Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Analog når det bedst

Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. jul 2023 02:13

Hejsa!

Jeg erhvervede mig en sådan fra en lokal radiostation for et par år siden og blot haft den stående til "de lange vintre" - men med den seneste tids regnvejr (juli 2023 that is) tog jeg alligevel mod til mig med henblik på at få den rengjort - gennemgået og hvis nødvendigt, også repareret og justeret.

I en anden tråd i dette forum ( Grammofoner "Hvad er dette for en tonearm" )

viewtopic.php?f=558&t=16361

-lagde jeg ud med at spørge til tonearmen og fik det gode svar, at det var en Jelco SA50 (Tak Bjerager :thumbsup: )

Pladespilleren er en rigtig radiofoni-maskine fra midtfirserne. Jeg har noget lekture, som siger 1986, så det ligger altså lige på kanten til dette forum, men jeg vover det ene øje alligevel. Jeg tror, at denne pladespiller har stået på rigtig mange lokalradioer og diskoteker i sin tid - og gør det måske stadigvæk. Jeg tror, at prisen på den dengang har været omkring de 6-7000 kroner incl. moms.
Dynacord (Tysk) kender jeg og mange andre klart bedst fra musikbranchen, hvor de siden 1948 har fremstillet noget af det bedste inden for forskelligt elektrisk udstyr til musikere - forstærkere til bas- guitar - og PA-forstærkere - mixere - Højttalersystemer - effektenheder - osv...helt vildt betydningsfuld producent for musikere. Nå - men de forsøgte sig også inden for radiofoni og lavede denne pladespiller, som både kan/kunne bruges til radiofoni og til diskotek.
Denne IST 104 få's i forskellige versioner - men grundlæggende er det den samme maskine, når det kommer til de grundlæggende ting i den.
Der findes ikke meget om dem på internettet og jeg har ledt dybt, men har kun kunnet finde ud af, at den mest er solgt til det franske marked samt det danske - jeg har ikke kunnet finde noget om hvor den ellers kunne være blevet solgt. Man har åbenbart også haft den tiltænkt fx det amerikanske marked ved det, at der også er stroboskopudlæsning for 60Hz.
Selve pladespilleren er beregnet til indbygning i konsol og den er tung - mest pga at der er skruet en voldsom stålklump på pladetallerkenens underside - klumpen roterer IKKE sammen med tallerkenen men er alligel en integreret del af pladetallerkenen - det skal vist ses. Klumpen vejer ca. 5 kg og hele maskinen ca. 8 kg. Udførelsen er professionel - lakeret/malet i diskret grå strukturmaling og den ser mere teknisk ud end hvad godt er i forhold at stå i en stue.
Den er remdrevet og kan spille 33- 45 - og 78 - og den kan lave disse hastigheder både som "presets" og som et variabelt "sweep" helt fra 0 - til 78 RPM. Nu kommer det frække ....den kan også gøre dette baglæns :shock: :shock: :shock: - dette vil kræve en robust disko-pickup - og der er da også en Ortofon OM pro (4g VTF), der sidder på den.

Det er en hastighedsmanipuleringsmaskine af den anden verden - men kan nærmest alt med hastigheder fra minus -78RPM via "0" til plus 78RPM samt fine-tune hastighederne hvis dette skulle blive nødvendigt - helt vildt.

Der er indbygget en RIAA/preamp, som gør det muligt bare at forbinde den direkte til en linjeindgang på enhver forforstærker eller mixer/radio outboard.. Der er to outputs (L/R), som er XLR-outputs.
Desuden er der på denne version også en monitorhøjttaler indbygget.

Hastighedskontrollen styres ved hjælp af et stroboskop (surpriiiice!!) med tilhørende markeringer på pladetallerkenens kant.

Det mest imponerende ved denne maskine er opstarts og stoptid - endsige reverse - play - omskiftning.

Den starter næsten som en SP10 og stoppe lige sådan. Det vildeste er, at man også har denne performance, hvis man vælger at sætte den i reverse. Den kører 33 1/3 fremad og sætter man den reverse, så spiller den 33 1/3 baglæns og selve skiftet foregår ved " a snap of the finger" . Det har jeg ikke lige set før. På trods af disse vilde performances, er motoren på den ikke særlig stor, men den må vel have en trækkraft lidt ud over det sædvanlige, skulle man synes.

Til slut i dette indlæg lægger jeg en billedserie op - hvor der er kommentarer til de enkelte billeder.

Nu til et for mig rigtig vigtigt spørgsmål:

Stroboskop-lampen (en neon-lampe) er på et tidspunkt blevet udskiftet og der siddr en tilsyneladende helt forkert neon-pære i det lille kompartment, som lampen skal sidde i ( se billede neden for)
Det er nærmest altafgørende, at Stroboskopet vikrker, med alle de hastighedsreguleringer der er - og den virker altså ikke.
Jeg håber, at der er en bruger her, som kan hjælpe mig på rette vej med en sådan neon-lampe.

Jeg har målt på tilslutningerne på lampen, som nu sidder der og de siger 145VAC. Når jeg har frakoblet lampen, siger mit multimeter 220VAC. sætter jeg varioen op til 230VAC, så er målingen 230VAC uden lampe på de to målepunkter og MED lampe falder målingen til 148VAC.
Den fysiske dimension skal være 3mm Ø og max 13mm længde. dertil kommer de to leads.
Er der nogen, som kan pege i den rigtige retning for mig. Jeg er ikke vant til at udvælge de rette neonlamper og kan se, at der findes mange forskellige. De ser ikke særlig dyre ud, men det vil også være surt at købe 10 forkerte.....

Jeg har lige prøvespillet med den og det lyder egentlig rigtig fint - egalt, lige og som man skulle forvente og håbe. Nu skal man jo med en diskotekspladespiller ikke få fine fornemmelser og pick-uppen er bygget med robusthed for øje - men med alt dette in mente, så klarer den faktisk en god lyd og er meget resolut i sine funktioner og i betjeningen, men jeg synes ikke at den er særlig køn.....

Her kommer en række billeder med kommentarer:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. jul 2023 02:23

Som tilføjelse har jeg lige vedhæftet et noget utydeligt diagram - men jeg går ud fra, at den forkætrede neon-lampe er den, der på diagrammet hedder "N1" og den skulle sidde lige på netforsyningen. Hvis man kigger på partslisten, som er noget utydelig, synes jeg, at jeg måske kan læse "N1" = NE3 - men jeg er meget usikker.

kan nogen læse det bedre? - ved nogen noget?

jeg har vedhæftet diagrammet + lidt skriblerier fra en tekniker - og samtidig også en fransksproget brochure.

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Indlægaf cdp » tirs 25. jul 2023 09:12

Spændende Freddy - nu håber jeg ikke du sætter god ferie over styr pga. min kommentar, men som du selv siger er vejret jo med dig. Hvis spændingen er 230v ubelastet, må der sidde en modstand i serie, passende til pærens forbrug.
Pr. refleksion, kommer jeg til at tænke på dem der sidder i fugu kontakterne, spørgsmålet er jo om lyset vil flimre ift. strobo. En sådan kan findes gratis rundt omkring med lidt held. :thumbsup:
Edit - hvis der sidder flere pærer på samme streng, er der lidt udfordringer.
Med en mono pu. har du nu et komplet anlæg... :p
https://www.lavprisel.dk/lk-fuga-glimla ... gKbB_D_BwE
Senest rettet af cdp tirs 25. jul 2023 09:35, rettet i alt 2 gange.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Indlægaf KenRas » tirs 25. jul 2023 09:14

Hej Freddy,

Jeg synes den har et uberfedt industrielt look og tror den vil se godt ud i enten en sort eller valnødde fineret plint.

Med hensyn til den defekte glimpære, så er det vel ret ukritisk hvad du erstatter den med, hvis du samtidig justerer eller fjerner formodstanden R1. Den er jo monteret på primærside af trafoen, så der er ikke nogen særlige hensyn at tage ift. strømforbrug.

Uden at skulle påstå at jeg er ekspert i glimpærer, så burde denne her kunne bruges:
https://elektronik-lavpris.dk/p149636/w ... -ac-14-ma/

Om den lyser kraftigt nok, ved jeg dog ikke :|

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Indlægaf Erik » tirs 25. jul 2023 10:37

Hej Freddy
Hvor mange glimpærer vil du have ?
Jeg har en del men de er til 110 v men hvis du hæver modstanden fra 47k til 100k virker det fint.
Jeg har prøvet .
Gratis men du skal selv hente eller porto.
Vh Erik
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Indlægaf Erik » tirs 25. jul 2023 10:49

Hej igen
Jeg så lige på diagrammet at der sider en 100k ohm modstand i serie med pæren, så det er vel bare at sætte den ny i på den gamles plads.
Erik
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. jul 2023 23:16

Hej igen - tak for responsen - cdp - kenras og Erik! :thumbsup: - og tak for links :-)

Jeg er glad for, at det ser ud til at kunne lykkes at få "lys i lygten" igen.

Jeg er dog lidt forvirret:

Ved at kigge på diagrammet, sidder neon-lampen i serie med en (R1) 39kohm modtand 2w - dette er også tilfældet, når jeg kigger ned i strømforsyningen. (billede)

Jeg forstår ikke, Erik, hvor du ser de "100kOhm i serie"

Ligeledes forstår jeg ikke helt, hvad der menes med at jeg så kan sætte en ny i på den gamles plads. hvad menes der mon?

