Sony PS-6750

Analog når det bedst

Sony PS-6750

Indlægaf kbekke » tors 2. feb 2012 00:00

Og Guderne skal vide, at endnu en grammofon ikke lige var det, jeg stod og manglede. Og så var det ikke engang en Denon DP-dit eller dat. Men jeg kunne simpelthen ikke stå for den her:

Billede

Og ikke fordi det er "verdens bedste pladespiller". Not even close. Den er heller ikke skotsk og den har heller ikke palisander finér, man kan oliere. Men den er et fantastisk eksempel på, hvad der kan komme ud af at give en flok japanske ingeniører fuldstændigt frie tøjler ovre i R&D efter fyraften:

Billede

Modelåret er 1976 og det bemærkelsesværdige er ikke specifikationerne. De er mere end gode nok - det var de som regel. Og et eller andet sted, så er det jo bare "endnu en japansk dd'er med manuel betjening". Men check lige selve konstruktionen og den fuldstændigt sindssyge anvendelse af space-age materialer, de førnævnte ingeniører, er gået amok i:

Altså først har vi en to-delt plint i fiberkomposit, der er dæmpet med bitumen-indlæg (totalvægt er +10 kg). Så har vi en tonearm i kulfiber, som selvfølgelig har VTA-justering og medfølgende specialdesignet værktøj til at udføre operationen. Kontravægten har en ekstra-del i fræset aluminium til brug med særligt tunge pickupper.

Billede

Billede

Der er pickup-hus i magnesium, hvor overhang ikke justeres ved at flytte på pickuppen, men ved at flytte hele overdelen af huset frem og tilbage. Der er tænkt på det meste her. F.eks. også en nøgleformet udskæring eksakt dimensioneret til at parkere sit ekstra pickup-hus (eller en Ortofon Concorde Pro, hvis man har sådan een til at ligge og rode).

Stroboskop-indikatoren er selvfølgelig præcis både ved 50 og 60 Hz

Billede

Og så for ligesom at runde det hele af med en lille frækkert, så laver vi da lige en "plademåtte" med silicone-implantater:

Billede

Det her er mere end en grammofon. Det er en japansk hi-fi koncerns svar på Atlas V eller Starship Enterprise. Men det er også en tidsmaskine. I hvert fald en maskine, der har rejst igennem tiden for at lande her hos mig i 2012. "The Eagle Has Landed" og den er komplet, original og fuldstændigt intakt. Det er næsten et mirakel. Den spiller forrygende. Men det er egentlig slet ikke det, der er det vigtige.

Og nå, ja. Så var der jo lige den der pickup med kosten... Den passer bare helt perfekt:

Billede
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Sony PS-6750

Indlægaf Tonni » tors 2. feb 2012 06:29

Nåå, det var dén du var så hemmelighedsfuld med... :)

Et stort tillykke med rumrejsen 2012!!! ;) - Hvor er den bare flot og gennemtænkt!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Sony PS-6750

Indlægaf Louis » tors 2. feb 2012 09:27

Hold da op den er flot. Ser meet lækker og gennemtænkt ud - Hvad skal man ca. slippe for sådan en herhjemme. Eller har du hentet den i udlandet? Jeg overvejer selv om jeg igen skal prøve et direkte drev - jeg har så forelsket mig lidt i Technics SL1100 - Der faktisk ligner din sony der lidt:)

Tillykke med den, den er rigtig fed!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Sony PS-6750

Indlægaf kbekke » tors 2. feb 2012 12:13

Tak for bifaldet... vi er ikke nået til Richard Strauss endnu. Mig og min nye ven. Men vi taler sammen hver eneste dag.

Billede

Den siger: "Hello, Dave. You're looking well today" eller "Just what do you think, you are doing, Dave?".

Og til Louis og alle andre siger den:

Jeg stod i et hjørne af den helt almindelige blå og så jer halse forbi på udkig efter Denon'er, Kenwood'er og Thorens'er og jeg sagde:

"Her er jeg :OLO: Jeg er godt nok kun en Sony og jeg vil så nødig være til ulejlighed, men vil I ikke nok se mig alligevel? Men der var ingen, der havde tid til sådan een som mig. Så derfor endte jeg hos Dave og det var i grunden ikke så galt. Jeg var ikke billig. Men prisen var rimelig, når jeg selv skal sige det. Jeg var ihvertfald billigere end det meste af det, I ellers jagter derude inkl. SL1100'erne. Men ok, jeg er jo også "bare" en Sony."

:oops:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Sony PS-6750

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 2. feb 2012 13:13

kbekke skrev:Tak for bifaldet... vi er ikke nået til Richard Strauss endnu. Mig og min nye ven. Men vi taler sammen hver eneste dag.

Billede

Den siger: "Hello, Dave. You're looking well today" eller "Just what do you think, you are doing, Dave?".

Og til Louis og alle andre siger den:

Jeg stod i et hjørne af den helt almindelige blå og så jer halse forbi på udkig efter Denon'er, Kenwood'er og Thorens'er og jeg sagde:

"Her er jeg :OLO: Jeg er godt nok kun en Sony og jeg vil så nødig være til ulejlighed, men vil I ikke nok se mig alligevel? Men der var ingen, der havde tid til sådan een som mig. Så derfor endte jeg hos Dave og det var i grunden ikke så galt. Jeg var ikke billig. Men prisen var rimelig, når jeg selv skal sige det. Jeg var ihvertfald billigere end det meste af det, I ellers jagter derude inkl. SL1100'erne. Men ok, jeg er jo også "bare" en Sony."

:oops:
:thumbsup:
Top nice. Jeg har en Sony lidt mere consumerclass på en hylde et sted. Man må sige at de færdigheder de lærte på dit rumskib er dryppet ned af i modelrækkerne. Det er nok den tungeste japanske dd mellemklasseting jeg har løftet, alt er velkonstrueret, solidt og funktionelt. Og - den spiller glimragende! Tillykke med en fed spille! Har faktisk ælænge undret mig over at Sony var så overset?!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Sony PS-6750

Indlægaf Captain Phoenix » tors 2. feb 2012 21:42

Jeg havde sådan en PS-6750'er som stor gymnasie-knægt (den var lige kommet frem og har nok kostet alle sparepengene). Monteret med en Ortofon MC 20 (den med blåt plastic-hus) og gennem en Ortofon MCA-76 gik det rigtig fint.
Den fungerede godt med den lidt tunge/stive MC-pickup - og lækker så/ser den jo ud.
Jeg tror nu ikke armen er ren kulfiber (?) - er det ikke metal med noget sort/kulfiber på - husker den ihvertfald sådan.

TILLYKKE - jeg ønsker mig tit PS-6750'erne tilbage. Den har bare en solid, japansk klassisk 70'er-stil som holder 100%.

PS: Forstår idag ikke hvorfor den blev udskiftet med en Micro DQX-500, men Micro var vel et bedre navn.
PPS: Kunne vi ikke få en prisangivelse - bare sådan +/- kr. 300,- ;)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Sony PS-6750

Indlægaf r-l-b » fre 3. feb 2012 00:47

Stod den ikke til 2200 i den blå?

Den kostede c 3500 kr i 77 og chassis og tallerken var støbt af et komposit materiale sony kaldt SBMC

Den har et tonehoved som aflæser hastigheden 400 gange i sekundet med et 8 spaltet tonhoved
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Sony PS-6750

Indlægaf kbekke » fre 3. feb 2012 01:04

Kære Claus.

-Du (og andre) er meget velkomne til at sende mig en pb, hvis du/I vil kende den eksakte pris, jeg har givet. Jeg har heller ikke noget problem med at offentliggøre den. Men når jeg ikke har gjort det endnu, så er det fordi jeg fornemmer, at det kan være et lidt følsomt emne og at der også er dem, der ikke synes, at alt for meget åbenhed på det punkt nødvendigvis er af det gode.

-Der er nogle, der har meget dyrt og sjældent grej stående og der er også nogle, for hvem det at gøre et kup og kunne blive ved med at gøre det, er en del af sporten. Det forstår jeg og det vil jeg også gerne respektere.

For mig er det langt mere interessant, at vi også får fortalt historien om PS-6750 og om ikke andet, så er det jo ihvertfald opnået nu :p Men altså. Skriv hvis det er.

Vedrørende den famøse kulfiber-arm, har du muligvis ret. Vintageknob som er en af kilderne til mine pralerier er tvetydig på det punkt. De nævner armen som "carbon" og importeret fra PS-8750'eren, men længere nede står der så, at det ikke er den samme carbon-arm (PUA-1600S), som anvendes på PS-8750. Så hvad skal man tro?

"Den fungerede godt med den lidt tunge/stive MC-pickup", skriver du og det gør mig for alvor interesseret. Jeg har jo den her Denon headamp (HA-500) og en ide om at den er skabt alene med det formål at indgå i noget helligt sammen med en DL-103'er. Pickuppen mangler jeg, men hvad siger I, worth a try???
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Sony PS-6750

Indlægaf kbekke » fre 3. feb 2012 01:22

kbekke skrev:Kære Claus.

-Du (og andre) er meget velkomne til at sende mig en pb, hvis du/I vil kende den eksakte pris, jeg har givet. Jeg har heller ikke noget problem med at offentliggøre den. Men når jeg ikke har gjort det endnu, så er det fordi jeg fornemmer, at det kan være et lidt følsomt emne og at der også er dem, der ikke synes, at alt for meget åbenhed på det punkt nødvendigvis er af det gode.

