Hvad er dette for en tonearm?

Analog når det bedst

Hvad er dette for en tonearm?

Indlægaf Fredmarantz » søn 23. jul 2023 02:45

På en just tilkommet radiofonipladespiller (en Dynacord ist 104 "vari speed") sidder den arm, som i kan se på billederne.
Jeg har ikke rigtig været der endnu med pudsekluden, sorry.
Jeg kan med min bedste evne ikke se, hvad det er for en arm - jeg synes, at alt skriger på, at det er en Lustre ting - muligvis med familiebånd over til Rega RB-200, men det er tilsyneladende ingen af delene.

kan nogen gøre mig klogere? Pladespillerens alder ligger vist liiige på kanten af vintagedefinitionen, men jeg har alligevel sat den her - håber det går.

Pladespilleren kører i øvrigt tilsyneladende helt perfekt - og milde kineser for en opstarts og stoptid :QQS:

på forhånd tak...

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvad er dette for en tonearm?

Indlægaf bjerager » søn 23. jul 2023 03:48

Armrør fra Jelco SA-50 blandet med Jelco SA-370D "fod". Jelco har lavet mange arme til andre producenter.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad er dette for en tonearm?

Indlægaf cdp » søn 23. jul 2023 05:55

Spændende, en remtrukket tallerken på 5 kg !! Burde næsten bruge tandrem. Tecknics sl 12.. betegnes som legetøj ved siden af - er det mon motoren, der ses under armen ? Hvem sagde billeder fra indmaden ? ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Hvad er dette for en tonearm?

Indlægaf Fredmarantz » søn 23. jul 2023 14:33

aaahhh - ja. Det er en Jelco SA-50! Tak for det :-)

Hvad angår pladetallerkenens vægt på 5 kilo, så er dette ikke rigtigt. Lidt svært at forklare, men der er skruet en voldsom metalklump på 5 kilo fast på det særlige triangelsuspension som er en del af pladetallerkenens samlede system. Selve tallerkenen vejer ikke noget særligt - måske 600-800 gram eller sår'n. Dynacord ser ud til at begrunde den store metalklump med at man ved hjælp af denne fjerner/reducerer udefrakommende forstyrrelser mod tallerkenen og dermed også pickup'en. Klumpen skal i øvrigt fjernes under transport.
Så altså - den tunge klump er en del af pladetallerkensystemets samlede masse - og er ikke noget, der drejer rundt.
Den motor, der driver det hele rundt er ikke noget specielt voldsomt....men den er godt nok stabil, må man sige.
Jeg prøver nænsomt at skille lidt ad i aften og tager et par billeder af underdelen. Dette vil foregå i ny tråd her under grammofoner.

Jeg tror altså, at jeg flytter skrivning om hele pladespilleren over i en ny tråd - da denne tråd jo kun handler om at finde ud af, hvad det er for en arm. Det fik jeg heldigvis kyndigt svar på :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvad er dette for en tonearm?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. jul 2023 02:51

føljetonen om denne pladespiller fortsætter her: viewtopic.php?f=558&t=16367&p=143671#p143671

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 165 gæster