Knækket nål på Ortofon m20fl Super pick-up

Analog når det bedst

Knækket nål på Ortofon m20fl Super pick-up

Indlægaf AndersB » ons 26. maj 2021 20:59

Hej

Jeg har en Luxman pd 272 med en Ortofon m20fl Super pick-up.
Nålen på pick-uppen er desværre knækket, og mine spørgsmål er:

Kan jeg nøjes med udskifte nålen eller skal hele pick-uppen skiftes?
Hvor kan jeg købe de reservedele, jeg skal bruge?


På forhånd tak for hjælpen! :)

Vh
Anders
AndersB
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25 maj 2021
Lokalitet: København

Re: Knækket nål på Ortofon m20fl Super pick-up

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. maj 2021 22:07

Velkommen til Vintagehifi.dk - du er forhåbentlig endt det rigtige sted til den slags spørgsmål.... :cool1:

Man kan købe en såkaldt forpart - som man monterer på "huset" af pick-up'en. Det er denne forpart, som du er nødt til at anskaffe, så vidt jeg er orienteret. Desværre er den ikke ligefrem billig.

Her er et Ebay-eksempel fra sælger Thakker (lad dig ikke forvirre af det engelske islæt på Auktionen/annoncen - det er en Tysk forhandler, der sælger og sender fra Tyskland (moms)): https://www.ebay.co.uk/itm/350265009841 ... Swd6tgoi8M

Måske man er lige så godt stillet ved bare at købe en helt komplet pickup M20FL. - det koster vel tæt på det samme.

Hvis nogen ved, om man kan få en pickup af denne slags "retippet" (ny diamant) - så kan de jo fortælle lidt om det. det ved jeg ikke noget særligt om. Helt billigt er det dog heller ikke. M20FL er jo ikke ligefrem en sekunda-pickup.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Knækket nål på Ortofon m20fl Super pick-up

Indlægaf Tonni » ons 26. maj 2021 22:24

En retipping vil næppe være billigere end en forpart?

Men det er også en fornem PU. Med den nål, bliver det ikke meget bedre detaljemæssigt.

M20 findes også i en elliptisk udgave, med mindre detaljer til følge. Men den er også mere tilgængelig.
En original D20E Super koster €149. og uoriginale koster fra €29,50 og op, hvis på lager...

Det umiddelbare spørgsmål må være, var du tilfreds med lyden, mens den virkede?
Og hvis ikke, hvad kunne du tænke dig anderledes?

Velkommen til! :cool1:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Knækket nål på Ortofon m20fl Super pick-up

Indlægaf TruthSpinner » tors 27. maj 2021 08:38

En original D20E Super kan altså klares for 119euro lige her i DK: https://www.dacapoaudio.com/1998-Ortofon-D-20-E-SUPER-styli.html

Bemærk at Ortofon i disse modeller benyttede en formgivet plasticstuds på forsatserne, som skal passe ind i en åbning i pickuphuset. Man kan bruge de roterbare 360 graders billeder til at se om studsen ligner den på den gamle nål. Hvis den gør er alt godt. Nogle studsformer er universelle og passer på alle relevante huse. De findes især på uoriginale nåle, men jeg mener også at Ortofon har lavet enkelte universelle nåle.
TruthSpinner
Branchemedlem
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: 29 jun 2011
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Lokalitet: Taastrup

Re: Knækket nål på Ortofon m20fl Super pick-up

Indlægaf amads » fre 28. maj 2021 09:44

Hvis du ser på D20E Super nålen, skal du bare være sikker på at du har en super letvægtsarm. Den har en dobbelt så høj compliance end FL nålen. Du risikerer et dårligt match mellem arm og pickup.
Hvis du ellers var tilfreds med lyden i den gamle nål, og ikke har planer om at skifte pickup, har jeg en NOS D20FL Super nål som jeg godt vil sælge dig til en fornuftig pris. Den har kun været testet i huset for at se om den funkede da jeg købte den.
Den blev for et par år siden indkøbt som reserve, hvis nu uheldet skulle være ude.
En ny NOS FL-nål koster ca. 1500 kr.
amads
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 12 mar 2011
Lokalitet: Næstved

Re: Knækket nål på Ortofon m20fl Super pick-up

Indlægaf bjerager » fre 28. maj 2021 14:26

amads skrev:Hvis du ser på D20E Super nålen, skal du bare være sikker på at du har en super letvægtsarm. Den har en dobbelt så høj compliance end FL nålen. Du risikerer et dårligt match mellem arm og pickup.
Hvis du ellers var tilfreds med lyden i den gamle nål, og ikke har planer om at skifte pickup, har jeg en NOS D20FL Super nål som jeg godt vil sælge dig til en fornuftig pris. Den har kun været testet i huset for at se om den funkede da jeg købte den.
Den blev for et par år siden indkøbt som reserve, hvis nu uheldet skulle være ude.
En ny NOS FL-nål koster ca. 1500 kr.


Hvis ikke han er interesseret, så er jeg
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Knækket nål på Ortofon m20fl Super pick-up

Indlægaf amads » lør 29. maj 2021 09:51

Vi må lige vente og se hvad Anders beslutter. Så tager vi den derfra.
Ellers har jeg faktisk en hel M20FL Super pickup også med NOS nål som jeg skal af med. Begge nåle blev indkøbt samtidig.
Men jeg har solgt min anden pladespiller og den er derfor i overskud.
amads
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 12 mar 2011
Lokalitet: Næstved

Re: Knækket nål på Ortofon m20fl Super pick-up

Indlægaf AndersB » tirs 27. dec 2022 18:53

Hej Mads

Jeg glemte alt om mit spørgsmål på forummet. Har stadig ikke fået fikset min PU :roll:
Har du stadig nåle til salg?

Vh
Anders
AndersB
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25 maj 2021
Lokalitet: København

Re: Knækket nål på Ortofon m20fl Super pick-up

Indlægaf bjerager » tirs 27. dec 2022 21:15

AndersB skrev:Hej Mads

Jeg glemte alt om mit spørgsmål på forummet. Har stadig ikke fået fikset min PU :roll:
Har du stadig nåle til salg?

Vh
Anders


Hej Anders - jeg tror du skal sende ham en PB. Du kan ikke regne med at han tilfældigvis kigger ind og ser dit opslag.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Knækket nål på Ortofon m20fl Super pick-up

Indlægaf AndersB » ons 28. dec 2022 01:07

Det gør jeg :) Tak.
AndersB
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25 maj 2021
Lokalitet: København


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 148 gæster