Hvem kender sådan én?

Analog når det bedst

Hvem kender sådan én?

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 8. jan 2012 00:53

Har lige fået en for mig helt ukendt pladespiller hjem. Jeg skulle lige fikse et par småting på den for en, men hvad er det dog for en spille? Det ligner noget kit-agtigt med snedkerudført plint og låg i fin fin egefinér.
Billede

Pladetallerknen er kun 26cm, remmen er ført i en rille og den er dejligt tung
Billede

Der var sat et nyt kabel på, ved at krølle lederne sammen og bruge godt med sådan noget idrætsplaster-noget. Nu har den fået en rigtig loddebuk og styr på det.

Armen har et spændende ophæng med et antiskate system jeg aldrig heller har set før, lidt svært at forklare her omkring sengetid :) .
Billede

Kunne være spændende at få noget historie på den. Der er overhovedet ingen produktnavne at se, jeg er en anelse mystificeret og fascineret :Skor:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Hvem kender sådan én?

Indlægaf r-l-b » søn 8. jan 2012 00:59

Det er en Connoisseur - englesk DIY som kunne fåes som denne og færdig samlet i Audioscan i 70erne
Senest rettet af r-l-b søn 8. jan 2012 01:01, rettet i alt 1 gang.
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Hvem kender sådan én?

Indlægaf r-l-b » søn 8. jan 2012 01:00

Billede

her er den i færdigsamlet kostede 695 kr i den udgave

i byggesæt 196 kr tror jeg
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Hvem kender sådan én?

Indlægaf r-l-b » søn 8. jan 2012 01:06

Billede
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Hvem kender sådan én?

Indlægaf r-l-b » søn 8. jan 2012 01:07

Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Hvem kender sådan én?

Indlægaf Almarx » søn 8. jan 2012 02:30

Sådan en kan jeg godt huske, - måske var det noget, men mer blev det aldrig. Det var vist også en slags diy???
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Hvem kender sådan én?

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 8. jan 2012 11:29

Hurra for forum, tak for hurtig hjælp RLB! Den maskine har jeg kun set på billeder og slet ikke i denne indpakning. Men under alle omstændigheder havde jeg aldrig kunnet huske navnet.

Jeg gættede bestemt også på at det var et kit, at så Audioscan samlede den i denne finish, det er det ikke blevet helt ringe af. Der er en hel del blygummi klistret på inde i kassen, desværre er det så småt ved at falde af. Den trænger til lidt kærlighed, men nu er der da hul igennem, smørelse i centerlejet og armen er slørfri, hvilket er mere end jeg havde lovet ejeren.

RLB, du kan vel ikke huske hvornår den blev solgt herhjemme? Alle skruer er med lige kærv, så det er nok et par år siden?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Hvem kender sådan én?

Indlægaf pqrannes » søn 8. jan 2012 11:48

Jo da, den fine lille Connoisseur (transcription!) grammofon kender vi da godt her.

Den spiller faktisk nærmest dagligt her på matriklen:

Billede

Plint og arm er udskiftet og remmen er gjort lidt længere, men ellers er grundprincipperne bibeholdt.

Billede

Finnishen (som ikke er min spidskompetence) er ved at være på plads, endnu mangler jeg at stramme et par skruer bagest på armboardet og finde nogle fødder (6 stk), der passer til.

I disse dage er det sådan en fin pu, der får lov at snurre:

Billede

Der er masse af læse på nettet om Connoisseuren (både BD1 og luxusudgaven BD2), men denne lange tråd på pinkfishmedia.net, som jeg også har bidraget til på et tidspunkt, er vist den mest informative: http://www.pinkfishmedia.net/forum/show ... hp?t=18144

Armen er vist ikke så dårlig, som den ser ud til at være, og jeg har gemt et par stykker til at lave om til en 12¨ arm en dag.

Jeg har en hel karrosse med låg til en BD2 som jeg har fundet for god til at smide ud, men som jeg gerne giver væk.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvem kender sådan én?

Indlægaf r-l-b » søn 8. jan 2012 14:01

den er beskrevet i en annonce i 76 eller 77 i high fidelity hvor de så også tilbyder en kasse/plint og en SME arm - SME armen koster så det samme som den færdigsamlede version af pladespilleren mens deres egen arm koste 150 kr tror jeg. Jeg tror ikke den kasse du har Leif er kassen fra audioscan - din ser snedkerfremstillet ud - flot og minimalistisk - fortæl os om den stadig kan spille
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Hvem kender sådan én?

Indlægaf snod » søn 8. jan 2012 15:02

Saxet fra Audioscans 77-78 katalog:
Billede
Billede
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 914
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Hvem kender sådan én?

Indlægaf Edge » søn 8. jan 2012 19:11

pqrannes skrev:Jo da, den fine lille Connoisseur (transcription!) grammofon kender vi da godt her.

Den spiller faktisk nærmest dagligt her på matriklen:

Billede

PQR


Jeg har en Acryl tallerken der er 6mm høj, kunne den mon være ovenpå den tallerken der Peter? Og mon det ville give bedre lyd?
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvem kender sådan én?

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 8. jan 2012 20:56

@ PQR: Flot transcription, det er skønt at lave noget der funker! Tillykke med resultatet.

Og tak for hjælpen alle sammen!

Ok, så det er sikkert et kit samlet af nogen, men hvem? Kabinettet er utroligt prof lavet, gad vide om der findes flere eller om det er unika? Det havde nok været billigere at købe en færdig pladespiller end at bestille en snedker til det her...? Og jo den spiller, dog er der en del højfrekvent støj, så det skal der kikkes på. Det er helt sikkert noget ned det nye kabel der bøvler, faktisk havde jeg næsten ventet at der ville ske noget i den stil. :roll:

Desværre er huset på armen lidt løst i det og nålen bøjet, en Shure m75mb type2. Samme som Lenco brugte? Vil prøve at sætte en Audio Technica AT 95 E på når støjproblemet er løst, så må vi se hvad den kan.

Armen er iøvrigt ret fascinerende med de to skråtstillede pivot lejer. man skal næsten se det arbejde for at forstå systemet, men ellers syntes jeg at den virker lidt billig i det med det lidt klodsede plasthus og forkromet stålrør. Måske jeg filmer den når den er klar, før den skal tilbage til den glade ejer.

Edit: Der er fortsat støjindstråling. Har monteret en loddebuk under armrest'en, og alle forbindelser måler rigtigt, dog er der lidt over en ohm til armrøret fra stelkablet. Arg! :evil: Har man prøvet det før? :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Hvem kender sådan én?

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 17. jan 2012 23:20

Råd, tips og trix søges...

Jeg har ikke kunnet eliminere støjindstråling i armen. Det er ikke en bred brummende støj som man tit oplever det nå man glemmer stelforbindelse mellem forstærker og pladespiller. Det er derimod relativt højfrekvent, dog uden Radio Moskva.

Det originale kabel står uden stik og kortet meget ned, jeg har derfor lavet et nyt stik af kontaktspyd fra et vga stik og rigelig limpistol, således at det nye kabel er direkte monteret i soklens stik som det gamle var. Det nye kabel er ballanceret stereo kabel, altså to ledere og skærm pr. kanal, hvor den ene leder er ført til skærm i begge ender.
Billede

Jeg kan måle forbindelse til armrøret fra sokkelstikket, men det kniber lidt mere med at få god kontakt til soklen, men selv når jeg holder en ekstra stel på soklen er der støj.

Jeg spurgte PQR om hans erfaringer med armen, han har jo et par stykker, men han har aldrig haft sådan en slags indstråling. Er der nogen der har en idé? Jeg kan jo altid levere pladespilleren tilbage og sige at det ikke kan fikses, men nu begynder man jo at føle sig noget udfordret og bliver sådan lidt småkompetitiv på det :twisted:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Hvem kender sådan én?

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 22. jan 2012 01:12

Spillen virker, kan ikke få videoindlejring til at funke...

http://www.youtube.com/watch?v=M-3aTdywgso&feature=youtu.be
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Hvem kender sådan én?

Indlægaf ferr31 » søn 22. jan 2012 10:15

Lidt OT men hvilken musik spiller du ? Jeg kan ikke nå at
læse det på lablen.
Det lyder som noget jeg gerne ville lytte nærmere på.

Mvh.
Nils
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster