Mylles grammofon

Analog når det bedst

Re: Mylles grammofon

Indlægaf peter1071s » lør 1. dec 2012 23:31

Den som jeg har her må så enten være en tilsvarende fra Statsradiofonien eller kunne det være den som Mylle havde? (bare fået sin plint malet sort).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
peter1071s
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01 dec 2012
Lokalitet: Greve

Re: Mylles grammofon

Indlægaf MDA » søn 2. dec 2012 17:24

Har du også kabinet til den?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Mylles grammofon

Indlægaf peter1071s » søn 2. dec 2012 18:02

Jeg har desværre ikke kabinet til den.
Heldigvis så er mekanismen nedenunder plinten stadig intakt. dvs. org. hammerlak, lineal, lampeholder, spejl og løfte-setup.

Det kunne dog være rart såfremt der var en derude, som der havde flere billeder fra dengang den var ny/komplet. Så hold jer endelig ikke tilbage. :D

(Jeg har her nedenfor vedhæftet billede af underdelen).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
peter1071s
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01 dec 2012
Lokalitet: Greve

Re: Mylles grammofon

Indlægaf zaragon » søn 2. dec 2012 19:46

damn, det er s'gu' en gang god underholdning, vi gi'r hinanden i "lovprisning" af Mylle-drengen!! *LOL*. Naturligvis er han forlængst blevet nærmest kult og en institution i radiobranchen, og jeg kender ingen, der ikke har en mening om ham, eller måske rettere, hans udsendelser. Jeg kender ingen som han, der i den grad på tv ku' smile fjoget, for i næste sekund at se totalt flad og kedelig ud. ;-). Hans viden er uden tvivl stor, men han har desværre ikke formået at udvikle sig meget... selv i dag, er det næsten som at høre ham i 1965! Hans rædsomme kommentarer om "Det InDernationale Melodunte Grand Prix" får det til at løbe mig koldt ned ad ryggen. Hans klamme Eldorado, hvis jingle indledes i bedste nedgørende stil overfor genren ligeså... især når han krydrer det med fjogede grin og sætter sine små poder til at indtale jingler, som han så koket "fniser og morer sig" helt storarted over.

Spændende pladespiller (altså den VIRKELIGE!), men jeg vil ikke undlade at nævne, at han faktisk mangler tæft til at værne om det, der ligger ham mest på sinde: POPMUSIKKEN! Faktisk er han ofte ved næsten at undskylde sig selv over hvad han nok er "opdraget med/til", at popmusik ikke er "fint"... dér saver han -imho- grenen over, som han selv sidder på.


sorry - just my 2 cents... ku' ikke la' vær' med at bidrage lidt til underholdningen... ;-)
-zaragon-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Mylles grammofon

Indlægaf peter1071s » søn 28. jul 2019 11:29

Denne her er ikke Mylles …… men Peters ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
peter1071s
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01 dec 2012
Lokalitet: Greve

Re: Mylles grammofon

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. jul 2019 12:50

Kort og godt. Et helt enestående stykke mekanik og ikke mindst historie. Er det helt originalt DR uden indgreb? Hvem har dog passet så godt på det i alle disse år?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Mylles grammofon

Indlægaf peter1071s » søn 28. jul 2019 15:04

'Spillebordet' som det er betegnet i brugsanvisningen fra 1959 er udstyret med:

- en LYREC modificeret Garrard 301 pladespiller, med centreringsordning for skiverne, samt lyslampe for nemmere at kunne se og finjustere hastigheden. (samme anordninger som brugt på LYREC's AG 40-2),
- en DISA type 91M10 mono rørforstærker med justerings mulighed af Styrke, Nålefilter og Afspillingskurve. Selvfølgelig udstyret med de originale radiorør benævnt Statsradiofonien, JS trafoer og JS stepup.
- en Ortofon tonearm type RK 309
- en lineal i plinten, med lampeholder/spejle så man kan se hvor man er på skiven, samt et løfte-setup til tonearmen.

Alt i alt et fantastisk stykke arbejde, som nok ikke vil kunne gøres i dag for almindelige menneske penge.
….og den virker ganske fint.

NB. købte den privat fra et lydstudie i Nordsjælland, sælger havde listet tonearmen på EBay, men da jeg spottede hvad tonearmen sad på, så lykkedes det mig at overtale sælger til at tage den af EBay, hvorefter at jeg købte hele 'spillebordet'

Venlig hilsen
Peter
peter1071s
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01 dec 2012
Lokalitet: Greve

Re: Mylles grammofon

Indlægaf mantelteo » søn 28. jul 2019 23:11

Spænende tråd, vidste ikke disse maskiner fandtes med det setup, tak for det!
Måske tråden fortjener lidt ekstra i titlen...?!
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 53 gæster