-Der er nogle, der har meget dyrt og sjældent grej stående og der er også nogle, for hvem det at gøre et kup og kunne blive ved med at gøre det, er en del af sporten. Det forstår jeg og det vil jeg også gerne respektere.

For mig er det langt mere interessant, at vi også får fortalt historien om PS-6750 og om ikke andet, så er det jo ihvertfald opnået nu :p Men altså. Skriv hvis det er.

Vedrørende den famøse kulfiber-arm, har du muligvis ret. Vintageknob som er en af kilderne til mine pralerier er tvetydig på det punkt. De nævner armen som "carbon" og importeret fra PS-8750'eren, men længere nede står der så, at det ikke er den samme carbon-arm (PUA-1600S), som anvendes på PS-8750. Så hvad skal man tro?

"Den fungerede godt med den lidt tunge/stive MC-pickup", skriver du og det gør mig for alvor interesseret. Jeg har jo den her Denon headamp (HA-500) og en ide om at den er skabt alene med det formål at indgå i noget helligt sammen med en DL-103'er. Pickuppen mangler jeg, men hvad siger I, worth a try???


Arh! Her sidder man og fedter med alle sine radikale forbehold og imens kommer der sådan en r-l-b fræsende nedover midtbanen og laver en ægte Søren Lerby - BANG og lige over målet :thumbsup: OK, 1900,- Jeg synes det var rimeligt og så er den ged vist barberet. Kan vi få nogle kvalificerede meninger om potentialet i forhold til DL-103 til gengæld? :D
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Sony PS-6750

Indlægaf Sorenki » fre 3. feb 2012 01:32

kbekke skrev:For mig er det langt mere interessant, at vi også får fortalt historien

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sony PS-6750

Indlægaf Fredmarantz » fre 3. feb 2012 01:59

kbekke skrev:Kære Claus.

-Du (og andre) er meget velkomne til at sende mig en pb, hvis du/I vil kende den eksakte pris, jeg har givet. Jeg har heller ikke noget problem med at offentliggøre den. Men når jeg ikke har gjort det endnu, så er det fordi jeg fornemmer, at det kan være et lidt følsomt emne og at der også er dem, der ikke synes, at alt for meget åbenhed på det punkt nødvendigvis er af det gode.

-Der er nogle, der har meget dyrt og sjældent grej stående og der er også nogle, for hvem det at gøre et kup og kunne blive ved med at gøre det, er en del af sporten. Det forstår jeg og det vil jeg også gerne respektere.

For mig er det langt mere interessant, at vi også får fortalt historien om PS-6750 og om ikke andet, så er det jo ihvertfald opnået nu :p Men altså. Skriv hvis det er.



:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

nemlig- ja

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sony PS-6750

Indlægaf r-l-b » fre 3. feb 2012 05:49

jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle kunne spille godt med en denon dl 103

det kræver naturligvis at du synes om 103eren - jeg har efterhånden købt en del 103ere i "næsten ny" stand fra folk der ikke brød sig om den - jeg tror halvdelen havde sat den til en almindelig low out put mc trafo ala t-20 og så lyder den jo skrækkeligt da den - for en low out put mc pick up - har et ret højt out put

men da du har denons egen step up - så kan jeg ikke andet en tro at det må blive godt - du har tilmed en nem måde at justere overhang hvilket vil gøre det nemmere at finde det punkt hvor også det for denon 103eren drilske inderste spor kan komme på plads

anyway tillykke med den gamle kæmpe - flot er den - på sin helt egen rå facon !
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Sony PS-6750

Indlægaf Kim Christensen » lør 4. feb 2012 11:02

Fantastisk at du har fundet den i så flot stand. Ja vintage Sony virker en smule overset sammenlignet med nogle af de andre japanske mærker.
Kim Christensen
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Sony PS-6750

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 4. feb 2012 11:48

Jeg kunne nok også have været småfristet til den pris, især efter du har beskrevet dens kvaliteter. Dog undgår jeg at bruge penge på udstyr for tiden. Har for mange hele og halve projekter stående... :oops:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Sony PS-6750

Indlægaf kbekke » lør 4. feb 2012 11:58

Boptilyoudrop skrev:Jeg kunne nok også have været småfristet til den pris, især efter du har beskrevet dens kvaliteter. Dog undgår jeg at bruge penge på udstyr for tiden. Har for mange hele og halve projekter stående... :oops:


Det var jo egentlig også min situation og slet, slet ikke meningen, at det skulle ske :roll: Og det værste af det hele, er at nu har jeg allerede fået kig på endnu een, der er interessant, lidt overset og rimeligt prissat...

po::po

Holder det da aldrig op?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 109 gæster