Thorens TD124 renovering.

Analog når det bedst

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf his067 » tirs 6. mar 2012 14:57

Hej Ruben
passer det sådan her?

Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf r-l-b » tirs 6. mar 2012 15:00

his067 skrev:Hej Ruben
passer det sådan her?

Billede


Ja - men jeg lave en kontrolmåling i aften, med stærke briller, lup og adskildt låseskive - better safe than sorry
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf his067 » fre 13. apr 2012 17:38

Se, nu har jeg altså opgraderet motorophænget til Mk II status. Jeg købte et sæt fra Mirko Djordjevich i Californien: til en pris på 125 USD meget billigere end Schopper, men også af meget dårligere kvalitet. Blandt andet er hans gummimuffins alt for hårde, og det tog mig en del tid at finde ud af hans affjedrings-tårne er 1 mm for korte i forhold til hvad jeg havde brug for med de gamle original (blødere) tyller, som jeg havde liggende. Det tog mig et par dage at finde ud af, at de hårdtpapirskiver, der lå ovenpå mit afskærmningsblik, derfor lavede en mekanisk kortslutning imellem motoren og chassiset. Derfor har jeg i stedet for Mirkos gummityller brugt nogle fancy gel-gennemføringstyller, som var tilovers fra et andet projekt. Det virker fint, efter at de er skåret til, sådan her (Undskyld den lidt rodede komposition: jeg skulle have monteret bæltet ordentligt):
Billede
(hvis de ikke er skåret til skraber pladetallerkenen imod dem, og det bliver svært at sætte hovedlejet på plads, når det har været afmonteret: for det meste---men ikke idag---fjerner jeg pladetallerkenen ved at skrue hele lejet og pladetallerken løs ved at fjerne alle tre skruer som holder dem fast. Derefter fjerner jeg både leje og pladetallerken. På den måde undgår jeg at beskadige lejet ved at sætte akselen skævt i!)

Derefter var der stadig en smule susende lyd, som måtte komme enten fra trappeskiven eller fra mellemhjulet. Så her i morges gik jeg igang igen, for nu var der jo gået sport i det. Først prøvede jeg at lytte mig frem med et øre over pladespilleren og besluttede, at det nok var trappeskiven, der støjede mest (det er, lige som om den "synger" en smule), så dens leje fik et par dråber af detteher tyktflydende smøremiddel til cykelkæder med teflon:
Billede
Det virkede faktisk ret godt, og derefter var den mest støjende del mellemhjulet. Det var klart nok, for støjen var væsentligt lavere, når mellemhjulet blev løftet af trappeskiven. Jeg kunne huske, at der var en diskussion omkring Schoppers mellemhjulsdæmpesæt

Billede

startet af KlausM, som havde brugt en cykellap som underlag. Så tænkte jeg som så: til mellemhjulet har vi brug for et underlag, der fjedrer (en smule) og som har så lille en kontaktflade som muligt. Hvad har jeg i huset af den slags?" Svaret, mine damer og herrer: skridsikkert gummi.
Det ser sådan her ud når det er krøllet sammen:
Billede
og sådan her når det ligger fladt:
Billede

Så jeg tog et lille hjørne og brugte det i stedet for hårdtpapirskiven under mellemhjulet (og lagde behørigt nylonskiven ovenpå):
Billede
Og så derefter lidt tyk olie:
Billede

Derefter syntes jeg, at det meste støj kom fra mellemhjulet...men der tog jeg fejl. Det var faktisk Schoppers drivrem, der satte trappeskiven i svingninger. Så remmen fik en tur i konens parfumerede talkum, som vi købte for mange år siden da vi var i Spanien og den lilles numse var rød (altså ikke konens, men den yngste søns....).
For en god ordens skyld fik mellemhjulet også lidt talkum.

Og nu er støjen faktisk nede på et niveau der kan sammenlignes med en bæltedrevet....

Og nu er den altså temmelig (mere) imponerende.....Jeg ser frem til mange timers god lytning, emten med SPUen eller min Jubilee.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf r-l-b » fre 13. apr 2012 20:21

herlig dokumentation af en problemløsningsseance som fint kommer frem til at man med de forhåndenværende søm og johnssons baby pudder kan langt i verdenen

Jeg er meget inspireret til gå i gang med min 124 mk II
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf his067 » fre 13. apr 2012 21:13

r-l-b skrev:herlig dokumentation af en problemløsningsseance som fint kommer frem til at man med de forhåndenværende søm og johnssons baby pudder kan langt i verdenen


Nej, det er ikke Johnsons. Det er Spansk og hedder "Talco de Ausonia" (meget vigtigt: om et par uger vil jeg tilbyde det "audio-quality Ausonia Talc" til TD124 ejere til 100 kr pr milligram!) :cool1:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf kbekke » fre 13. apr 2012 22:09

Seriøst arbejde :thumbsup: og et godt eksempel på, at uanset hvor velforberedt man er, så skal der som regel altid improviseres en smule for at komme helt i mål. Det er faktisk også noget af det sjoveste.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf his067 » ons 18. apr 2012 16:11

Jeg har lige sat Jim's bronzelejebund med teflon skiver og keramisk bundkugle i min 124.

http://www.ebay.com/itm/Thorens-TD-124-Spindle-Upgrade-Kit-Major-/330702776554?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item4cff6be8ea#ht_1395wt_1219

Før tog det 55 sekunder for den at stoppe fra 33 1/3. Nu tager det 2 minutter. Jeg ved ikke om det har nogen betydning for lyden, men det er sgu imponerende. :ER:

Han har forøvrigt andre gode ting til TD124, Garrard, Lenco og Technics SP10. Jeg har købt hans tolv-tommers plint: Pisse-flot og en redning for os som har alt for mange tommelfingre! :Thumpsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf r-l-b » ons 18. apr 2012 16:37

his067 skrev:Jeg har lige sat Jim's bronzelejebund med teflon skiver og keramisk bundkugle i min 124.

http://www.ebay.com/itm/Thorens-TD-124-Spindle-Upgrade-Kit-Major-/330702776554?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item4cff6be8ea#ht_1395wt_1219

Før tog det 55 sekunder for den at stoppe fra 33 1/3. Nu tager det 2 minutter. Jeg ved ikke om det har nogen betydning for lyden, men det er sgu imponerende. :ER:

Han har forøvrigt andre gode ting til TD124, Garrard, Lenco og Technics SP10. Jeg har købt hans tolv-tommers plint: Pisse-flot og en redning for os som har alt for mange tommelfingre! :Thumpsup:


er tolderne ikke rå ved dig i Skotland når du tager ting hjem fra USA ?

Fra EBEL i Tyskland lan du undgår told http://www.ebelholztechnik.de/shop/HiFi/Phono/Thorens/Thorens-TD121-und-TD124-Bambus-Zarge-XL-lackiert::148.html
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf his067 » ons 18. apr 2012 19:33

Hej Ruben,
Tolden var ikke så slem endda og Jim's plint har meget mere træ (=masse). Lige for lige tror jeg det ville have været det samme. Temmeligt overraskende, men sandt.

Forøvrigt: vedr. Jims Bronzeleje: en absolut (fænomenal) forbedring. Et massivt drop i "rullestøj" Thorensen er nu lige så stille som sotaen.!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf his067 » man 23. apr 2012 17:17

Det er da utroligt som man kan blive ved med at forbedre Thorensen:
Imens jeg gik og lagde sidste hånd på at forberede SOTAen til salg lyttede jeg til min Mørch GS6a. Det har altid irriteret mig at den har lidt rumlelyd fra mellemhjulet og da jeg nu stod med forskellige slibemidler tænkte jeg: "gad vide om det kunne betale sig at polere Mørchens trappeskive og mellemhjul?" Som sagt så gjort: vådt vandslibepapir, korn 1000. STOR forskel.

Så nu har jeg gjort det samme på Thorensen: Poleret askelskive, trappehjul og mellemhjul. Og igen STOR forskel. Absolut værd at gøre på en mellemhjuler.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf ASML » lør 5. maj 2012 17:17

Hej Frederik.

Herligt at du har kunnet fjerne rumlelydene fra din Thorens TD124 og Mørch GS6A'eren på denne måde.

Jeg er af den overbevisning at disse rumlelyde først og fremmest skyldes mellemhjulene, som har det med at tørre ud/ blive deforme efterhånden som de "får nogle år på "bagen""

Min begrundelse er at jeg selv har et trappehjul som ser ud som da det forlod H.H. Mørch's domicil for år tilbage m.a.o. usædvanligt pænt og blankt, men oplever også disse rumlelyde.

Uanset hvad , kan du da glæde dig over at have sparet udgifterne til indkøb af eventuelle nye mellemhjul eller renovering af de anvendte, eksempelvis ved Svalander Audio.

Mvh

ASML
Senest rettet af ASML søn 6. maj 2012 00:48, rettet i alt 1 gang.
ASML
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18 dec 2011
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf his067 » lør 5. maj 2012 21:36

ASML skrev:Hej Frederik.
Min begrundelse er at jeg selv har et trappehjul som ser ud som da det forlod H.H. Mørch's domicil for år tilbage m.a.o. usædvanligt pænt og blankt, men oplever også disse rumlelyde.

Der skal jo ikke meget andet end en meget jævn overflade til og jeg husker også denne forskel imellem en ny GS6 (min egen i 1982) og en af mine venners (købt brugt i det samme år).
Min teori er at gummi "sveder" en lille smule krystaller, og at de krystaller, som gummiet "sveder" ikke kan fjernes med alkohol, benzin, lightervæske eller andre rensemidler. Sådan et finkornet vådt vandslibepapir efterlader måske også små partikler, som fylder ujævnheder i metal og gummioverflader op? Det er ikke til at sige uden et mikroskop, og sådan et har jeg ikke (eller rettere: jeg var så dum at jeg ikke tog mut USB mikroskop op af skuffen for at lave "før og efter" billeder).

Men effekten er helt reel (og Mørch GS6 kører faktisk en lille smule for hurtigt: jeg måler 3156 Hz på en indspillet 3150 Hz tone).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf r-l-b » fre 18. maj 2012 18:41

Billede

du har grammofonen - så skal du bare servere den rette læskedrik
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf Tonni » fre 18. maj 2012 19:11

Uhh sikket dejligt tilbehør!!! - Og ja, jeg mente det bag jalousilågen! ;-)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Thorens TD124 renovering.

Indlægaf his067 » fre 18. maj 2012 19:19

Men hvor finder jeg "Green Spot"??????
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster