Vask af 1 plade

Analog når det bedst

Vask af 1 plade

Indlægaf NikonSP » tors 16. feb 2023 16:59

Hej alle i forum.

Jeg har erhvervet en meget tidlig Pink Floyd / The Wall, som VIRKELIG trænger til en grundig vask. Er der et af forummedlemmerne, som har en pladevasker og som kan hjælpe med denne vaskeopgave. Og gerne i rimelig afstand fra Herning, - hvad det så ellers er :lol: - men jeg kører gerne et stykke for at få det klaret.
Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Vask af 1 plade

Indlægaf vanja » tors 16. feb 2023 17:53

Der ligger videoer på youtube, med varierende anmeldelser.
Vanja
Thorens TD 150/Ortofon sl 15e - Philips N 1702 -SVHS - HI8 - DV - HD - DAT - spillemusik grej m. m.
Brugeravatar
vanja
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 jun 2012
Geografisk sted: Byen med Danmarks bedste indkøbscenter
Lokalitet: Rødovre

Re: Vask af 1 plade

Indlægaf trikker » tors 16. feb 2023 18:07

altså du er velkommen her og få vasket det på en knosti pladevaske. Den er manuel og jeg laver blandingen selv.
Hvis det kunne friste så tag da endelig flere med, ellers bliver det en dyr vask ( 2 * 45 km )
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Vask af 1 plade

Indlægaf Captain Phoenix » tors 16. feb 2023 18:29

NikonSP skrev:Hej alle i forum.

Jeg har erhvervet en meget tidlig Pink Floyd / The Wall, som VIRKELIG trænger til en grundig vask. Er der et af forummedlemmerne, som har en pladevasker og som kan hjælpe med denne vaskeopgave. Og gerne i rimelig afstand fra Herning, - hvad det så ellers er :lol: - men jeg kører gerne et stykke for at få det klaret.
Vh/
Harvey

Tag den med på træf, Harvey.
Jeg har min nye ultralyds-pladerenser med (og min anden, traditionelle/børste renser også) og laver en lille pladerensnings-"clinic" hvor vi kan vaske nogle plader, hvis folk har med.
Vi skal nok få din renset :p
Og så kan vi/man også få lejlighed til at høre før/efter - det vil være lærerigt, tror jeg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Vask af 1 plade

Indlægaf NikonSP » tors 16. feb 2023 19:01

Tak til Trikker og Claus :thumbsup:

Men jeg tror jeg går med Claus' tilbud, så sparer jeg trods alt de kilometer og der er jo ikke så længe til træffet :cool1:

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Vask af 1 plade

Indlægaf Johntee » fre 17. feb 2023 10:49

NikonSP skrev:Hej alle i forum.

Jeg har erhvervet en meget tidlig Pink Floyd / The Wall, som VIRKELIG trænger til en grundig vask. Er der et af forummedlemmerne, som har en pladevasker og som kan hjælpe med denne vaskeopgave. Og gerne i rimelig afstand fra Herning, - hvad det så ellers er :lol: - men jeg kører gerne et stykke for at få det klaret.
Vh/
Harvey


hej, har den originale, det er pladens kvalitet det er galt med, den larmer og skratter, . den er gemt i ekstra beskyttelse.men er simpelt hen ulidelig at høre på. anskaffede mig i stedet cden-
Johntee
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12 feb 2023
Lokalitet: Aalborg

Re: Vask af 1 plade

Indlægaf Sorenki » fre 17. feb 2023 13:51

Johntee skrev:hej, har den originale, det er pladens kvalitet det er galt med, den larmer og skratter, . den er gemt i ekstra beskyttelse.men er simpelt hen ulidelig at høre på. anskaffede mig i stedet cden-

Her er jeg uenig, jeg har 2 originale og et par re-issues; alle er godt renset og er af særdeles god kvalitet og med en rigtig god lydoplevelse. faktisk så god at jeg flere gange overraskes over detaljer når jeg opgraderer aspekter; pickup, tonearms-justering osv. - måske har du været uheldig?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Vask af 1 plade

Indlægaf Captain Phoenix » fre 17. feb 2023 14:46

Sorenki skrev:
Johntee skrev:hej, har den originale, det er pladens kvalitet det er galt med, den larmer og skratter, . den er gemt i ekstra beskyttelse.men er simpelt hen ulidelig at høre på. anskaffede mig i stedet cden-

Her er jeg uenig, jeg har 2 originale og et par re-issues; alle er godt renset og er af særdeles god kvalitet og med en rigtig god lydoplevelse. faktisk så god at jeg flere gange overraskes over detaljer når jeg opgraderer aspekter; pickup, tonearms-justering osv. - måske har du været uheldig?

Der er muligvis tale om forskellige versioner.

I skriver begge "den originale"/"2 originale", men med 244 forskelliger vinyl-versioner af The Wall er det meget sandsynligt, at der er tale om 2 eller 3 forskellige udgaver. Og dermed med mulighed for at den ene udgave fra starten er behæftet med fejl ("no fills" eller andre presningsfejl).
Selv indenfor samme version kan forskelligheder fra presningen jo sagtens forekomme - og gør det, erfarer mange af os nærmest dagligt (ihvertfald hyppigt).
Endelig er der måske også en forskel i hvordan pladen er blevet behandlet i de op til 43 år, der er gået siden den udkom (slidte pu'er osv.)

Det meste snavs kan man jo se - og det er sikkert dét NikonSP har observeret, så forhåbentlig hjælper en rensning på det. Noget synligt snavs (fingeraftryk) forringer ikke nødvendigvis lyden - og noget usynligt snavs (f.eks. fra tidligere dårlig rensning) forringer lyden...

Jeg elsker vinylplader :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Vask af 1 plade

Indlægaf MaxJ » fre 17. feb 2023 14:52

Helt enig med Captainen :p
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Vask af 1 plade

Indlægaf JGreen » fre 17. feb 2023 21:59

Ja min fejler heller ikke noget. den var min fødseldags gave til mig selv, mener det var i 79
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Vask af 1 plade

Indlægaf haflermicro » søn 19. feb 2023 12:06

Jeg købte mit eksemplar i Poetsch grænsehandelbutik i foråret 1980...lød godt og lyder stadig fremragende.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Vask af 1 plade

Indlægaf his067 » fre 10. mar 2023 22:12

For dem af jer der husker min entusiasme for Sheffield Labs SL28 (Debussy og Stravinsky) på Hald og som beklagede hvor forfærdeligt den krakkelerede og støjede og som så/hørte hvor u-effektiv ultralyd alene var:
jeg satte pladen i min ultralyd rensemaskine uden ultralyd i fire timer idag. Der stod den så og kørte rundt i rensevæsken i lang tid og til slut gav jeg den så 3 minutter med ultralyd med efterfølgende udsugning på min vakuum-rensemaskine. Det virkede. Den er næsten uden mislyde nu (og hold kæft hvor sådan en direkte skåret plade lyder godt).

Så, som man siger herovre: 'all good things come to those who wait'.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 163 gæster