vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Analog når det bedst

Re: vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Indlægaf cpoen » søn 14. apr 2013 23:31

cpoen skrev:
Jeg synes det var lidt svært at justere vægten på pickuppen.. Det var som om kontravægten skulle så langt tilbage at den skulle ud over den lille knop der er på armen.


Nå, det har jeg så fundet ud af hvorfor.. kontravægten vendte forkert :?
Cpoen

Pioneer SX-434 + Nikko NA-890
Pioneer PL-400 + Thorens TD166 MkII
Denon DR-M3
Philips CD200
B&O Beovox S45-2
Brugeravatar
cpoen
 
Indlæg: 129
Tilmeldt: 08 apr 2013
Lokalitet: Køge

Re: vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Indlægaf spuncut » man 15. apr 2013 03:44

Antiskating :
http://www.youtube.com/watch?v=eIBtZR941Yw

Man kan selv lave en sådan en glat plade. Man skal bruge en LP med Lars Lilholt eller en Deutsche Schlager hits og så skal den ha' en tur i ovnen således at rillerne falder sammen, prøv med ca. 200 gr. Hvis pladen skulle lave en krølle så bare rolig den forsvinder ved yderligere varme. Pladen skal ligge på et helt fladt underlag, bagepapir er en god ide, og den skal ha' god tid til stille og roligt at køle af.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3603
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Indlægaf cpoen » man 15. apr 2013 09:27

spuncut skrev:Antiskating :
http://www.youtube.com/watch?v=eIBtZR941Yw

Man kan selv lave en sådan en glat plade. Man skal bruge en LP med Lars Lilholt eller en Deutsche Schlager hits og så skal den ha' en tur i ovnen således at rillerne falder sammen, prøv med ca. 200 gr. Hvis pladen skulle lave en krølle så bare rolig den forsvinder ved yderligere varme. Pladen skal ligge på et helt fladt underlag, bagepapir er en god ide, og den skal ha' god tid til stille og roligt at køle af.

OK.. lyder spændende..Det kunne være man skulle prøve at "bage" en plade :).. men hvad med labelen i midten, vil den ikke begynde at brænde?
Cpoen

Pioneer SX-434 + Nikko NA-890
Pioneer PL-400 + Thorens TD166 MkII
Denon DR-M3
Philips CD200
B&O Beovox S45-2
Brugeravatar
cpoen
 
Indlæg: 129
Tilmeldt: 08 apr 2013
Lokalitet: Køge

Re: vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Indlægaf Captain Phoenix » man 15. apr 2013 11:16


Det er vist ikke så længe siden at anti-skating-emnet var oppe i en anden tråd... Kan ikke lige finde den, så vi tager den igen her, fordi den er nyttig – og fordi videoen, der henvises til, ikke er præcis/korrekt mht den rigtige måde at indstille anti-skating på.
Så her komme syv små læresætninger om antiskating og indstilling af den ;)

1) Anti-skatingens funktion er at fordele nåletrykket jævnt mellem de to rillevægge, så pick-up’en sporer bedst muligt både i højre og venstre kanal. Eller sagt på en anden måde: Så forvrængningen er lige lav/opstår samtidig i de to kanaler.

2) Det er pladens rotation ift den stillestående nål – eller mere præcist: friktionen mellem nålen og pladen/rillen – der bestemmer de kræfter, som får pick-up’en til at ”skate”. Og derfor bestemmer hvor meget anti-skating, der er brug for.

3) Friktionen mellem nålen og rillen afgøres af:
- nåletrykket (højere nåletryk = større friktion)
- nåleformen (bedre match ift rilleformen = større friktion)
- omdrejningshastigheden (højere omdrejning = større friktion)
- rille-modulationen/udsvingene (kraftigere rilleudsving = større friktion)
(og sikkert nogle flere småting som vinyl-type, luftfugtighed osv., som jeg ikke vil komme nærmere ind på her).

4) Anti-skatingens indstilling afgøres af disse faktorer – og nu begynder den opmærksomme læser at ane, hvorfor videoen ikke er præcis: Vi har nemlig brug for en plade, der er lige det modsatte af den blanke/umodulerede pladeside, som anvendes i videoen.
Vi har brug for en plade med en rille, som er så kraftigt moduleret (= har så store rille-udsving), at pick-up’en kun lige akkurat kan spore den uden at forvrænge.
Ortofon testrecord 4.jpg

5) Hvis vi kan få pick-up’en til at spore en så kraftig/maksimalt moduleret rille, at forvrængning ikke opstår – eller opstår samtidig i højre og venstre kanel – så er vi også sikre på, at svagere passager kan afspilles uden forvrængning. Og så har anti-skatingen (og nåletryksindstillingen) gjort hvad de skal for at sikre os den bedst mulige gengivelse.

6) Sådanne skæringer/riller findes på en del testplader – bl.a. Ortofons, der er udkommet i to udgaver med musik på den ene side og testsignaler på den anden.
Ortofon testrecord 1.jpg

Testsignalerne er de samme på de to, der ind imellem kan findes på plademesser og/eller nettet. (Ingen der går seriøst op i at lytte til vinyl og skifte pick-up’er mm. kan efter min mening undvære sådan en…).

7) Hvis du har/kan låne en testplade gør du sådan:
- indstil nåletryk så det svarer til det anbefalede (fra producenten) og anti-skatingen på det tal, der svarer til nåletrykket.
- spil testpladens kraftigt modulerede rille og juster anti-skatingen (op eller ned), så begge kanaler gengives uden forvrængning.
- hvis du ikke kan afspille den ene (eller begge) kanal(er) uden forvrængning, skal du øge nåletrykket (f.eks. med 0,25 gram) og gentage trinnet ovenfor indtil begge kanaler spiller uden forvrængning.
- du skal jo ikke ende et nåletryk langt over det anbefalede, men det er min erfaring, at man godt kan gå lidt over. Der var vist en ”sport” i at angive lave nåletryk i en periode, men det er altså vigtigere, at have det rigtige nåletryk (= det hvor nålen kan følge rilleudsvingene) end at det er lavt! Det skader efter min mening plade og pick-up mere, hvis nåletrykket er for lavt (og nålen derfor ”danser” rundt i rillen) end hvis det er lidt for højt. Og det lyder ikke godt…
Ortofon testrecord 2.jpg

Ortofon testrecord 3.jpg

PS: Ortofons – og sikkert andre – testplader er også meget nyttig ift at måle/finde den rette arm-resonans, tjekke forvrængning, fase osv. Anbefales meget kraftigt.
Der er p.t. én på Discogs til 32 € + porto fra Tyskland)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2598
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Indlægaf spuncut » man 15. apr 2013 15:07

Al ære og respekt for Kaptajnens fine indlæg, den glatte plade er mere en husmandsmetode.
Borset fra det ville det da være et interessant eksperiment at prøve en glat plade på en
pladespiller der er justeret efter en testplade :ide:
Senest rettet af spuncut man 15. apr 2013 16:10, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3603
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Indlægaf P. M. Hedegaard » man 15. apr 2013 15:40

cpoen skrev:Er det bare en ny rem den skal have?


Inden du farer ud for at købe en ny rem, så prøv at koge den gamle. 1/2 til et helt minut i en kasserolle eller gryde og se om den bliver elastisk nok påny. Evt kog ad et par gange eller 3. Rør rundt mens vandet koger, så remmen ikke "gror" fast. Inden du koger remmen skal den måske vaskes og skrubes i noget sulfovand. Der kan sagtens sidde gammelt indgroet skidt på den.
P. M. Hedegaard
 

Re: vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Indlægaf spuncut » man 15. apr 2013 16:28

Ellers er der remme her :
http://www.svalander.se/shoppen/tillbeh ... kivspelare
Om 250 Skr for en rem er en fornuftig pris skal jeg ikke kunne sige.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3603
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Indlægaf P. M. Hedegaard » man 15. apr 2013 16:59

Jeg skal ikke kloge mig på prisniveauet, dog synes jeg ikke, at Svalander hører til de billigste.
Uanset hvad, var "tricket" tiltænkt, at en evt. besparelse kunne være "hjælp" til en ny pickup :thumbsup:
P. M. Hedegaard
 

Re: vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Indlægaf spuncut » man 15. apr 2013 17:26

Svalander tager sig helt sikkert godt betalt. Her står
remmen til 10$ :
http://www.turntablebasics.com/belts/thorens.html
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3603
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Indlægaf P. M. Hedegaard » man 15. apr 2013 18:01

Til gengæld skal man også se sig rigtig godt for og ikke kun fokusere på prisen. Det måtte jeg selv sande da jeg købte en billig rem fra USA til en Rega. Den blev slatten og ubrugelig efter en uge..... Og her hjalp kogningen ingenting, fordi remmen var af en elendig kvalitet "in the first place..."
P. M. Hedegaard
 

Re: vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Indlægaf cpoen » man 15. apr 2013 18:18

spuncut skrev:Antiskating :
http://www.youtube.com/watch?v=eIBtZR941Yw

Man kan selv lave en sådan en glat plade. Man skal bruge en LP med Lars Lilholt eller en Deutsche Schlager hits og så skal den ha' en tur i ovnen således at rillerne falder sammen, prøv med ca. 200 gr. Hvis pladen skulle lave en krølle så bare rolig den forsvinder ved yderligere varme. Pladen skal ligge på et helt fladt underlag, bagepapir er en god ide, og den skal ha' god tid til stille og roligt at køle af.

HA HA... meget morsomt!... hvor har I gemt det skjulte kamera?? Man må ikke mobbe den nye dreng i klassen :Skor:

Billede

Men jeg kan godt tage en joke ;)
Cpoen

Pioneer SX-434 + Nikko NA-890
Pioneer PL-400 + Thorens TD166 MkII
Denon DR-M3
Philips CD200
B&O Beovox S45-2
Brugeravatar
cpoen
 
Indlæg: 129
Tilmeldt: 08 apr 2013
Lokalitet: Køge

Re: vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Indlægaf spuncut » man 15. apr 2013 18:19

[OT]
Skulle engang spare på trækaksel-manchetter til min gamle Opel.
De rådnede op på et halvt år...surt show... :(
[/OT]
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3603
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Indlægaf spuncut » man 15. apr 2013 18:23

cpoen skrev:HA HA... meget morsomt!... hvor har I gemt det skjulte kamera?? Man må ikke mobbe den nye dreng i klassen :Skor:
Men jeg kan godt tage en joke ;)


Ja de har da vist fået rigeligt..hva ??!!
Du skal jo holde øje med pladerne under opvarmningen ;)
De skal kun ha' så rillerne falder sammen, sværen skal ikke være sprød...
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3603
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Indlægaf cpoen » man 15. apr 2013 18:32

spuncut skrev:
cpoen skrev:HA HA... meget morsomt!... hvor har I gemt det skjulte kamera?? Man må ikke mobbe den nye dreng i klassen :Skor:
Men jeg kan godt tage en joke ;)


Ja de har da vist fået rigeligt..hva ??!!
Du skal jo holde øje med pladerne under opvarmningen ;)

Det gjorde jeg også... de blev på intet tidspunkt glatte. Så det skal man vidst holde sig fra ;)
Cpoen

Pioneer SX-434 + Nikko NA-890
Pioneer PL-400 + Thorens TD166 MkII
Denon DR-M3
Philips CD200
B&O Beovox S45-2
Brugeravatar
cpoen
 
Indlæg: 129
Tilmeldt: 08 apr 2013
Lokalitet: Køge

Re: vintage pladespiller til Pioneer SX-434?

Indlægaf spuncut » man 15. apr 2013 18:36

Hvis du føler at jeg har lokket dig ud i noget snavs, så skal jeg gerne lave en til dig.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3603
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

ForegåendeNæste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 15 gæster