Anbefaling til kabel

Analog når det bedst

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf The Canadian » tors 16. mar 2023 19:01

Fredmarantz skrev:
Preben skrev:
hvor mange popcorn tror du han kan pille ud af ørene, jeg tror der er nogen der har dem der, i stedet for at spise dem, og de for deres computer til at læse op for dem, de har jo nok ikke hørt hvad vi har skrevet, for det kan da ikke være fordi de ikke forstår det, det må de da være for kloge til, nå men lad det nu ligge, man skal jo ikke moppe folk bare fordi de har et høre problem.


Kommentarer som ovenstående fra "Preben" har vi ingen tradition for på vores forum. Kommentaren er skrevet i en nedladende og bedrevidende tone/stil, som jeg/vi som redaktører ikke ønsker her. Nu har Preben ikke været med så længe, så hvordan skulle han vide bedre, men hermed løfter jeg altså pegefingeren. Vort forum består af voksne rare mennesker, hvoraf mange af dem - også deltagende her i tråden, er med stor teknisk baggrund og indsigt. Forummet er kendetegnet ved, at der altid skrives i en respektfuld og hyggelig tone hvor "overskriften" ikke bærer præg af, at man vil overbevise hinanden om dette og hint - men derimod har vi alle det rigtig fint med at vi respekterer hinandens forskelligheder- deler hinandens oplevelser og tilgange til interessen "vintage hifi". Disse deltagere bør ikke fejes af banen med udokumenteret bedreviden og udokumenterede diagnoser på hørelsen mv. Det hører ikke hjemme her. Dog er der selvfølgelig plads til forskellige meninger - det er vel en del af konceptet.

Desværre er dette ofte, hvad der sker, når temaerne bevæger sig ind på "kabeltråde" - og ligeså med den nyoprettede tråd om "tilspilning af komponenter". Vi har været dejligt frie for at have disse tråde, da vi for det meste er enige om, at netop disse emner indeholder aspekter og oplevelser som er meget individuelle og hvor dokumentation er en helt tydelig mangelvare. (kaldes også "Woodoo" og "snakeoil")

Trådstarter er selvfølgelig i sin fulde ret til at forhøre sig her på forummet om kabler, men lad os, som sorenki også skriver, holde "snuden i sporet". Trådstarter har fået et par gode hints til muligt indkøb og så kan vi lade den være ved det. flere gode og saglige forslag til ham er selvfølgelig stadig velkomne.

Om det så er "forbudt" at tale om oplevelser med kabler? - nej ,det er det ikke, men jeg er et meget følsomt gemyt, når det kommer til udokumenterede påstande og nedladende/bedrevidende diagnosticerende snak om dårlig hørelse osv.....så det vil jeg have ekstra opmærksomhed på - og det vil jeg slå hårdt ned på.

Jeg forstår godt, at der har været et par indlæg fra teknikere, som godt ville høre lidt mere om, hvordan man med rette kan påstå at eksempelvis "kabler skal tilspilles" . Det kunne jeg godt nok også godt tænke mig at læse - men hvis nogen vil kloge sig i dette, så bør man for det første gøre det i den af "AnalogBo" oprettede tråd til formålet - og for det andet ser jeg som redaktør genre, at man holder sig saglig - gerne dokumenteret.
Hvis det ikke er muligt at dokumentere, vil jeg bede de udokumenterende brugere starte deres sætninger med: "Det er min oplevelse, at....." - og hvis nogle kan dokumentere, må de også hellere end gerne gøre dette.

AnalogBo's nye tråd om "tilspilning af kabler og komponenter" er her: viewtopic.php?f=559&p=141522#p141522

Måske kan AnalogBo få den opfattelse, at jeg helst ikke så hans nyoprettede tråd - men det forholder sig ikke sådan - jeg velkommer tråden :thumbsup: , da den kan blive endog meget interessant, forudsat at de af redaktionen beskrevne opmærksomhedspunkter ikke forulempes.

i denne (nærværende) tråd kan man fortsætte med at give trådstarter gode råd om evt. ny kabelanskaffelse, men under ovenstående betingelser.

Er man utilfreds med dette skriv, så kan man rette henvendelse direkte til redaktionen:
https://vintagehifi.dk/contact/

Vh
Freddy


:OLO:
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf Helikon » tors 16. mar 2023 19:14

For at komme tilbage til det egentlige emne er her et link til fornuftige phonostik fra bla. REAN og Amphenol https://www.thomann.de/dk/phonostik_boesninger.html der prismæssigt ikke kammer over. De ligger på linie med det foreslåede kabel der også er i den grad er overkommeligt rent økonomisk og er mekanisk meget robuste og godt lavet.
Kablet der er i spil er dobbelt skærmet og det er en rigtig god ting i fht. undertrykkelse af indstrålet støj. Yderligere er det det der kaldes balanceret, dvs. der er to ledere. Til et alm. phono signal er der ikke behov for denne opbygning i og med at phonosignaler er ubalancerede. Men det giver mulighed for at lave det man kalder "pseudo-balanceret" og det er at skærmen i den ene ende ikke er tilsluttet, se tegningen. Den ende skærmen er tilsluttet skal i det apparat der sender signalet, feks. radioen.
Sådan EMC mæssigt betyder det at kabinettet på det apparat der sender, fortsætter ud i skærmen så selve signalet ikke bliver påvirket af støj. Men det er som sagt kun pseudo når det ikke er ægte balanceret.
Pseudo betyder på almindeligt dansk, noget der ikke er som det det giver sig ud for eller er falsk.

Om det så har en betydning ved jeg ikke, måske i meget støjfyldte miljøer men hjemme i min stue kan jeg ikke høre om det er den ene eller anden måde kablet er lavet på og heller ikke om det vender den ene eller anden vej. Men når man nu har muligheden kan man ligeså godt prøve, der sker ikke noget ved det og intet går i stykker eller fejler.
Og så er det lidt fedt at "sparke dæk" over at man kører fup-balanceret - nå nej pseudo-balanceret. :lol:
Anyway man får et lækkert kabel der mekanisk er meget robust og giver en god fornemmelse af at man har et kvalitets produkt i hånden.
God fornøjelse
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf The Canadian » tors 16. mar 2023 19:24

Her for du kabel og stik til 115,- ... Køber du stik alene, så det 80,- ... Det nævnte kable har jeg monteret på rigtig mange 1210 over årene

https://www.thomann.de/dk/cordial_cfu_3_cc.htm
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf kbekke » tors 16. mar 2023 19:50

Helikon skrev:For at komme tilbage til det egentlige emne er her et link til fornuftige phonostik fra bla. REAN og Amphenol https://www.thomann.de/dk/phonostik_boesninger.html der prismæssigt ikke kammer over. De ligger på linie med det foreslåede kabel der også er i den grad er overkommeligt rent økonomisk og er mekanisk meget robuste og godt lavet.
Kablet der er i spil er dobbelt skærmet og det er en rigtig god ting i fht. undertrykkelse af indstrålet støj. Yderligere er det det der kaldes balanceret, dvs. der er to ledere. Til et alm. phono signal er der ikke behov for denne opbygning i og med at phonosignaler er ubalancerede. Men det giver mulighed for at lave det man kalder "pseudo-balanceret" og det er at skærmen i den ene ende ikke er tilsluttet, se tegningen. Den ende skærmen er tilsluttet skal i det apparat der sender signalet, feks. radioen.
Sådan EMC mæssigt betyder det at kabinettet på det apparat der sender, fortsætter ud i skærmen så selve signalet ikke bliver påvirket af støj. Men det er som sagt kun pseudo når det ikke er ægte balanceret.
Pseudo betyder på almindeligt dansk, noget der ikke er som det det giver sig ud for eller er falsk.

Om det så har en betydning ved jeg ikke, måske i meget støjfyldte miljøer men hjemme i min stue kan jeg ikke høre om det er den ene eller anden måde kablet er lavet på og heller ikke om det vender den ene eller anden vej. Men når man nu har muligheden kan man ligeså godt prøve, der sker ikke noget ved det og intet går i stykker eller fejler.
Og så er det lidt fedt at "sparke dæk" over at man kører fup-balanceret - nå nej pseudo-balanceret. :lol:
Anyway man får et lækkert kabel der mekanisk er meget robust og giver en god fornemmelse af at man har et kvalitets produkt i hånden.
God fornøjelse


Jeg laver noget lignende med Sommer SC Albedo og Neutrik NF2.

B1FFCD8B-BBDB-48C2-AB85-370E92C9389C.jpeg

Det er en lidt dyrere løsning, som ikke nødvendigvis er bedre end noget andet, der er foreslået. Jeg kan heller ikke påstå, at jeg for alvor kan høre forskel på om de er termineret som “single-ended” eller “pseudobalanceret” eller for den sags skyld på dem, jeg selv laver og de færdige kabler, jeg også har fra Supra, Van den Hul og sågar Argon. Hvilket jo sådan set også er meningen, da et kabel jo netop helst ikke skal “lyde” af noget.

