Silikone på LPer

Analog når det bedst

Silikone på LPer

Indlægaf his067 » tors 13. apr 2023 09:15

Det sker--heldigvis med lange mellemrum--at jeg får silikone på en LP. Spørg mig ikke hvordan. Det sker bare....
Jeg har prøvet med pladerensemiddel (destilleret vand, Ipopropylalkohol og afspændingsmiddel), 95% husholdningssprit, Ultralyd og vakuumsugerensemaskine. Alt uden nævneværdig effekt.

Er der et opløsningsmiddel der kan fjerne den slags uden at ødelægge LPen?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Silikone på LPer

Indlægaf NikonSP » tors 13. apr 2023 10:16

his067 skrev:Det sker--heldigvis med lange mellemrum--at jeg får silikone på en LP. Spørg mig ikke hvordan. Det sker bare....
Jeg har prøvet med pladerensemiddel (destilleret vand, Ipopropylalkohol og afspændingsmiddel), 95% husholdningssprit, Ultralyd og vakuumsugerensemaskine. Alt uden nævneværdig effekt.

Er der et opløsningsmiddel der kan fjerne den slags uden at ødelægge LPen?


Når man har fået silicone på forruden i bilen i forb. med maskinvask, kan det afhjælpes ved at 'køre' ruden over med en halv citron. Sådan en tror jeg ikke ødelægger LP'en.
Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Silikone på LPer

Indlægaf Captain Phoenix » tors 13. apr 2023 12:42

Måske (ikke prøvet på silicone) kan de produkter man påsmører, lader tørre og trækker af som en film tage silicone også.
Det fjerner ihvertfald stort set alt andet uvedkommende - også ting som ultralydsrensning ikke tager.
Den viste er fra Walvis Products, Nederlandene.

0BF5F979-7354-41A6-B8AA-95D346F6132C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Silikone på LPer

Indlægaf his067 » tors 13. apr 2023 13:17

Jeg prøver citron-kuren....men det bliver i Weekenden: i dag skal jeg nemlig med Nikolas til koncert med Peter Hook (Joy Division & New Order) I Edinburgh!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 159 gæster