Step up trafo til Ortofon MC30 Supreme

Analog når det bedst

Step up trafo til Ortofon MC30 Supreme

Indlægaf Thorenstd » man 13. feb 2023 12:00

Hej.

Jeg har en Ortofon MC30 Supreme, som er koblet til forstærkeren via en Signalmaster MC-forstærker/step-up trafo.
Disse to har ikke været i brug i ca. 10 år. Problemet er, at der nærmest ikke kommer lyd ud af venstre Kanal. Jeg har prøvet at koble Pladespilleren direkte i Forstærkeren, udnom Step-up'en. Der sidder stereoperspektivet lige i midten. Så må det være MC-forstærkeren, der er blevet træt. Hvilken (Prisvenlig) MC-forstærker vil I anbefale til min Ortofon ?
Mvh. Kent.
Thorenstd
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 feb 2023
Lokalitet: Skagen

Re: Step up trafo til Ortofon MC30 Supreme

Indlægaf kbekke » man 13. feb 2023 18:41

Der er et par brugere herinde, der har erfaring med Signalmasteren (MCT 3000). Jeg er ikke en af dem. Men jeg har ikke indtryk af, at stepup- eller transformatorer i det hele taget af sig selv bliver “trætte”.

Måske det var en ide at checke for “kontaktbesvær” (stik og kabler) inden du investerer i nyt?

Signalmasteren har et godt ry, så jeg er ikke sikker på, at et værdigt alternativ vil være ligefrem billigt. Gode trafoer koster, fordi de er gode - og omvendt. En Ortofon T-30 vil nok være det, mange vil anbefale i vintage-sammenhæng. Men om den er ligeså god, skal jeg ikke kunne sige noget om. En moderne ST-80 har næsten identiske karakeristika, men er bestemt ikke ligefrem “prisvenlig”.

Signalmasteren skulle give en forstærkning på 28dB, hvilket jeg umiddelbart synes lyder rigeligt i betragtning af MC30’erens relativt robuste output. Allerede ved 20dB vil du få 5mV, som burde være optimalt for mange MM-indgange.

En aktiv head-amp med 20-24dB forstærkning og en indgangsimpedans på 100 ohm eller en god stepup trafo med en turns ratio på enten 1:10 eller 1:20 ville være det, jeg i første omgang ville kigge efter.

Men det mest økonomiske ville helt klart være at få din Signalmaster op at køre igen. Den er god nok til at fortjene en ekstra chance.

Måske er der nogen herinde, der kan hjælpe dig videre?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Step up trafo til Ortofon MC30 Supreme

Indlægaf Thorenstd » man 13. feb 2023 20:13

Hej, Kbekke.

Tak for dit fine og uddybende svar. Jeg har prøvet at rense terminalerne på Signalmasteren, den har guldterminaler, så der skulle ikke være så meget bøvl med kontaktbesvær. Jeg har bestilt en NAD PP2E hos HiFiklubben. Den koster 1.400,- og skulle efter sigende være ganske forftig pris- og lydmæssigt. Ellers har de 30 dages returret.
:-)
Thorenstd
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 feb 2023
Lokalitet: Skagen

Re: Step up trafo til Ortofon MC30 Supreme

Indlægaf Louis » man 13. feb 2023 20:21

Jeg er en af dem der har god erfaring med signalmasteren. Og den er rigitg god synes jeg. Den lyder - synes jeg, bedre end Ortofon t-30, der dog har justerings mulighederne. Den forstærker måske lige rigeligt, men ikke så meget at det ikke er godt. En signalmaster kan man være heldig at finde at finde på dba til 1500 kr. Alternativt ville være en dansk stepup ved navn "No Name" det er nogle af de samme folk. Måske er det endda nærmest den samme stepup. Den koster også ca 1500-2000. En t30 ligger nok i omkring 3.000. det afhængig lidt af hvad du kalder prisbillig?

Har du tjekket at det kabel du brugte mellem stepup og forstærker er ok?
Signalmasterens trafoer er limet inden i, hvis de løsner sig og kan kurere rundt er det måske en løsning?

Hvis du kommer omkring Århus ind i mellem så kan jeg godt tjekke den for dig. Du skal under alle omstændigheder ikke smide den ud ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Step up trafo til Ortofon MC30 Supreme

Indlægaf Thorenstd » man 13. feb 2023 21:32

Hej, Louis.

Tak for dit fine svar. Jeg tror ikke, det er kablerne, de er af meget høj kvalitet, med guldstik. Jeg tror simpelthen bare, den er blevet træt. Men den NAD, jeg har bestilt, virker også meget fornuftig. :-)
Thorenstd
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07 feb 2023
Lokalitet: Skagen

Re: Step up trafo til Ortofon MC30 Supreme

Indlægaf kbekke » man 13. feb 2023 23:10

Thorenstd skrev:Hej, Kbekke.

Tak for dit fine og uddybende svar. Jeg har prøvet at rense terminalerne på Signalmasteren, den har guldterminaler, så der skulle ikke være så meget bøvl med kontaktbesvær. Jeg har bestilt en NAD PP2E hos HiFiklubben. Den koster 1.400,- og skulle efter sigende være ganske forftig pris- og lydmæssigt. Ellers har de 30 dages returret.
:-)


Den skal nok få jobbet gjort. Selvom nogle måske vil mene, at de to spiller i forskellige ligaer og at MC30’eren fortjener noget “bedre”. Det vigtigste er imidlertid, at du er tilfreds og du vil jo stadig kunne bruge Signalmasteren sammen med NAD’en, hvis du får løst problemet.

Ellers skulle den nok være til at få afsat, selv som “måske-defekt”.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Step up trafo til Ortofon MC30 Supreme

Indlægaf Louis » tirs 14. feb 2023 07:47

Thorenstd skrev:Hej, Louis.

Tak for dit fine svar. Jeg tror ikke, det er kablerne, de er af meget høj kvalitet, med guldstik. Jeg tror simpelthen bare, den er blevet træt. Men den NAD, jeg har bestilt, virker også meget fornuftig. :-)


Ellers er der et lille alternativ hvis det viser sig at være nødvendigt. Det er i hvert fald til fornuftige penge.

https://www.dba.dk/andet-ortofon-t-10-p ... re_listing

Hvis du påtænker at sælge signalmasteren så må du skrive mig en besked.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 176 gæster