opdatering følger når delene når frem til laboratoriet i Vejle.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon Concorde 30

Indlægaf Hackenberg » ons 25. nov 2020 12:23

Er det mig der er idiot eller vil sådan en vægt være en "bjørnetjeneste" i traditionel forstand.
Concorden med de tilsvarende nåleenheder er til lette arme, ikk'? Så at øge armens masse med et lod på "den forkerte side" må være helt forkert. Hvis man absolut ikke kan udballancere med det kontralod man har bør man vel få lavet et lettere.
Jeg har selv haft problemet..... troede jeg. Det viste sig at jeg ikke kunne udballancere Concorden til balance for at nulstille min nåletryksskala. Hvis jeg bare kørte kontraloddet helt ind var der ca. et gram nåletryk på pu'en.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Ortofon Concorde 30

Indlægaf KlausM » ons 25. nov 2020 12:49

Den ser sådan her ud, skruen er af plastik, så den ikke beskadiger armen. Jeg har en et sted, hvis der er behov for mål:

Concorde_30.jpg

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM ons 25. nov 2020 14:11, rettet i alt 3 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Ortofon Concorde 30

Indlægaf Hackenberg » ons 25. nov 2020 13:58

SÅDAN ser den ud. Et maskinværksted burde kunne lave sådan et lod med en pinolskrue for en ramme øl.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Ortofon Concorde 30

Indlægaf kbekke » ons 25. nov 2020 15:05

Hackenberg skrev:Er det mig der er idiot eller vil sådan en vægt være en "bjørnetjeneste" i traditionel forstand.
Concorden med de tilsvarende nåleenheder er til lette arme, ikk'? Så at øge armens masse med et lod på "den forkerte side" må være helt forkert. Hvis man absolut ikke kan udballancere med det kontralod man har bør man vel få lavet et lettere.
Jeg har selv haft problemet..... troede jeg. Det viste sig at jeg ikke kunne udballancere Concorden til balance for at nulstille min nåletryksskala. Hvis jeg bare kørte kontraloddet helt ind var der ca. et gram nåletryk på pu'en.


-Jeg er med på at det ideelle selvfølgelig er at finde en tonearm, der matcher PU'en - eller omvendt. Det var jo sådan set også der, jeg gik galt i byen til at begynde med ;)

Men jeg synes da også det er lidt sjovt, at Ortofon har valgt at konstruere en PU, der netop IKKE matcher den tonearm, som den åbenlyst skal sidde på og så som standard har leveret tilbehør, der skal forsøge at rette op på miseren.

:ide:

Spørgsmålet er også om ikke den counter weight, der blev leveret med Condorden, netop VAR lettere end standard SL-1200 og var beregnet til at skulle bruges i stedet for - og sammen med "sliding weighten" for at få det hele til at gå op?

Jeg ved det ikke (endnu), men synes da det kunne være spændende at få afdækket det kapitel. Det er jo fra en tid, hvor man hos Ortofon tydeligvis ikke var bange for at eksperimentere med tingene.
Senest rettet af kbekke ons 25. nov 2020 15:22, rettet i alt 2 gange.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon Concorde 30

Indlægaf kbekke » ons 25. nov 2020 15:06

KlausM skrev:Den ser sådan her ud, skruen er af plastik, så den ikke beskadiger armen. Jeg har en et sted, hvis der er behov for mål:

Concorde_30.jpg

Mvh Klaus


Det kunne da være interessant, hvis du en dag alligevel falder over den - vægten ligeså :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon Concorde 30

Indlægaf tctla » ons 25. nov 2020 16:00

Vægt = 65g (med plast-skrue.)

Ydre diameter: 29,6mm
Hul-diameter: 15mm
Højde: 15,5mm

Plast (nylon) skruen har 4mm gevind og gevindstykket er 15,9mm langt.
Hovedet er 2,8mm højt.

Både indvendige og udvendige kanter er reifede.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Ortofon Concorde 30

Indlægaf KlausM » ons 25. nov 2020 16:33

Her er det originale tilbehør til en Ortofon Concorde 30:

20201125_153547.jpg

Min kontravægt vejer 60 gram. Den lille vægt er et alternativ til at skifte kontravægten, og monteres på armrøret bag ved pick-up'en.

Jeg forstår ikke snakken om Technics SL-1200, jeg tror på ingen måde at denne høj-compliante pick-up var lavet til den, dens arm er da for tung, mon ikke at det var de senere DJ pickup'er, der var tiltænkt SL-1200??

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Ortofon Concorde 30

Indlægaf his067 » ons 25. nov 2020 17:01

KlausM skrev:
Jeg forstår ikke snakken om Technics SL-1200, jeg tror på ingen måde at denne høj-compliante pick-up var lavet til den, dens arm er da for tung, mon ikke at det var de senere DJ pickup'er, der var tiltænkt SL-1200??

Mvh Klaus


Fidelity Research FR24 har ikke nogen data omkring effektiv masse, men bruger manualen beskriver den som "universal type stereo tonearm for light stylus pressure" så mon ikke en Ortofon LM30 kan gå an?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 104 gæster