Justering af tonearm

Analog når det bedst

Justering af tonearm

Indlægaf id19 » søn 28. jul 2013 19:08

Hej forum
Jeg har lige erhvervet mig en ERA MK6 pladespiller med en SME 3009-2 arm og en Ortofon FF15-XE mk. 2 pickup.
Nåletryk, antiskating, indstilling af pickupvægt har jeg styr på, men hvor skal tonearmen placeres ?. Jeg kan, når jeg løsner de to skruer på armbasen skyde hele armen frem og tilbage.
Har været på Vinylengine.com, men det blev jeg kun mere forvirret af, da der er mange protraktorer til alt muligt andet end min kombination af arm og pladespiller, nogen der ved hvordan ?
mvh klaus
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Justering af tonearm

Indlægaf zaragon » søn 28. jul 2013 19:56

hej id19 - uhhhhh... den schvær - majed, majed schvær... ;-) Ja, det er nogen gange sådan, at man nærmest bli'r mere forvirret end godt er, når man læser alles gode råd.

- jeg ved ikke, om du kan bruge det, men jeg fandt denne her forleden. Der er noget info, du kan downloade, og mere ved jeg ikke helt -indrømmet-! Men firmaet er seriøst, og jeg har stor glæde og fornøjelse af deres mm/mc-preamp til mine p-u'er.

Check det ud, og se om der noget, du kan bruge... der er også noget mere info på siden, du kan downloade. Denne protractor er HELT ny fra Jasmin Audio.

http://www.jasmineaudio.net/jas-protractor.html

Held og lykke!!
bedste hilsener,
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Justering af tonearm

Indlægaf id19 » søn 28. jul 2013 21:00

Hej, og tak for link. Sådan en protractor må bare være sagen, men jeg har ikke de mål den skal indstilles på? Jeg har til mine andre pladespillere downloaded en der kan printes ud f.eks. Rega m.f.
Jeg roder videre på Vinylengine for at finde data på arm og pladespiller.
mvh klaus
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Justering af tonearm

Indlægaf id19 » søn 28. jul 2013 21:55

Så fandt jeg en Bearwald universalprotractor. Jeg kan indstille armen således, at der er parallelitet både i det udvendige gitter og i det indvendige gitter, så det må vel være ok.
mvh klaus
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Justering af tonearm

Indlægaf mellon » man 29. jul 2013 00:21

Afstanden fra centrum af armbasen til spindlen eller hvad den hedder den dims du sætter hullet i pladen i skal være 215,4 mm. lader du tonearmen lave en linie fra basen til spindlen skal nålen være 15,86 mm ( +/- 0,00001 mm :-) ) fra spindlens center. Gælder s2 og improved. er det ikke en af dem prøver vi bare igen..
Vh
mellon
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 09 jun 2012
Geografisk sted: Himmerland
Lokalitet: Veddum/Rønbjerg

Re: Justering af tonearm

Indlægaf id19 » man 29. jul 2013 08:05

Jeg har nu fiflet med den store skydelære, og kan se at det passer ret godt, men om det er 215,4 eller 215,8 jeg måler kan være svært at afgøre. Der er ret nøjagtigt 16 mm fra centertap til nål. Jeg går ud fra at center på armbasen er toppen af overfaldet på knivlejet. Pickuppen har jeg placeret parallelt i pickuphuset. Mener det må være ok, det lyder i hvert fald ganske godt.
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Justering af tonearm

Indlægaf id19 » ons 31. jul 2013 17:09

Hej forum
Jeg har nu drejet en konisk top til at sætte på pladespindlen, således jeg kan måle med skydelære fra denne til centeret på armbasen. Nu kan jeg indstille afstanden ret præcis 215,4 mm.......men afstanden fra spindlens center til nålen måler jeg til ca. 19 mm. Skal jeg så have en headshell med langhuller? den skal jo være 15,86 mm iflg. mellon og vinylengine ? eller er det overkill ?
mvh klaus
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Justering af tonearm

Indlægaf his067 » ons 31. jul 2013 17:36

Nej, det er jo derfor at du kan skyde armbasen frem og tilbage: du skal egentlig lave en lære som sidder over centertappen ogsom gør det muligt at måled "overhang" altså afstanden fra pladetallerkenens center til nålen (= 15.86mm)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3831
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Justering af tonearm

Indlægaf id19 » ons 31. jul 2013 20:17

his067
Jeg kan godt skyde armen, så jeg får et overhang på 15,86 mm, men når jeg så måler centerafstanden fra centertappen til center af armbasen, så bliver den ca. 220 mm i stedet for 215,4mm. Og så var det jeg tænkte, at hvis jeg justerer armbase/centertap til 215,4mm og så havde ovalhuller i headshellen, så kunne jeg få både centerafstand og overhang på henholdsvis 215,4 og 15,86.
Jeg har runde huller i headshellen, så jeg kan ikke skyde selve pickuppen frem og tilbage i headshellen, kun hele armen ?
Hmmm, måske armen skal flyttes på pladespilleren ?
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Justering af tonearm

Indlægaf Jarle » ons 31. jul 2013 20:57

Hvis du fant en universal protractor hvor du fikk nålen til følge kurve og at pickup var parallell med hjelpelinjer i nullpunkter er du vel i mål? SME armen har jo ikke fast avstand til tallerkensenter uansett. Dette vil vel variere med forskjellige pickuper?
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Justering af tonearm

Indlægaf id19 » ons 31. jul 2013 21:37

Jarle
Hmmm.tja måske. Jeg har ikke overblikket lige nu. Men hvis centerafstanden fra armbase til centertap på pladespilleren skal være 215,4 mm, så kan overhang ikke være 15,86 mm, uden der er ovalhuller i headshellen. Ellers er armen monteret forkert på pladespilleren, jeg søger lidt rundt på nettet.
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Justering af tonearm

Indlægaf Jarle » ons 31. jul 2013 22:05

Hvis du plasserer armsentrum 215,4 mm fra senter på tallerken vil overhanget være avhengig av hvilken pickup du setter på.
MEN så lenge du får pickupen til å følge en protractors linjer, vil det være ok.
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Justering af tonearm

Indlægaf his067 » ons 31. jul 2013 22:12

Det vigtige parameter er overhang, ikke centertap til centerleje, som Jarl forklarer ovenfor.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3831
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Justering af tonearm

Indlægaf id19 » ons 31. jul 2013 22:22

Indtil videre har jeg lavet et kompromis dvs. centertap/armbase = 217 mm, og overhang = 216,5 mm. Med denne indstilling er der parallelitet med min Bearwald universal protractor. Har også prøvet med korrekt overhang = ca. 16, her hører jeg ingen umiddelbar forskel. Har også prøvet korrekt armbase/centertap mål, her lyder det sådan set også udmærket. Så jeg ved ikke lige, det irriterer mig bare, at jeg ikke kan opnå de helt korrekte mål.
Som jarle skriver, må det også have noget med at gøre, hvad det er for en pickup (målet fra monteringsskruerne i pickuppen til nålespids).
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Justering af tonearm

Indlægaf kbekke » lør 3. aug 2013 21:47

Det er ikke særligt sandsynligt at du vil kunne opnå fuldstændig overensstemmelse, så længe du anvender en universel protractor.

Personligt ville jeg nok også bare justere armen eller hvis muligt pu'en ind så overhang var så tæt som muligt på det anbefalede og så høre om det lød rigtigt.

Og hvis det gjorde det, ville jeg virkelig ikke bekymre mig alt for meget om pivot-to-spindle afstand eller hvad Baerwald, Lofgren eller Stevenson havde at sige i den forbindelse.

Hvis jeg derimod havde en protractor, der var specifik for den pågældende tonearm eller kunne indstilles, var det sikkert en anden sag.

Var der ikke engang een her, der eksperimenterede med Dr. Feickert's "super-ding"?

http://www.feickert.de/index.php?id=17&L=1
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1349
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Næste

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster