brum-brum

Analog når det bedst

brum-brum

Indlægaf kbekke » tirs 18. sep 2012 22:08

Ak ja. Træerne vokser sjældent ind i himlen: Jeg har jo fået lov at låne de her "himmelske" rør-riaa'er og det har virkelig været tæt på.

http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=585&p=23080#p22972

Ihvertfald med en halv-gammel DL-110 (HOMC) med ikke helt lige nålefane og hvad der ellers kommer af et hårdt liv på landevejen.

Tænkte så at jeg ville forkæle mig selv med den ny-indkøbte Ortofon 2M Red. Men øv med volumen på normal lytteposition (kl. 9) er der klart og tydeligt brum, ikke bare i de stille passager. Et checklyt med den velkendte Pickering XV-15 gav samme resultat. Der er tale om MM-pickupper for begges vedkommende.

Jeg har selvfølgelig flyttet rundt på sagerne, så godt det har ladet sig gøre uden nogen mærkbar forbedring. Jeg prøvede så at skifte den rør-bestykkede luksus-strømforsyning ud med den simple model uden rør og det hjalp en smule. Men stadig ikke tilfredsstillende. Der er også en smule brum at spore fra DL-110'eren, men det er ved langt højere volumen og ikke noget, jeg kommer i nærheden af med musik på anlægget. Jeg har umiddelbart svært ved at tro, at forskellen alene skyldes, at MM'erne leverer et kraftigere signal end DL-110'eren.

Er det bare sådan, at nogle pickupper er mere følsomme end andre og er der generelt forskel på MM og HOMC i den henseende?

Hilfe, bitte!
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: brum-brum

Indlægaf mcs_5 » ons 19. sep 2012 01:43

kbekke skrev:Jeg har selvfølgelig flyttet rundt på sagerne, så godt det har ladet sig gøre uden nogen mærkbar forbedring. Jeg prøvede så at skifte den rør-bestykkede luksus-strømforsyning ud med den simple model uden rør og det hjalp en smule.

Det lyder meget mærkeligt at det skulle hjælpe på noget. Forsyningsspændingerne får mere rippel med den simple forsyning, så det burde giver mere brum. Hvor lang afstand har du mellem RIAA og strømforsyning?

Er det bare sådan, at nogle pickupper er mere følsomme end andre og er der generelt forskel på MM og HOMC i den henseende?

Ja og måske. Men den Pickering er i metalhus, så den burde være god her. Jeg har aldrig brugt andet end MM pickupper, og har ikke haft brumproblemer - med de RIAA'er. Kunne du have byttet om på stelledningerne, enten i headshell eller inde i pladespilleren? Hvad sker der hvis du kun tilslutter signal til den ene indgang?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: brum-brum

Indlægaf rørglad » ons 19. sep 2012 07:30

Prøv at koble ledninger fra PU fra, kortslut indgangen til RIAAog skru op til "normal" stilling eller højere. Så får du et indtryk af hvor meget brum RIAAen genererer.
Er dette OK, skal fejlen findes før RIAA, og er mest sandsynligt dårlig afskærmning eller en brum-sløjfe.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: brum-brum

Indlægaf X-ray » ons 19. sep 2012 09:01

Jeg har over en lang periode brugt en 2M Blue - som jo deler hus med 2M Red - der har aldrig været problemer med brum! Tror du skal gå din montering efter en extra gang - og/eller måske du har fået indført en lille stelsløjfe. Måske via head-shell.... hva' ve' jeg ;)

Pøj-pøj med det...!
Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: brum-brum

Indlægaf kbekke » ons 19. sep 2012 10:40

Tak for svar indtil videre. Jeg tror heller ikke problemet egentlig relaterer til hverken pickupper eller riaa. Jeg skal helt klart have gennemgået min ledningsføring frem til riaa'en.

Det der undrer mig er bare, at pickupperne opfører sig forskelligt?

@Mikkel: Jeg prøvede at flytte strømforsyngen så langt væk fra riaa'en som kablerne tillod, men kunne ikke spore nogen ændring. Lige nu står strømforsyningen sådan her:

Billede

Altså "foran" riaa'en set i forhold til in/out.

Jagten på brum fortsætter.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: brum-brum

Indlægaf Tonni » ons 19. sep 2012 12:11

Hvad har du stående rundt om riaa'en? Og hvordan?
Der er masser af muligheder for strøfelter (magnetfelter) omkring netledninger og apparater.
Samt de allerede nævnte stelsløjfer...

mvh. Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: brum-brum

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 19. sep 2012 20:59

Jeg har også haft fornøjelsen af at prøve Mikkels riaa'er. Den ene af dem kunne få noget ud af en simpel Ortofon ff15xe som jeg aldrig har oplevet før. Men brum det var der ikke noget af. Jeg håber du finder en løsning.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: brum-brum

Indlægaf kbekke » ons 19. sep 2012 21:44

Jeg er efterhånden ret sikker på at det er internt i Lenco'en, at den er gal. Jeg prøvede for sjov at forbinde riaa'ens stelskrue direkte til Lenco'ens stelpunkt.

Billede

-Kendere vil vide, at det befinder sig under pladetallerkenen (øverst til højre på billedet) og resultatet var nul komma nul-nul hørbart brum.

Så det kan altså løses :p

Jeg har lavet et quick-fix med at forenkle ledningsføringen og det har hjulpet - noget. Men det er ikke perfekt endnu.

I weekenden bliver der forhåbentlig tid og mulighed for at lave det lidt bedre og så må vi se (og ikke mindst høre).
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: brum-brum

Indlægaf rørglad » tors 20. sep 2012 13:02

Jeg har "oplevet" et par forskellige situationer, som gav anledning til brum.

1. Dårlig afskærmning: PU armen var ikke forbundet til grammofonens stel (som skal være forbundet til forstærkerens stel)

2. Brumsløjfe (flere stelpunkter): PU's 0 var,sammen med skærmkablet, forbundet til armen (og dermed til stel).

Der skal kun være et stelpunkt, som ideelt sidder tæt på forstærkerens indgang. De to lydspor føres i hvert sit skærmede kabel, som først forbindes til stel med phono-stikkets forbindelse til forst. Hvis der også er en forbindelse mellem skærmkablet og grammofonens stel har du en brumsløjfe.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: brum-brum

Indlægaf kbekke » lør 17. nov 2012 11:39

Gotcha!

Endelig lykkedes det at komme brummeriet til livs. Jeg har altid haft en mistanke om at problemet på en eller anden måde var relateret til "Pioneer"-armen. Så jeg huggede til på Hedegårds fine Akito arm.

Billede

En helt ukompliceret operation, da Linn-armen passer i den originale udskæring. Stel er forbundet til L75'erens centrale stelpunkt og der er INTET brum at høre nu. Skruer jeg op til kl. 14-position uden signal får jeg bare den lifligste brusen fra RIAA'ens rør og sætter jeg "Somethin' Else" på og skruer ned til kl. 9-position, får jeg fed, fed jazz-lykke.

Billede

Og selv med en halvgammel DL-110'er med skæv nålefane lyder det faktisk rigtigt, rigtigt... rigtigt dejligt.

"Is that what you wanted, Albert?"

Ja tak, Lige præcis.

:OLO:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: brum-brum

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 17. nov 2012 15:06

Cannonball, Miles...?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: brum-brum

Indlægaf kbekke » søn 18. nov 2012 19:24

Boptilyoudrop skrev:Cannonball, Miles...?


Yessir.

http://en.wikipedia.org/wiki/Somethin'_Else_(Cannonball_Adderley_album)

Det var vist Captain Phoenix, der henledte min opmærksomhed på dette lille mesterværk - og tak for det. Den ville jeg nødig være foruden nu.

:cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: brum-brum

Indlægaf P. M. Hedegaard » søn 18. nov 2012 19:26

Jeg er glad for, at resultatet blev godt..... :ER:

Hvordan med "kraven" til tonearmen. Dur din eller skal vi have min (med 2 skruer) pillet af til dig ?
P. M. Hedegaard
 


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 107 gæster