Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Analog når det bedst

Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf haflermicro » lør 21. jan 2023 17:29

Hej!

I 1990 købte jeg et nyt sæt Ortofon MC20 Super II og step-up T20II ...altså et matchende sæt.

Den pickup har jeg altid syntes lyder fantastisk og jeg har ikke tal på hvor mange timer den har pløjet...men det
er astronomisk.
I 2013 var jeg heldig at finde en ny (demo-model fra anmelder hos hedengange blad High-Fidelity)...den havde med
sikkerhed kun ganske få spilletimer eller minutter på bagen.
Selvom den fra 1990 stadig lød super valgte jeg alligevel at skifte ud med den nye og ligge den anden i skuffen.
Dette er nu 9 år siden og den har nu med sikkerhed kørt lige så mange plader igennem som den gamle...altså virkeligt mange spilletimer.

I formiddags prøvede jeg for sjovs skyld at skifte tilbage til 1990'eren justere behørigt ind og så sætte alle yndlingsnumrene under nålen.
Resultatet er at jeg simpelthen ikke kan høre forskel...heller ikke i høretelefonerne.
Den gamle lyder identisk med den fra 2013.

For begge gælder at de lyder fantastisk og at de leverer ens...osse i inderrillerne.

MC20 Super II er med diamant Fritz Gyger Type 1 ...en slibning som jeg har læst et sted, under ideelle forhold har dobbelt så lang levetid som andre slibninger.
Alligevel finder jeg det utroligt at så gamle pickupper stadigvæk kan lyde så dejligt, så nærværende og ja....som om intet kan stoppe dem...heller ikke gummiophænget som stadig holder nålefanen rank.

Jeg synes jo det er helt magisk at jeg aldrig spekulerer i at skifte pickup fordi skidtet begynder at levere dårligt.

Det kan jo osse være mine ører som spiller mig et puds...mange års tæsk til festivaller og høj lydstyrke i hovedtelefoner...men jeg tror det nu ikke, for andre som af og til lytter med synes osse min pladespiller
leverer fantastisk.

Hvad er jeres erfaringer med Ortofon MC20 modellerne med Fritz Gyger slibninger - oplever i det samme?
Denne pickup var ikke just billig dengang i 1990, men hvis man kan få så meget glæde af denne type (og man kan forliges med dennes lyd) i mange mange år....så er det jo en utrolig billig pickup som det osse idag er værd at kigge efter som brugt?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf MaxJ » lør 21. jan 2023 19:49

Det er skam en rigtig god pickup, men den T20. Det kan gøres bedre. Jeg skal så lige indskyde at jeg ikke kender type ll modellen.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf haflermicro » lør 21. jan 2023 21:30

T20 II er alene tiltænkt og tilpasset Ortofon MC10, 20 og 30 Super II ...og sammen med en supergod RIAA i min Hafler DH100 så ja...da er jeg meget tilfreds....
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf bjerager » lør 21. jan 2023 21:37

Altså... helt generelt set, så er det min oplevelse, at pickupper holder langt længere tid end de har ry for. Og at det så typisk er ophængt, der svigter og ikke nålen, der bliver slidt. Jeg har selv en MC-30 super, som jeg altid bliver positivt overrasket over, når jeg sætter den på.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf haflermicro » lør 21. jan 2023 21:54

Ja....og så synes jeg osse at det hjælper at have nogle referencer man hele tiden kan måle op imod.
Jeg har 3 stykker musik som jeg 100% ved hvorledes skal lyde....Lord Is It Mine / Supertramp, Little Wing / Sting,
Boppin The Blues / Robert Gordon & Link Wray. Kommer der dage, hvor jeg bilder mig ind noget lyder anderledes så
pejler jeg mig tilbage på sporet ved at lytte til disse numre...lyder de som de skal er alt godt.
Jeg er sikker på at mange pickupper bliver kasseret på forkert grundlag.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf spuncut » søn 22. jan 2023 02:32

Tilbage i sidste halvdel af firserne, hvor SII-pickupperne udkom, prøvede jeg en MC20. Den var ikke lige mig, for varm til min smag, så derfor røg jeg på en MC30. Den har jeg så brugt lige siden og jeg har på intet tidspunkt følt for at udskifte til noget andet, idet jeg ikke har hørt noget som kunne trigge min min misundelighed.
Så er der det med ørenes alder. Ville jeg i dag kunne høre forskel på en MC20 SII og en MC30 SII? Sikkert ikke.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf haflermicro » søn 22. jan 2023 11:27

Tak spuncut.
Jeg kan læse at du gør samme erfaringer som mig med den pick-up serie.
Samme pickup siden slutfirserne og vellyd endnu....sindssygt meget pickup for pengene med over 30 års afskrivning.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf kbekke » søn 22. jan 2023 11:55

Jeg ville nok også have mere glæde af et par nye ører end en ny pickup! :p

Men bortset fra, hvordan den lyder, så er det vigtigste vel om pickuppen stadig sporer, som den skal?

Eller hvad?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf lillebror » søn 22. jan 2023 12:20

Jeg har også en Ortofon MC20 Super MKII og synes, at den lyder ret så fantastisk. Ind i mellem får jeg den tanke, at den reelle udvikling at pu'ere stoppede for 30+ år siden, og det, vi i dag ser, er overprissatte "kunstværker", der hovedsagligt er baseret på storytelling indeholdende en skønsom blanding af japansk samuraisværdsteknik og moderne rumfartsteknologi. ;)
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf haflermicro » søn 22. jan 2023 12:26

Jooh...enig i at sporingen er vigtig, men da vil jeg sige at den justering jeg gør ved montering af pickuppen...den er lige grundig hver gang.
Det vil sige at sporingen er sat ok både da nålen var ny og osse dags dato. I og med det stadig efter mange pladers afspilning lyder supergodt....da vil jeg osse mene at sporingen er ok ellers ville lyden jo gradvis forringes på de 3 referencenumre jeg anvender. De 3 stykker musik lyder stadig fremragende...det må jo betyde at nålen ikke skærer af rillevæggene...da dette ville forringe lyden!

Jeg ved faktisk ikke hvilken degradering min hørelse har....men det er vel underligt hvis forringet hørelse kan detektere at tingene lyder fremragende.
Senest rettet af haflermicro søn 22. jan 2023 12:36, rettet i alt 1 gang.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf haflermicro » søn 22. jan 2023 12:29

lillebror skrev:Jeg har også en Ortofon MC20 Super MKII og synes, at den lyder ret så fantastisk. Ind i mellem får jeg den tanke, at den reelle udvikling at pu'ere stoppede for 30+ år siden, og det, vi i dag ser, er overprissatte "kunstværker", der hovedsagligt er baseret på storytelling indeholdende en skønsom blanding af japansk samuraisværdsteknik og moderne rumfartsteknologi. ;)


Man kunne fristes til at tænke således....og det er i hvertfald ikke i hifi-butikken man bliver tilrådet at lade
en godt lydende pickup spille i årevis....det kan de ikke leve af.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf his067 » søn 22. jan 2023 14:45

Jeg vil lige henlede opmærsomheden på min tråd om min Ortofon Royal N. De nyeste målinger (fra begyndelsen af Januar) ligger her:https://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=558&t=13567&start=30.

Der har været en del fnidder i diskussionen af hvad resultaterne siger. Men det er, mener jeg, muligt at læse følgende ud af dem.

    Feickerts måleplade er ikke pålidelig mht. forvrængning: Skiftet til Analogue Productions The ultimate analogue test record fjernede knapt 2% i aflæst THD (det samme gælder Feickerts 'anden-ikke-nævnt-i-brugsanvisningen 1 kHz tone på side B, som også giver samme lavere måling)
    Filtre har indflydelse på aflæsningen af f-res (det er især vigtigt i forbindelse med den 'nye' RIAA/IEC kurve med 7950 μs (20 Hz) lavfrekvensafskæring som var i kraft 1976-2009). Ifølge mine målinger har Lyngdorfs infra-soniske filter enorm indflydelse på den vertikale f-res.
    Værket synes at have en observerbar indflydelse på måleresultaterne
    Jeg har ikke kunnet konstatere nogen målelig forskel på VTA (jeg har ikke dokumenteret det i tråden. Måske skulle jeg gøre det....Feickert demonstrerer en stor indflydelse på Krydstaledæmpning og faseforløb i brugervejledningen.)
    Endeligt (og mest relevant for denne diskussion): efter 300 timers brug er der stadig ikke nogen konsistent forskel imellem nye målinger, og de målinger jeg lavede af den ubrugte SPU Royal.

Jeg vil også gerne samstemme med Haflermicro og Lillebror, når de siger, at der ligesom ikke er sket nogen egentlig epokegørende fremskridt indenfor pickupper, siden B&O lavede deres MMC1. Jeg har for et års tid siden fået en MMC1 genskabt hos SoundSmith (ophænget var brudt sammen) og for en måneds tid eller to siden har sammesteds genopbygget en SoundSmith The Voice (også med dårligt ophæng) for mig. Begge lyder fænomenalt, og, omend de er lidt slankere i lyden end SPU Royal, er de helt 'Top of the line' med hensyn til tredimensionalitet og 'PRAT' (Pace, Rhythm and Pace). Der var helt klart en grund til at SoundSmith købte rettighederne til B&Os moving micro cross pickupper og lavede deres egne maskiner til at lave dem, efter at B&O smed deres produktionsværktøj og tekniske tegninger/specifikationer ud.

Til gengæld er jeg lidt skuffet over den (endnu ikke tilspillede) Ortofon MC30 Super, som jeg også har fået re-tippet hos SoundSmith med en safir/contact line nålearm/diamant. Men MC30 er temmeligt træls at sætte op i en Mørch arm: den glider meget let ud af justering, fordi den har en helt glat monteringsflade og jeg har ikke haft tid til at gøre noget seriøst ved det problem.


PS: vedrørende B&O MMC1: den har en opgivet compliance på 30 c.u. Jeg har to af dem, den ene u-modificeret og godt tilspillet. Jeg har målt dens vertikale resonans i min Mørch arm og har fundet at den er meget stivere 'i levende live'. Sådan cirka 11 c.u. Så der er ikke noget at sige til at folk er forvirrede omkring tonearme og f-res.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf MaxJ » søn 22. jan 2023 15:26

Jeg kan forstå at min nye Ortofon Cadenza Black, kun er skrot. :(
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf Louis » søn 22. jan 2023 15:40

Jeg har også brugt ortofons mc20 og mkII, super osv. Jeg har altid synes godt om dem. Alle mine har været brugte med et ukendt antal spilletimer. Men jeg har faktisk aldrig været ude for at de er slidt op.

Jeg vil dog sige at du kan hente helt ufatteligt meget ved at skifte din t20 stepup ud.
Da jeg gik fra t20 til t30 skete der virkelig noget, væsentligt bedre trafoer. Da jeg skiftede t30 ud med signalmaster skete der noget igen og da jeg derefter fik fingre i end t2000 så var der virkelig forskel.
Jeg tror du ville få væsentligt mere eud af din pickup som du i forvejen er glad for:-)
Idag må jeg dog konstatere at jeg synes bedre om andre og nyere pickupper.

Idag bruger jeg en Transfiguration Axia og en Benz Micro L2, den købte jeg da jeg fik ny stepup der gav lidt muligheder for at prøve noget andet end de lavimpedante ortofon.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Ortofon MC20 Super II - er min hørelse svækket eller?

Indlægaf MaxJ » søn 22. jan 2023 15:45

Louis skrev:Jeg har også brugt ortofons mc20 og mkII, super osv. Jeg har altid synes godt om dem. Alle mine har været brugte med et ukendt antal spilletimer. Men jeg har faktisk aldrig været ude for at de er slidt op.

Jeg vil dog sige at du kan hente helt ufatteligt meget ved at skifte din t20 stepup ud.
Da jeg gik fra t20 til t30 skete der virkelig noget, væsentligt bedre trafoer. Da jeg skiftede t30 ud med signalmaster skete der noget igen og da jeg derefter fik fingre i end t2000 så var der virkelig forskel.
Jeg tror du ville få væsentligt mere eud af din pickup som du i forvejen er glad for:-)
Idag må jeg dog konstatere at jeg synes bedre om andre og nyere pickupper.

Idag bruger jeg en Transfiguration Axia og en Benz Micro L2, den købte jeg da jeg fik ny stepup der gav lidt muligheder for at prøve noget andet end de lavimpedante ortofon.


Ja der ér altså sket noget efter min mening.
T20 stepuppen er ikke specielt god, som du skriver, så er der rigtig meget at hente på den front. Jeg har selv en T20 liggende i skuffen. Jeg har en Ortofon Verto på min Cadenza pickup. Det er heller ikke optimalt men mine ører er 67 år gamle så det er nok overkille at købe en ny trafo.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 136 gæster