Test af nye armlejre til Lenco

Analog når det bedst

Test af nye armlejre til Lenco

Indlægaf exlærer » tirs 7. apr 2015 12:50

Som så mange andre herude er jeg også blevet lidt forfalden til Lencos L75 og L78. Hvis man som jeg har valgt at beholde to(nu kun én) i original opsætning med den specielle arm. Den ligger originalt i nogle små gummi v-lejre som både armen og tidens tand spiser. Resultatet bliver slør i armen og søgang i pladen. Så der er ikke andet at gøre end at skifte dem. Har af venlige sjæle her på siden fået hjælp til at finde noget der kunne bruges fra Sverige og Tyskland. Det ene sæt er i sort gummi og minder utroligt meget om de oprindelige. Det andet er i meget hårdt hvidt plast.

Efter at have afmonteret vægtlodder etc. og den lille skrue under armen kunne man forsigtigt løfte armen op. De små gummi v-lejre kunne så forsigtigt tages op. Med noget møge og besvær kunne der skiftes. De sorte gummi lejre var lidt lettere at skubbe ned end de hvide i plast da de gav sig mindre. For at montere armen igen var det nødvendigt at have undersiden af pladespilleren åben sådan at jeg forsigtigt kunne trække ledningerne ned på plads igen samtidigt med at armen fandt sin plads.

Færdigt samlet. Nu kom den store lytte-praksis-test... Som jeg ofte oplever ved Lenco er der meget bund og top i lydgengivelsen. Det slog heller ikke fejl efter skiftet. Det var umuligt for mig at høre forskel på lydgengivelsen ved de to lejre. Dog var der forskel på hvor meget friløb/slør/udsving der var på de to systemer. Der var en del mere slør ved de sorte gummiophæng hvor imod det hvide plast næsten ikke havde noget. Holdbarheds mæssig kan der muligvis også forekomme kortere levetid på gummilejrene. Alt i alt har det taget mellem 10 og 15 min at skifte.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 15 gæster