Det er vist ikke så længe siden at anti-skating-emnet var oppe i en anden tråd... Kan ikke lige finde den, så vi tager den igen her, fordi den er nyttig – og fordi videoen, der henvises til, ikke er præcis/korrekt mht den rigtige måde at indstille anti-skating på.
Så her komme syv små læresætninger om antiskating og indstilling af den
1) Anti-skatingens funktion er at fordele nåletrykket jævnt mellem de to rillevægge, så pick-up’en sporer bedst muligt både i højre og venstre kanal. Eller sagt på en anden måde: Så forvrængningen er lige lav/opstår samtidig i de to kanaler.
2) Det er pladens rotation ift den stillestående nål – eller mere præcist: friktionen mellem nålen og pladen/rillen – der bestemmer de kræfter, som får pick-up’en til at ”skate”. Og derfor bestemmer hvor meget anti-skating, der er brug for.
3) Friktionen mellem nålen og rillen afgøres af:
- nåletrykket (højere nåletryk = større friktion)
- nåleformen (bedre match ift rilleformen = større friktion)
- omdrejningshastigheden (højere omdrejning = større friktion)
- rille-modulationen/udsvingene (kraftigere rilleudsving = større friktion)
(og sikkert nogle flere småting som vinyl-type, luftfugtighed osv., som jeg ikke vil komme nærmere ind på her).
4) Anti-skatingens indstilling afgøres af disse faktorer – og nu begynder den opmærksomme læser at ane, hvorfor videoen ikke er præcis: Vi har nemlig brug for en plade, der er lige det modsatte af den blanke/umodulerede pladeside, som anvendes i videoen.
Vi har brug for en plade med en rille, som er så kraftigt moduleret (= har så store rille-udsving), at pick-up’en kun lige akkurat kan spore den uden at forvrænge.
Ortofon testrecord 4.jpg
5) Hvis vi kan få pick-up’en til at spore en så kraftig/maksimalt moduleret rille, at forvrængning ikke opstår – eller opstår samtidig i højre og venstre kanel – så er vi også sikre på, at svagere passager kan afspilles uden forvrængning. Og så har anti-skatingen (og nåletryksindstillingen) gjort hvad de skal for at sikre os den bedst mulige gengivelse.
6) Sådanne skæringer/riller findes på en del testplader – bl.a. Ortofons, der er udkommet i to udgaver med musik på den ene side og testsignaler på den anden.
Ortofon testrecord 1.jpg
Testsignalerne er de samme på de to, der ind imellem kan findes på plademesser og/eller nettet. (Ingen der går seriøst op i at lytte til vinyl og skifte pick-up’er mm. kan efter min mening undvære sådan en…).
7) Hvis du har/kan låne en testplade gør du sådan:
- indstil nåletryk så det svarer til det anbefalede (fra producenten) og anti-skatingen på det tal, der svarer til nåletrykket.
- spil testpladens kraftigt modulerede rille og juster anti-skatingen (op eller ned), så begge kanaler gengives uden forvrængning.
- hvis du ikke kan afspille den ene (eller begge) kanal(er) uden forvrængning, skal du øge nåletrykket (f.eks. med 0,25 gram) og gentage trinnet ovenfor indtil begge kanaler spiller uden forvrængning.
- du skal jo ikke ende et nåletryk langt over det anbefalede, men det er min erfaring, at man godt kan gå lidt over. Der var vist en ”sport” i at angive lave nåletryk i en periode, men det er altså vigtigere, at have det rigtige nåletryk (= det hvor nålen kan følge rilleudsvingene) end at det er lavt! Det skader efter min mening plade og pick-up mere, hvis nåletrykket er for lavt (og nålen derfor ”danser” rundt i rillen) end hvis det er lidt for højt. Og det lyder ikke godt…
Ortofon testrecord 2.jpg
Ortofon testrecord 3.jpg
PS: Ortofons – og sikkert andre – testplader er også meget nyttig ift at måle/finde den rette arm-resonans, tjekke forvrængning, fase osv. Anbefales meget kraftigt.
Der er p.t. én på Discogs til 32 € + porto fra Tyskland)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.