Anbefaling til kabel

Analog når det bedst

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf lillebror » tors 16. mar 2023 11:51

Det kan vel forklares, at højttalere og pick-up'er kræver lidt tilspilning. Der er jo mekaniske/bevægelige dele. Når talen går på elektriske komponenter, herunder kabler, så kunne jeg godt tænke mig at få en forklaring. Umiddelbart tænker jeg, at tilspilning skal tolkes som tilvænning, og det er dine ører, det drejer sig om. Tilspilnings-/tilvænningsperioden er skægt nok ofte lidt længere end returretsperioden.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf Sorenki » tors 16. mar 2023 11:51

Kan vi ikke holde snuden i sporet her?
Hvis en person ønsker at skifte kabler (det kan jo være af mange årsager; ideer om lyd, kvaliteten af kabler og stik, vedligeholdelse af stikforbindelse - her er Neutrik dejlige) og så er det vel den persons mandat. Der er emner som "kan man høre kabler", "skal kabler spilles til" osv osv som aldrig finder enighed i et online-forum, så lad os lade det ligge. - ellers er det jo oplagt med seperate tråde med plads til de tekniske og subjektive oplevelser og overvejelser ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf Tophøj » tors 16. mar 2023 12:04

Jeg syntes da jeg holdte "snuden i sporet" jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der sker med kablet under en tilspilnings-periode, da jeg ingen erfaring har med det?
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf MaxJ » tors 16. mar 2023 12:10

Tophøj skrev:Jeg syntes da jeg holdte "snuden i sporet" jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der sker med kablet under en tilspilnings-periode, da jeg ingen erfaring har med det?


Ok, jeg ville ikke have blandet mig mere. Problemet er at det vides ikke med sikkerhed, men et kabel om det er signal eller højtaler kabel, så ændrer det lyd efter at have spillet nogle timer. Jeg kender ikke teorien bag det, men det er almindelig kendt i hifi kredse.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf Sorenki » tors 16. mar 2023 12:45

Med "snuden i sporet" mener jeg ift trådstarters spørgsmål om kabler til sin pladespiller og anbefaling hertil - jeg opfatter diskussionen om tilspilning som OT her og at fortjene sin egen tråd - det er et spændende emne jeg gerne vil læse mere om/forstå - men jeg tænker ikke det ordentligt kan udfoldes i denne tråd?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf Dqx500 » tors 16. mar 2023 14:27

Hvis man køber 6 meter Cordial kablet hos Thoman, har man yderligere 3 meter at lege med for en meget billig penge (145kr + levering). :thumbsup:
Fint når man løse stik liggende. Jeg har en del gamle pladespillere med ret medtagne kabler, eller DIN, så det ser ud som et fornuftig køb.
Er der nogen der kender kapacitansen på dette kabel?
Dqx500
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 21 feb 2021
Lokalitet: Aarhus

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf Dqx500 » tors 16. mar 2023 14:48

Preben skrev:Glem alle dem der siger det ikke bliver bedre med andre kabler, de ved ganske enkelt ikke hvad de snakker om, jeg har prøvet et utal af kabler, og har fundet et billigt sommer cable SC-Galileo 238 plus, til lidt over 20 kr. meteren hos thomann, jeg bruger dem selv på min pladespiller, og har også lavet dem til andre som også er glade for dem, tag dig ikke af det er mikrofon kabel, et kabel til vær kanal, her er linket https://www.thomann.de/dk/sommer_cable_ ... lus_sw.htm

Hej Preben
Jeg kan se at der er to ledere og to jord. Bruger du bare et kabel til begge kanaler eller kører du dobbelt op.
6meter Cordial løsningen er lidt billigere hvis man medregner stik, specielt hvis man skal bruge dobbelt på Sommer.
Jeg synes ikke Thomann angiver kapacitans på nogen af delene.
Mvh. Jens
Dqx500
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 21 feb 2021
Lokalitet: Aarhus

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf MaxJ » tors 16. mar 2023 15:01

Han bruger to ledere i hver kabel, kan ikke huske hvordan han forbinder det, men prikker lige til ham.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf Dqx500 » tors 16. mar 2023 15:05

Jeg fandt kapacitancerne på nettet. Cordial CFU 80pf/m, Sommer SC-Galileo 238 Plus 50pf/m (men det bliver vel 100 pf/m hvis man bruger begge ledere til samme kanal)
Dqx500
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 21 feb 2021
Lokalitet: Aarhus

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf MaxJ » tors 16. mar 2023 15:09

Som sagt kan jeg ikke huske hvordan han har lavet dem, han har også lavet mine kabler. Jeg har skrevet til ham. Kapaciteterne er ikke noget problem i mit setup, hverken på CD eller pladespiller.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf Dqx500 » tors 16. mar 2023 15:22

MaxJ skrev:Som sagt kan jeg ikke huske hvordan han har lavet dem, han har også lavet mine kabler. Jeg har skrevet til ham. Kapaciteterne er ikke noget problem i mit setup, hverken på CD eller pladespiller.

Ok, men så kan du jo se om der kører et enkelt kabel for begge kanaler eller et for hver :Tanke:
Hvis det fungerer med et enkelt kabel, lidt som på DIN, er det jo en meget fin kapacitans for en billig penge.
Dqx500
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 21 feb 2021
Lokalitet: Aarhus

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf MaxJ » tors 16. mar 2023 15:25

To kabler ,et til hver kanal. Jeg mener at trådene er forbundet sammen i kablet.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf AnalogBo » tors 16. mar 2023 16:00

Undskyld mit afsporende spørgsmål om tilspilning.
Jeg håber kan fortsætte på tråden: Tilspilning af kabler og komponenter.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. mar 2023 18:08

Preben skrev:
hvor mange popcorn tror du han kan pille ud af ørene, jeg tror der er nogen der har dem der, i stedet for at spise dem, og de for deres computer til at læse op for dem, de har jo nok ikke hørt hvad vi har skrevet, for det kan da ikke være fordi de ikke forstår det, det må de da være for kloge til, nå men lad det nu ligge, man skal jo ikke moppe folk bare fordi de har et høre problem.


Kommentarer som ovenstående fra "Preben" har vi ingen tradition for på vores forum. Kommentaren er skrevet i en nedladende og bedrevidende tone/stil, som jeg/vi som redaktører ikke ønsker her. Nu har Preben ikke været med så længe, så hvordan skulle han vide bedre, men hermed løfter jeg altså pegefingeren. Vort forum består af voksne rare mennesker, hvoraf mange af dem - også deltagende her i tråden, er med stor teknisk baggrund og indsigt. Forummet er kendetegnet ved, at der altid skrives i en respektfuld og hyggelig tone hvor "overskriften" ikke bærer præg af, at man vil overbevise hinanden om dette og hint - men derimod har vi alle det rigtig fint med at vi respekterer hinandens forskelligheder- deler hinandens oplevelser og tilgange til interessen "vintage hifi". Disse deltagere bør ikke fejes af banen med udokumenteret bedreviden og udokumenterede diagnoser på hørelsen mv. Det hører ikke hjemme her. Dog er der selvfølgelig plads til forskellige meninger - det er vel en del af konceptet.

Desværre er dette ofte, hvad der sker, når temaerne bevæger sig ind på "kabeltråde" - og ligeså med den nyoprettede tråd om "tilspilning af komponenter". Vi har været dejligt frie for at have disse tråde, da vi for det meste er enige om, at netop disse emner indeholder aspekter og oplevelser som er meget individuelle og hvor dokumentation er en helt tydelig mangelvare. (kaldes også "Woodoo" og "snakeoil")

Trådstarter er selvfølgelig i sin fulde ret til at forhøre sig her på forummet om kabler, men lad os, som sorenki også skriver, holde "snuden i sporet". Trådstarter har fået et par gode hints til muligt indkøb og så kan vi lade den være ved det. flere gode og saglige forslag til ham er selvfølgelig stadig velkomne.

Om det så er "forbudt" at tale om oplevelser med kabler? - nej ,det er det ikke, men jeg er et meget følsomt gemyt, når det kommer til udokumenterede påstande og nedladende/bedrevidende diagnosticerende snak om dårlig hørelse osv.....så det vil jeg have ekstra opmærksomhed på - og det vil jeg slå hårdt ned på.

Jeg forstår godt, at der har været et par indlæg fra teknikere, som godt ville høre lidt mere om, hvordan man med rette kan påstå at eksempelvis "kabler skal tilspilles" . Det kunne jeg godt nok også godt tænke mig at læse - men hvis nogen vil kloge sig i dette, så bør man for det første gøre det i den af "AnalogBo" oprettede tråd til formålet - og for det andet ser jeg som redaktør genre, at man holder sig saglig - gerne dokumenteret.
Hvis det ikke er muligt at dokumentere, vil jeg bede de udokumenterende brugere starte deres sætninger med: "Det er min oplevelse, at....." - og hvis nogle kan dokumentere, må de også hellere end gerne gøre dette.

AnalogBo's nye tråd om "tilspilning af kabler og komponenter" er her: viewtopic.php?f=559&p=141522#p141522

Måske kan AnalogBo få den opfattelse, at jeg helst ikke så hans nyoprettede tråd - men det forholder sig ikke sådan - jeg velkommer tråden :thumbsup: , da den kan blive endog meget interessant, forudsat at de af redaktionen beskrevne opmærksomhedspunkter ikke forulempes.

i denne (nærværende) tråd kan man fortsætte med at give trådstarter gode råd om evt. ny kabelanskaffelse, men under ovenstående betingelser.

Er man utilfreds med dette skriv, så kan man rette henvendelse direkte til redaktionen:
https://vintagehifi.dk/contact/

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf bjerager » tors 16. mar 2023 18:55

Fredmarantz skrev:
Preben skrev:
hvor mange popcorn tror du han kan pille ud af ørene, jeg tror der er nogen der har dem der, i stedet for at spise dem, og de for deres computer til at læse op for dem, de har jo nok ikke hørt hvad vi har skrevet, for det kan da ikke være fordi de ikke forstår det, det må de da være for kloge til, nå men lad det nu ligge, man skal jo ikke moppe folk bare fordi de har et høre problem.


Kommentarer som ovenstående fra "Preben" har vi ingen tradition for på vores forum. Kommentaren er skrevet i en nedladende og bedrevidende tone/stil, som jeg/vi som redaktører ikke ønsker her. Nu har Preben ikke været med så længe, så hvordan skulle han vide bedre, men hermed løfter jeg altså pegefingeren. Vort forum består af voksne rare mennesker, hvoraf mange af dem - også deltagende her i tråden, er med stor teknisk baggrund og indsigt. Forummet er kendetegnet ved, at der altid skrives i en respektfuld og hyggelig tone hvor "overskriften" ikke bærer præg af, at man vil overbevise hinanden om dette og hint - men derimod har vi alle det rigtig fint med at vi respekterer hinandens forskelligheder- deler hinandens oplevelser og tilgange til interessen "vintage hifi". Disse deltagere bør ikke fejes af banen med udokumenteret bedreviden og udokumenterede diagnoser på hørelsen mv. Det hører ikke hjemme her. Dog er der selvfølgelig plads til forskellige meninger - det er vel en del af konceptet.

Desværre er dette ofte, hvad der sker, når temaerne bevæger sig ind på "kabeltråde" - og ligeså med den nyoprettede tråd om "tilspilning af komponenter". Vi har været dejligt frie for at have disse tråde, da vi for det meste er enige om, at netop disse emner indeholder aspekter og oplevelser som er meget individuelle og hvor dokumentation er en helt tydelig mangelvare. (kaldes også "Woodoo" og "snakeoil")

Trådstarter er selvfølgelig i sin fulde ret til at forhøre sig her på forummet om kabler, men lad os, som sorenki også skriver, holde "snuden i sporet". Trådstarter har fået et par gode hints til muligt indkøb og så kan vi lade den være ved det. flere gode og saglige forslag til ham er selvfølgelig stadig velkomne.

Om det så er "forbudt" at tale om oplevelser med kabler? - nej ,det er det ikke, men jeg er et meget følsomt gemyt, når det kommer til udokumenterede påstande og nedladende/bedrevidende diagnosticerende snak om dårlig hørelse osv.....så det vil jeg have ekstra opmærksomhed på - og det vil jeg slå hårdt ned på.

Jeg forstår godt, at der har været et par indlæg fra teknikere, som godt ville høre lidt mere om, hvordan man med rette kan påstå at eksempelvis "kabler skal tilspilles" . Det kunne jeg godt nok også godt tænke mig at læse - men hvis nogen vil kloge sig i dette, så bør man for det første gøre det i den af "AnalogBo" oprettede tråd til formålet - og for det andet ser jeg som redaktør genre, at man holder sig saglig - gerne dokumenteret.
Hvis det ikke er muligt at dokumentere, vil jeg bede de udokumenterende brugere starte deres sætninger med: "Det er min oplevelse, at....." - og hvis nogle kan dokumentere, må de også hellere end gerne gøre dette.

AnalogBo's nye tråd om "tilspilning af kabler og komponenter" er her: viewtopic.php?f=559&p=141522#p141522

Måske kan AnalogBo få den opfattelse, at jeg helst ikke så hans nyoprettede tråd - men det forholder sig ikke sådan - jeg velkommer tråden :thumbsup: , da den kan blive endog meget interessant, forudsat at de af redaktionen beskrevne opmærksomhedspunkter ikke forulempes.

i denne (nærværende) tråd kan man fortsætte med at give trådstarter gode råd om evt. ny kabelanskaffelse, men under ovenstående betingelser.

Er man utilfreds med dette skriv, så kan man rette henvendelse direkte til redaktionen:
https://vintagehifi.dk/contact/

Vh
Freddy

:OLO:
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 186 gæster