Men det er meget fedt at lave sine egne kabler (og i de længder, som man rent faktisk har brug for) og jeg bruger dem med godt resultat (uden hverken støj eller brum) til både mikrosvage signaler fra his067’s MC200-pickup, mellem stepup og rør-riaa, for- og effekttrin og alt, hvad man ellers kan sende lyd imellem.

Specifikt hvad angår fastmonterede kabler på Technics- og andre pladespillere, så kan det sagtens være en god ide at skifte dem. Men det vil typisk være pga fysisk overlast, f.eks. at kablet er blevet klemt, gået løs indeni pladespilleren eller at et stik er blevet molestreret undervejs. Rent lydmæssigt mener jeg klart, at den nemmeste opgradering, som også er den med mest størst potentiale, er at kigge på en ny/bedre pickup. Det kan gøres dyrt, endog meget dyrt, men der er også gode pickupper, der absolut er til at betale.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf Fensten » tors 16. mar 2023 21:59

Enig Freddy,

Jeg har lidt erfaring med signalkabler, ikke meget men lidt. Uden dog at kunne måle på dem med andet end med ørerne.

Jeg har lavet både almindelige signalkabler RCA til RCA og RCA til Cardas din 5 Pol.

Min erfaringer er at man med signal kabler kan justere lyden ganske let. Lidt højere opløsning særligt i de øvre registre. Jeg har lavet sammenligninger med alm. lakridskabler og mine egne DIY. Der kan man/jeg høre forskel.

En kort overgang havde jeg ‘fornøjelsen’ af et sæt Van Den Hul. De lød underligt slørede og mørke, væsentligt dårligere mine DIY.

Årsagen til at lave egne er ren og skær lyst. Det er sikkert billigere at købe hos på Thomann, som flere andre har gode erfaringer med.

Jeg vil tro at et DIY 1 m. signalkabel med WBT kopier koster ca. 130,- i stumper.

Mine er lavet af Van Damme pro grade XKE Classic 10 meter for 150,- (instrumentkabel) og alibaba WBT kopier 200,- for 8 stk.

Canary og Belden skulle også lave velegnede kabler til egenfremstilling.

Prøv det af skulle i være nysgerrige :)

Mvh.


Fensten.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf Strandvaskeren » fre 17. mar 2023 22:25

Fredmarantz skrev:Hvis det ikke er muligt at dokumentere, vil jeg bede de udokumenterende brugere starte deres sætninger med: "Det er min oplevelse, at....." - og hvis nogle kan dokumentere, må de også hellere end gerne gøre dette.

Jeg forundres til stadighed over at ting indenfor hifi tilsyneladende skal baseres på påstande i stedet for noget faktuelt.

Alle de her kabeldebatter deler vandene i "Videnskaben siger at der ikke er målbar forskel" og "Jeg har skiftet kabel ditten ud med datten og forskellen er tydelig" - sådan i grove træk. De to fraktioner skiftes så til at gentage påstandene uden at nogen egentlig bliver klogere.

Det forekommer mig supersimpelt at mødes nogle stykker fra begge lejre hos en af dem der tydeligt kan høre forskel på to forskellige kabler, om det så er et sæt tilspillede kabler kontra et sæt ikke tilspillede eller om det er et sæt dyre specialkabler kontra den grå lampeledning fra Silvan er sådanset ligemeget. Slå med en terning, lige betyder at det er lampeledningen der monteres, ulige er det dyre specialkabel. Vedkommende med den gode hørelse får ikke at vide om det var lige eller ulige, men bruger i stedet sin hørelse til at lytte sig frem til om det er det ene eller det andet kabel der er tilsluttet. Slå med terningen igen, monter det ene eller det andet kabel uden at fortælle vedkommende med den gode hørelse om det er A eller B og så lyttes der igen. Gentag det fx. 10 gange og se om der danner sig et mønster af korrekte bud eller tilfældige bud. Det kan sagtens kombineres med rødvin og beundring af anlæg og god musik og alt det der.

Min hørelse er lige akkurat skarp nok til at høre forskel på en saxofon og et klaver, men derfor gad jeg stadig godt opleve en eller anden lytte sig til om det er kabel A eller B der er tilsluttet, det ville være interessant i forhold til den viden jeg tror jeg har om kabler.

Måske ender det med at vedkommende der tydeligt kan høre forskel faktisk kun tydeligt kan høre forskel når vedkommende på forhånd VED om det er det ene eller det andet kabel der er monteret - placebo er et almindeligt kendt fænomen.

Det kan også være at vedkommende med sikker hånd (sikkert øre?) kan identificere om det er kabel A eller B der er tilsluttet og rammer plet 9 ud af 10 gange, så er der belæg for at der ER hørbar forskel og så blev vi så kloge.

Så i stedet for at diskutere OM der er hørbar forskel på tilspillede/ikke-tilspillede kabler i form af lige udokumenterede påstande, kunne vi i stedet komme videre til HVORFOR der mon kan høres forskel på kabler, når nu det ER blevet fastslået at det er muligt. Eller hvis dem med de gode ører alligevel ikke kan høre forskel når det kommer til stykket, så kan vi spare en masse tid på ikke længere at snakke kabler.

Der er ingen grund til at det behøver at være påstand mod påstand, det er faktisk muligt at få viden på området relativt nemt.
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf Fredmarantz » fre 17. mar 2023 23:55

Tak for dit bidrag, Thomas :p

som altid er dine bidrag stærkt læseværdige.

Dog vil jeg, netop på grund af den potentielt lidt "anstrengte" temaproblematik (truende kabeldebat :Skor: ) - minde alle om, at det, som vi foretager os i denne tråd, er at anbefale trådstarter et sæt nye kabler til sin pladespiller, da han er kommet i tvivl om, hvorvidt hans gamle kabler er defekte eller blot dårlige/udtjente.

vi bør fx anbefale kabler og herunder også stik, som vi har erfaring for har en særlig god og tillidsvækkende mekanisk kontruktion eller/og fordi man kan have gode lydmæssige erfaringer med dette - måske endda sammenholdt med en overkommelig anskaffelsespris....
Det kan enten være DIY eller færdigproducerede med henvisning via link fx.

Tråden her er og bliver ikke beregnet til at man går i gang med at debattere hvorvidt man kan høre forskel
på kabler. We all know what's gonna happen..... :QQS: og det har jeg hverken nerver eller tid til at monitorere. Husk på, at mange af brugerne her også efterhånden har en alder, hvor blodtrykket har bedst af at holde sig i ro :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Anbefaling til kabel

Indlægaf Dqx500 » lør 18. mar 2023 08:31

Helikon skrev:For at komme tilbage til det egentlige emne er her et link til fornuftige phonostik fra bla. REAN og Amphenol https://www.thomann.de/dk/phonostik_boesninger.html der prismæssigt ikke kammer over. De ligger på linie med det foreslåede kabel der også er i den grad er overkommeligt rent økonomisk og er mekanisk meget robuste og godt lavet.
Kablet der er i spil er dobbelt skærmet og det er en rigtig god ting i fht. undertrykkelse af indstrålet støj. Yderligere er det det der kaldes balanceret, dvs. der er to ledere. Til et alm. phono signal er der ikke behov for denne opbygning i og med at phonosignaler er ubalancerede. Men det giver mulighed for at lave det man kalder "pseudo-balanceret" og det er at skærmen i den ene ende ikke er tilsluttet, se tegningen. Den ende skærmen er tilsluttet skal i det apparat der sender signalet, feks. radioen.
Sådan EMC mæssigt betyder det at kabinettet på det apparat der sender, fortsætter ud i skærmen så selve signalet ikke bliver påvirket af støj. Men det er som sagt kun pseudo når det ikke er ægte balanceret.
Pseudo betyder på almindeligt dansk, noget der ikke er som det det giver sig ud for eller er falsk.

Om det så har en betydning ved jeg ikke, måske i meget støjfyldte miljøer men hjemme i min stue kan jeg ikke høre om det er den ene eller anden måde kablet er lavet på og heller ikke om det vender den ene eller anden vej. Men når man nu har muligheden kan man ligeså godt prøve, der sker ikke noget ved det og intet går i stykker eller fejler.
Og så er det lidt fedt at "sparke dæk" over at man kører fup-balanceret - nå nej pseudo-balanceret. :lol:
Anyway man får et lækkert kabel der mekanisk er meget robust og giver en god fornemmelse af at man har et kvalitets produkt i hånden.
God fornøjelse


Tak for alle de nyttige tips i denne tråd. Jeg er lige gået amok på Thomann’s hjemmeside, da jeg egentligt manglede lidt kabler. Jeg købte bl.a. 6 meter udgaven af Cordial CFU til 145 kr, så har jeg tre meter ekstra kabel for 30 kr :Thumpsup:
Der røg også lige tre meter Sommer med, så jeg kan lege med pseudobalanceret.
Noget jeg i øvrigt ofte gør fredag aften.
Dqx500
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 21 feb 2021
Lokalitet: Aarhus

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 146 gæster