Hvordan laver man det regnestykke?

Og..Erik, tak for dit fine tilbud :thumbsup: Hvis disse neonlamper nemt kan tilpasses eller måske er direkte replacements, så vil jeg gerne tage imod dit tilbud :-)

2 billeder:

Strømforsyningen - ser uberørt ud - med "tropefisk" som polyesterkondensatorer.

og et billede af 39kOhms 2w-modstanden

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Indlægaf Erik » ons 26. jul 2023 08:33

Hej Freddy

Ok det er mig der har forvekslet R 1 med R7.
Men jeg tror stadig du kan bruge de neonlamper jeg har.
Der står på dem de er til 110v og der sidder en 47K ohm modstand i serie med pæren, modstanden skal vel ca. fordobles til 230v
Så hvis du lader 39K sidde i serie med den 47 k på pæren så tror jeg det virker
Evt. kan du udskifte den 39K ohm til 82K eller 100K ohm og så kun bruge en modstand, den behøver ikke at være på 2W 1 W må være nok.
Har lige prøvet at lave en opstilling og der er 83 v over pæren ved 230 v forsyning.
Kan se rundt på nettet at de fleste neonlamper skal forsynes med ca 60-90V.

Hilsen Erik
Senest rettet af Erik ons 26. jul 2023 11:21, rettet i alt 1 gang.
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. jul 2023 10:48

Hej Erik. Det synes jeg helt bestemt, at vi skal prøve :p

Jeg vender tilbage med resultatet af dette her i tråden, når det er afprøvet

Vi tager resten over pb

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Indlægaf Fredmarantz » tors 27. jul 2023 22:29

Glæden er stor!!!! :Thumpsup:

Erik sendte mig en røvfuld strobelamper (Glimlamper med en tilhørende modstand) - de fleste var i færdige "assemblies" - lige til at putte ned i stroboskoplampens hul i dækket på Dynacorden - altså standardmål :thumbsup: - de Tyskere kan altså noget med standarder. Tak Erik!

Hvordan virker det så?

Det virker helt perfekt. Som skrevet passer de nye "glimlampehuse" lige i Dynacord'en. to lodninger og så færdig- samle skidtet og få det tændt. Og der blev lys!

Helt perfekt belysning og helt perfekt aflæsning på stroboskopmarkeringerne på pladetallerkenen.

Så kunne jeg lige foretage mig de obligatoriske justeringer med strobelampen (justeringer under dæk) - så betjeningen blev helt perfekt -alt virker nu som det skal!

Se billeder
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Indlægaf Erik » tors 27. jul 2023 22:45

Det var så lidt. :thumbsup: det var da utrolig heldig at selve lampehuset var lige til at plumpe i hullet.

Erik
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Indlægaf Fredmarantz » tors 27. jul 2023 22:48

Jeps, det passede helt på stramt mål.....uden at mase...det var sgu en lettelse :p
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Indlægaf Erik » tors 27. jul 2023 23:01

Jeg så lige du havde sent en besked om andre der mangler, du sender bare der er flere hvor de kommer fra.
Men hvis de forsynes direkte med 230 v skal der en for modstand på da de er beregnet 110v.
Bare 39-47 K ohm lige som der er i din pladespiller .

Erik
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Indlægaf Fredmarantz » tors 27. jul 2023 23:03

:thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Dynacord IST 104 "Vari Speed" -

Indlægaf Tonni » fre 28. jul 2023 11:54

De fleste glimlamper, skal have en modstand i serie. De tænder oftte ved ca 100V, og falder så i on spænding, ofte til ca 85V. Samtidig kan de trække nogen strøm, hvorfor de skal have en formodstand.
Når jeg skriver nogen strøm, skal det tages alvorligt. Cerberus-rør, som er transistent beskyttelses "rør", kan uden formodstand sagtens æde sikringen, ude i målerskabet. Og de er teoretisk ikke andet end glimlamper, uanset om de er i porcelæn, eller glas.
Det der bestemmer modstandens størrelse, er glimlampens W angivelse, eller samme strøm. Så Ohms lov skal bruges...

I min Thorens 124, sidder der en 1W glimlampe type GL1. Den skal forsikres med:
230V-85V=145V

1W/145V=0,0069A
Hvilket giver
145V/0,0069A=21025Ohm
Eller 22kOhm.
Dog er min formonteret med 33kOhm, for ikke at brænde lampen ud, alt for hurtigt.
Er glimlampen så 0,3W bliver modstanden jo tre gange så stor. - Eller ca 100kOhm.

Ovenstående, for at fortælle, der er galskab omkring de 33-47 kOhm og 100kOhm nævnt i de tidligere gode skriv.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 158 gæster