Audio Technica AT 33 MONO pickup

Analog når det bedst

Audio Technica AT 33 MONO pickup

Indlægaf Captain Phoenix » lør 6. apr 2024 08:47

Er der nogen herinde, der har egne erfaringer med Audio Technica's AT 33 MONO pickup?
Og hvis ja - også meget erfaringer med hvilken step-up, den fungerer godt med.

4910-Audio-Technica-AT-33-Mono-Tonabnehmer-TA00019-AT-33-MONO.jpeg

Jeg har faktisk aldrig haft en Audio Technica pu, men har læst meget godt om denne rundt omkring på nettet, så den er under overvejelse for at få bedre lyd ud af mine mono-plader (hvoraf der ikke er vildt mange).

For tiden har jeg en Ortofon D 25 M forpart, der let kan skiftes ud med min 30-ditto.
Det er jo ikke mono som sådan (selv om Ortofon hinter at den er god til dét).
Men den gør en positiv forskel på mono og trætte/slidte plader, navnlig når mono-knappen på forstærkeren anvendes.

AT 33'eren skulle ifg. producenten være egentlig mono (men dog med nok vertikal compliance til ikke at skade stereoplader - øh ???). Thakker har den til € 319.00 for tiden (hvor den koster tæt på DKK 3.000,- herhjemme) og jeg vil ikke give mere end deromkring.

På forhånd tak for input.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Audio Technica AT 33 MONO pickup

Indlægaf kbekke » lør 6. apr 2024 10:16

Fedt at du lidt mere seriøst overvejer at “gå mono”. Jeg mener helt absolut, at en god mono-pickup har sin berettigelse og også er investeringen værd.

Som jeg læser specifikationerne, fungerer AT33’eren på samme måde som f.eks. Ortofon’s mono-pickupper ved at cantileveren tillader bevægelse både horisontalt og vertikalt. Men at den elektriske opbygning af motoren kun transmitterer det horisontale (mono) signal videre.

Det betyder, at du både får mono-pickuppens fordele i form af reduceret pladestøj (ridser er jo netop primært en vertikal deformation af pladens overflade) og muligheden for at afspille stereo-plader i mono.

Noget, som mange indspilninger faktisk kan udsættes for med et overraskende positivt resultat, da alle stereo-indspilninger indeholder både mono- og stereokomponenter i indbyrdes varierende forhold.

Belastningsmæssigt angives et optimalt load på 100 ohm. Men faktisk anbefaler flere f.eks. Rothwell, der producerer step-up trafoer af høj kvalitet istedet først at fokusere på forstærkningen for at opnå det bedst mulige signal/støjforhold ift. riaa’en og undgå evt. overstyring.

En trafo med 20db forstærkning (1:10 ratio) vil med denne pickup give 3,5mv ind i din riaa. Brugbart, men hvis riaa’en kan håndtere det dobbelte, vil en trafo med 26db forstærkning (1:20 ratio) bringe belastningen tættere på det teoretiske optimum - ca. 120 ohm, forudsat at indgangsimpedansen på riaa’en er de “normale” 47 kOhm.

Der er ingen tvivl om at belastningen har en betydning for dæmpningen (og dermed lyden) fra en mc-pickup.

Men det er min erfaring, at kvaliteten af en evt. step up-transformer er mindst, hvis ikke mere vigtig. Så hvis du for alvor planlægger at gå moving coil-vejen og overvejer at investere i en step up, der kan også på sigt kan “følge med” (og det er en investering, hvis man vil have en god en). Så er min anbefaling ikke at anskaffe den billigste, der på nuværende tidspunkt opfylder dit behov.

Men derimod tænke fremad. “Problemet” med moving coil-pickupper er jo netop, at når man først har hørt, hvor meget mere, der gemmer sig i rillerne, så vil man have mere. Og når man har fået det, så vil man have endnu mere :roll:

Der kan på den måde være god mening i først at bestemme sig for hvilken step up, man ønsker at investere i og så derefter anskaffe sig de pickupper, der vil fungere bedst med den. Det er i hvert fald det approach, jeg har valgt.

Men der er jo ingen, der siger at en AT33 ikke som et startpunkt kan fungere udmærket igennem en hvilken som helst aktiv mc-indgang, du allerede måtte råde over i en af dine mange fine forstærkere.

Uanset hvad du vælger, så velkommen i mono-klubben. Jeg er sikker på at store oplevelser venter dig. Du har jo nogle seriøst fede mono boks-set, der fortjener den bedst mulige gengivelse!

:cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Audio Technica AT 33 MONO pickup

Indlægaf ralphandersen » lør 6. apr 2024 12:31

Jeg har en vintage SPU mono i G-hus, som jeg ikke bruger, men det er jo noget helt andet og mon ikke den er for tung...
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 503
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Audio Technica AT 33 MONO pickup

Indlægaf Captain Phoenix » søn 7. apr 2024 15:12

ralphandersen skrev:Jeg har en vintage SPU mono i G-hus, som jeg ikke bruger, men det er jo noget helt andet og mon ikke den er for tung...

Tak Ralph, men jeg tror du har ret i at vægten er et problem på de tonearme, jeg p.t. har rådighed over (og min Torens 124 m. Ortofon-arm er et godt stykke fra at være på vej ind på pladespiller-hylden).

kbekke skrev:Der kan på den måde være god mening i først at bestemme sig for hvilken step up, man ønsker at investere i og så derefter anskaffe sig de pickupper, der vil fungere bedst med den. Det er i hvert fald det approach, jeg har valgt.

Men der er jo ingen, der siger at en AT33 ikke som et startpunkt kan fungere udmærket igennem en hvilken som helst aktiv mc-indgang, du allerede måtte råde over i en af dine mange fine forstærkere.

Uanset hvad du vælger, så velkommen i mono-klubben. Jeg er sikker på at store oplevelser venter dig. Du har jo nogle seriøst fede mono boks-set, der fortjener den bedst mulige gengivelse!

Tak Kim - kan godt se din pointe, men det bliver nok en (for) kringlet vej, da der også er en Ortofon Quintet Black (og et par klassiske Ortofon MC 20/30 samt en MC 200), der skal ind i kæden inden for længe. Så der er flere - forskellige - "herrer" at tjene for step-up'en = kompliceret.

Jeg har besluttet at starte med AT33 Mono'en, der nu er på vej fra Thakker.
Så må jeg se hvad mine step-up'er kan få ud af den (og de andre) - det er bl.a. T20, MCA-76 og nogle indbyggede MC-indgange i forskellige forstærkere.

Og så kan man jo altid invitere vintage-fæller og deres interessante step-up trafoer på besøg :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Audio Technica AT 33 MONO pickup

Indlægaf kbekke » søn 7. apr 2024 16:25

Det er klart. Jeg har i et pænt stykke tid anvendt en Ortofon ST-80 til både Quintet Black, Cadenza Mono (som den skulle passe fint til) og til MC200 og sågar DL-103 (som den absolut ikke skulle passe til).

De lyder selvfølgelig ikke ens igennem ST-80’eren, hvilket jo ligesom også er hele ideen. Men jeg synes absolut, at de på hver deres måde lyder godt og helt klart har deres egen karakter i behold.

Det kunne godt være, at den skulle komme forbi på besøg på et tidspunkt til et lille “step-up shoot-out” 8)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Audio Technica AT 33 MONO pickup

Indlægaf KlausM » søn 7. apr 2024 17:14

Jeg har haft et par MCA-76'er forbi her, jeg brød mig bestemt ikke om lyden, den var godt nok hård og skarp i tonen i mine ører. Jeg har ikke prøvet den med nye komponenter (fx kondensatorer). Har du afprøvet din?
T20 er jo meget lav-impedant i indgangen, og Audio Technica anbefaler mindst 100 Ohms belastning af AT 33 MONO, så det er måske ikke det bedste match. Dine forstærkere med MC indgang, kunne jo have en mere passende indgangsimpedans. Min Yamaha C-4 er på 50 Ohm i MC-indgangen, mens min Onkyo P-388F er på 100 Ohm i MC-indgangen. Den lyder godt med en Denon fra 103 serien.
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Audio Technica AT 33 MONO pickup

Indlægaf pqrannes » søn 7. apr 2024 17:31

Captain Phoenix skrev:
Jeg har besluttet at starte med AT33 Mono'en, der nu er på vej fra Thakker.
Så må jeg se hvad mine step-up'er kan få ud af den (og de andre) - det er bl.a. T20, MCA-76 og nogle indbyggede MC-indgange i forskellige forstærkere.

Og så kan man jo altid invitere vintage-fæller og deres interessante step-up trafoer på besøg :p


Hvis den AT mono pu, der er dobbelt så dyr som min AT MONO3, også er dobbelt så god, så bliver det godt.

Som Klaus M skriver, så vil AT'en gerne se flere ohm end Ortofon stepuppen vist viser - måske skal du låne min Carver MCt stepup over; den ligger vist alligevel og keder sig i kasserne et sted.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Audio Technica AT 33 MONO pickup

Indlægaf Captain Phoenix » søn 7. apr 2024 17:53

KlausM skrev:Jeg har haft et par MCA-76'er forbi her, jeg brød mig bestemt ikke om lyden, den var godt nok hård og skarp i tonen i mine ører. Jeg har ikke prøvet den med nye komponenter (fx kondensatorer). Har du afprøvet din?
T20 er jo meget lav-impedant i indgangen, og Audio Technica anbefaler mindst 100 Ohms belastning af AT 33 MONO, så det er måske ikke det bedste match. Dine forstærkere med MC indgang, kunne jo have en mere passende indgangsimpedans.

Jeg har ikke re-cappet MCA-76'eren (og ikke haft den sat til læææng), så den er nok ikke en del af løsningen.
T20'eren skal prøves, men du har nok ret i at det ikke er et godt match.
P.t. er en Luxman C 120A aktiv i set-up'et. Den har 390 Ohm impedans på MC-indgangen, så det passer nok bedre - og den spiller godt (på den Luxman'ske måde) synes jeg.

pqrannes skrev:Hvis den AT mono pu, der er dobbelt så dyr som min AT MONO3, også er dobbelt så god, så bliver det godt.

Som Klaus M skriver, så vil AT'en gerne se flere ohm end Ortofon stepuppen vist viser - måske skal du låne min Carver MCt stepup over; den ligger vist alligevel og keder sig i kasserne et sted.

Flere af omtalerne på nettet hævder at AT33'eren er bedre end MONO3 - og det skulle den jo gerne være, hvis den koster det dobbelte. Men det er jo sjældent sådan at "dobbelt så dyr" = "dobbelt så god".
Og det med "god" afhænger jo af step-up'en...

Jeg vil meget gerne låne din Carver - måske kan den komme med på træffet (?)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Audio Technica AT 33 MONO pickup

Indlægaf Fensten » søn 7. apr 2024 18:42

Hej Captain Pheonix,

Jeg har haft både T20. Den var jeg ikke fan af. Jeg foretrækker faktisk MCA76 for den passer til mine gamle Ortofon low-output MC puér og jeg finder ikke lyden skarp (måske er resten af mit setup mere tilgivende ?? ). Skal man re-cappe MCA76éren tænker jeg at det bliver små bekosteligt, eftersom der er en del axiale lytter i den.

Gode og knapt så dyre løsninger som Kbekke foreslår er en Denon HA-500 eller en Dali Phono Preamp. Jeg har været heldig at anskaffe begge til ca. 1000,-. Jeg forestiller mig at Dalién er nemmere at skaffe end Denonén. Den er også mere anvendelig i og med at det er en rigtig forforstærker større fleksibilitet ift. at tilpasse belasting og gain til PUén.

Ift. lyden er det altså hip-som-hap imellem Denon og Dali. Begge er rigtigt gode.





Mvh.


Fensten
Senest rettet af Fensten man 8. apr 2024 12:02, rettet i alt 2 gange.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Audio Technica AT 33 MONO pickup

Indlægaf Louis » man 8. apr 2024 06:59

Som flere skriver er der nok ikke et godt match i de to ortofon stepupper. De er til lavinpedante pickupper. Der vil nok være et bedre match med de indbyggede headamps i dine forstærkere. De plejer at ligge tættere på 100 ohm. Typisk er de dog ikke på trafo, så vil man gerne det så vil jeg da tage i mod PQRannes tilbud og låne den Carver McT. Jeg har selv haft en og de kan omstilles fra 4, 40 og 110 ohm. Så det passer ganske god til flere af de pickupper du nævner :)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Audio Technica AT 33 MONO pickup

Indlægaf bjerager » man 8. apr 2024 09:26

En Ortofon T-30 er god til at eksperimentere med det her.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Audio Technica AT 33 MONO pickup

Indlægaf Struktør » lør 20. apr 2024 18:23

Nå Captain Phoenix. Har du modtaget din Audio Technica's AT 33 MONO Pick up..?

Mvh.
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Audio Technica AT 33 MONO pickup

Indlægaf Captain Phoenix » lør 20. apr 2024 20:23

Struktør skrev:Nå Captain Phoenix. Har du modtaget din Audio Technica's AT 33 MONO Pick up..?

Mvh.
Birger

Ja - den kom fint frem fra Takker.
Forventer at montere den i den kommende uge og så begynde at eksperimentere med step-up mv.
Den skal sikkert også spilles til nogle timer før der kan siges noget fornuftigt om lyden (håber sør'me jeg kan li' den :lol: ).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Audio Technica AT 33 MONO pickup

Indlægaf TruthSpinner » man 22. apr 2024 12:02

Lidt ærgerligt at Thakker altid hives frem som det første, når de fleste varer også fås til en rimelig pris fra DaCapo Audio lige her i DK.

F.eks.
https://www.dacapoaudio.com/4713-audio-technica-at33mono-mc-cartridge.html
TruthSpinner
Branchemedlem
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: 29 jun 2011
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Lokalitet: Taastrup

Re: Audio Technica AT 33 MONO pickup

Indlægaf Captain Phoenix » man 22. apr 2024 12:16

TruthSpinner skrev:Lidt ærgerligt at Thakker altid hives frem som det første, når de fleste varer også fås til en rimelig pris fra DaCapo Audio lige her i DK.

F.eks.
https://www.dacapoaudio.com/4713-audio-technica-at33mono-mc-cartridge.html

Det kan du måske have ret i, men fakta er at den er 10% dyrere hos Dacapo end hos Takker (det var afgørende for mit valg).
Og om en webshop (begge på engelsk iøvrigt) ligger det ene eller andet sted spiller vel ikke den store rolle, så længe det er indenfor det EU, der har besluttet at gøre det nemmere/billigere at handle internt.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster