Marantz 6300

Analog når det bedst

Marantz 6300

Indlægaf kennethjakobsen » søn 29. nov 2020 22:08

Hej.

Jeg købte tidliger på året en Marantz 6300 - som udover et revnet støvlåg :( også trænger til en ny strob pære... Jeg havde bestilt en på e-bay fra US, men den kom aldrig frem... Er der nogle herinde der ved hvor man kan være heldig og finde sådan en?

Og skulle nogle have et støvlåg liggende, så sig også endelig til :)
kennethjakobsen
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 29 nov 2020
Lokalitet: Padborg

Re: Marantz 6300

Indlægaf Fredmarantz » søn 29. nov 2020 23:43

Velkommen til Vintagehifi.dk - og vi håber (selvfølgelig), at du finder glæde og inspiration ved at være bruger her :-)

Det er en glimlampe (M002 i SM) - servicemanualen foreskriver ikke type - og jeg kan ikke se, hvordan strømforholdene er omkring lampen. Du kan vel ikke se på lampen, hvilken type, det er? Måske et foto?

Der er ikke min erfaring, at glimlamper til strobelys sådan lige dør ud....er du nu sikker på, at den trænger til udskiftning?

Hvis du søger på "NE-2 neon lamp" - kommer der måske ... og sandsynligvis nogle resultater.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 6300

Indlægaf kennethjakobsen » man 30. nov 2020 10:08

Hej Freddy,

Tak for velkomsten - jeg er allerede meget begejstret for dette forum!

Jeg må indrømme at jeg blot har antaget at den skulle udskiftes da den stoppede med at lyse - men jeg må hellere tage en nærmere kig på den snarest. Og så vender jeg tilbage :)

Vh Kenneth
kennethjakobsen
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 29 nov 2020
Lokalitet: Padborg

Re: Marantz 6300

Indlægaf Fredmarantz » man 30. nov 2020 10:58

Jeg ville undersøge, om der var andet galt. Får den lampe mon den rigtige spænding? - hvad med den modstand, der skal sidde i forbindelse med lampen. ? - er den ok?

Hvis du kan undersøge det lidt ved at skille det nænsomt ad - måske tage et per gode billeder - og tage et par gode målinger med et multimeter, er der måske en chance for at kunne finde uf af om lampen skal skiftes eller kredsløbet blot skal repareres lidt. Jeg er ikke specielt dygtig til den slags, men der er brugere her, som normalt er gode og yderst forstandige hjælpere, endda på afstand....

Man kan købe neonlamper med tilhørende modstand på nettet - hvis man Googler "NE-2 neon lamp". Jeg ved dog ikke, hvilken model, der skal købes (elektriske forhold i Marantz'en).

Servicemanualen findes på vinylengine i deres Manual-bibliotek.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz 6300

Indlægaf spuncut » man 30. nov 2020 15:10

Jeg havde for nogle år siden en 6320 hvor glimlampen raslede fra hinanden efter en tur i bilen. Den blev skiftet til noget i stil med denne (tjek fysiske mål):
https://elektronik-lavpris.dk/p90504/ln ... ma-6x18mm/
og seriemodstanden, 10kOhm blev skiftet til 220 kOhm/0,5W. Der var ikke lige så meget blus på som den originale, men den var fuldt brugbar.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 86 gæster