Beogram 3000 problem.....

Analog når det bedst

Beogram 3000 problem.....

Indlægaf Lene B » søn 17. dec 2023 13:35

Hej, Jeg har en Beogram 300 som har fungeret upåklageligt indtil en flytning. Pickup blev afmonteret og pladespillere forsigtig flyttet.
Nu er den gal. Den går i hakker på samme sted uanset plade, spiller ca 2 minutter af en melodi hvor efter den går i hak.
Har nogen et bud på, hvad det kan være?
Mvh. Lene
Lene B
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13 mar 2023
Lokalitet: Horsens

Re: Beogram 3000 problem.....

Indlægaf Fredmarantz » man 18. dec 2023 02:43

Velkommen til vintagehifi.dk - et fedt forum for alle der interesserer sig for godt gammelt hifi-udstyr og for alle som også bare sysler med det i det små.

Har du et billede af din Beogram 3000? - der findes nemlig to forskellige typer af den - det ville være fint, hvis vi vidste hvilken af typerne, det var. De er meget forskellige.

Vi håber, at du her kan få nogle råd til, hvordan du kan få din Beogram 3000 til at opføre sig ordentligt :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beogram 3000 problem.....

Indlægaf cdp » man 18. dec 2023 17:20

Der er faktisk ( mener jeg )3 modeller ( Beogram 3000 ), hvis thorens 124 medtages - dog er den nyeste ( tangential ) ikke helt vintage.
Hvis det netop er den nyeste, og det er armen der gør knuder, kan en rem eller div. foto/swich styring bl.a være problemet, og er nok ikke det nemmeste at servicere uden lidt "baggrund".. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beogram 3000 problem.....

Indlægaf Tonni » man 18. dec 2023 20:04

Der er faktisk fire forskellige 3000'ere

Thorens 124:

Billede

Acoustical:

Billede

B&o's første egen:

Billede

Og den seneste:

Billede

Men mon ikke, det er en af de to sidste?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Beogram 3000 problem.....

Indlægaf cdp » tirs 19. dec 2023 11:51

Der er faktisk fire forskellige 3000'ere

Tak for rettelsen Tonni - vi må se om tråd starter vender tilbage. Jeg har B&O's første 3000 model stående, og har lidt svært ved se hvorfor den skulle stoppe/hakke, da opbygning synes meget stabil, men mekanik kan jo også fejle så lad os høre videre fra Lene.
( lidt off topic - er armen på TD124 i familie med en BG 1000 ? )
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beogram 3000 problem.....

Indlægaf Tonni » tirs 19. dec 2023 22:58

cdp skrev:
Der er faktisk fire forskellige 3000'ere

Tak for rettelsen Tonni - vi må se om tråd starter vender tilbage. Jeg har B&O's første 3000 model stående, og har lidt svært ved se hvorfor den skulle stoppe/hakke, da opbygning synes meget stabil, men mekanik kan jo også fejle så lad os høre videre fra Lene.
( lidt off topic - er armen på TD124 i familie med en BG 1000 ? )

I familie med, ja. Men jeg mener ikke, det helt er samme arm, og dermed geometri?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Beogram 3000 problem.....

Indlægaf ralphandersen » tirs 19. dec 2023 23:13

De gange mine pladespillere er gået i hak på et bestemt sted på pladen, har det været fordi kontraloddet stødte på en eller anden forhindring. Den type forklaring kan nok kun bruges på de manuelle Beogram 3000.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Beogram 3000 problem.....

Indlægaf Tonni » ons 20. dec 2023 00:04

ralphandersen skrev:De gange mine pladespillere er gået i hak på et bestemt sted på pladen, har det været fordi kontraloddet stødte på en eller anden forhindring. Den type forklaring kan nok kun bruges på de manuelle Beogram 3000.

Jeg har set fejlen i forbindelse med armlejer (urenheder i kuglelejer). Men også i remtræk, og gearproblemer.
Dog ikke lige på Beogram 3000, men flere halv eller fuldautomatiske...
Ofte grundet indtørret olie/fedt. Men også grundet tandhjul, gear mm, som har været fejlpositioneret.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Beogram 3000 problem.....

Indlægaf cdp » ons 20. dec 2023 10:13

Jeg har set fejlen i forbindelse med armlejer (urenheder i kuglelejer). Men også i remtræk, og gearproblemer.
Dog ikke lige på Beogram 3000....

- en oplagt fejl, kunne være fejlindstilling af vægt/antiskating mv., men det kommer jo ikke bare sådan. ( og antiskating findes ikke på MK.4 ) . Hvis pu. ikke kan følge rillen, vil armen vel blive stående, indtil den detekterer bevægelse. ( jeg ville prøve en anden pu. om muligt )
Måske kunne nedenstående link være en mulighed.
https://archivedforum.beoworld.org/forums/t/24078.aspx
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 183 gæster