Justering af tonearm

Analog når det bedst

Re: Justering af tonearm

Indlægaf id19 » tirs 6. aug 2013 18:51

Hmmmmmm, tja, jeg har flyttet pickup lidt frem og tilbage i huset, og det lyder lige godt om jeg prioriterer: pivot-to-spindle eller overhang. Så jeg ligger nogenlunde midt imellem, med lidt mere fokus på overhang. Det kunne være sjovt at få fat i en headshell med langhuller, så kunne begge mål imødekommes. Er der nogen der ved hvor man får sådan en (med SME- fatning)?
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Justering af tonearm

Indlægaf ferr31 » tirs 6. aug 2013 19:12

Her hvis du er hurtig
Jeg har handlet med ham før. Hvis du køber hovedet skal du unde dig
selv at afhente og spørge lidt ind til hans B & O samling det er en oplevelse
Han bor tæt på motorvejs rundkørslen.
Hvis du ikke er oprettet på QXL så skriv lige så kan jeg godt byde for dig.

http://www.qxl.dk/pris/hi-fi-tv-video/h ... 800443756/

Mvh.
Nils
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Justering af tonearm

Indlægaf his067 » tirs 6. aug 2013 19:55

Jamen altså: det er KUN overhang der betyder noget.

Det er derfor spild af penge at købe sådan et hus. SME lavede basen så at pivot-to-spindle kunne varieres ved at køre armen frem og tilbage og det er alt du har brug for i forbindelse med justeringen. Når den er rigtig er dine 0° punkter korrekte for Baerwald. SME lavede den løsning (med den lange udskæring) så armen kunne bruge både SPU "A" og SPU "G" hoveder ("G"-hovedet er 2 cm længere end "A" hovedet") Så hvidt jeg ved er SME den eneste arm der kan klare begge Ortofon-hoveder.

Den rigtige overhead-indstilling betyder den laveste forvrængning "overall", dvs at den af vinkelfejl tilføjede forvrængning holder sig under 1/2 til 1 % . Til sammenligning kan jeg fortælle at High Fidelity i sin tid havde en favorit MC forstærker--FM acoustics 212A-- som målte 25% anden-harmonisk forvrængning.

Mange producere (for rock musik) tillader op til 10 % forvrængning, så der er ikke noget at sige til at du ikke kan høre forskel.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Justering af tonearm

Indlægaf id19 » tors 8. aug 2013 16:20

his067
Jeg har justeret til korrekt overhang, 15,86 mm. Jeg kan dog, selv ved finlytning ikke høre forskel på 17 mm overhang og det korrekte. Pickup er justeret så den er parallel i gitteret på en Bearwald protractor, så det må være fint.

ferr31
Tak for tippet, jeg er oprettet på QXL, jeg kører videre med den originale headshell, den er sådan rigtig dejlig retro :Thumpsup:

Tak for input klaus
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Justering af tonearm

Indlægaf his067 » tors 8. aug 2013 17:22

id19 skrev:his067
Jeg har justeret til korrekt overhang, 15,86 mm. Jeg kan dog, selv ved finlytning ikke høre forskel på 17 mm overhang og det korrekte. Pickup er justeret så den er parallel i gitteret på en Bearwald protractor, så det må være fint.


Jeg kan selv heller ikke høre forskel!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Justering af tonearm

Indlægaf his067 » tors 8. aug 2013 17:22

id19 skrev:his067
Jeg har justeret til korrekt overhang, 15,86 mm. Jeg kan dog, selv ved finlytning ikke høre forskel på 17 mm overhang og det korrekte. Pickup er justeret så den er parallel i gitteret på en Bearwald protractor, så det må være fint.


Jeg kan heller ikke selv høre forskel!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster